Hjälp min häst är halt!!

T

tess1986

Efter att ha haft dåliga hovar, har han stått hela sommaren, nu för två dagar sedan, blev han skodd igen på alla hovar (tidigare bara varit skodd fram pga dåliga bakhovar).. Fick klartecken att efter alla promenader och extravitaminer får jag äntligen börja rida honom igen! Och vad händer.. Jooo... Imorse, efter nattens vila är han blockhalt på hb.. Helt ok vid insläpp igår! Inga ytliga sår ingenting. Ömmar inte alls på/vid hovar eller nedre delen av benet, men på insidan högt upp mot ljumsken är han ngt svullen och varm. Tar ut distriktsveterinären som skriver ut smärtstillande och ordinerar boxvila.
Verkade inte fatta mycket mer än vad jag gjorde om vad som kunde vara fel :/
Kan han ha halkat till i boxen lr något och slitit sönder något muskulärt??
Verkligen ingen känslig häst för smärta annars, men denna gång har han verkligen ont! Bara jag nuddar handen på insidan där, så lyfter han hela benet i vädret... Skulle ju vilja röntga :/
Någon som varit med om liknande skador??

Sv: Hjälp min häst är halt!!

vad som helst har ju kunnat hänt under natten.... jag skulle då ha åkte iväg med de på engång ist för att ta ut distriktveterinären.. men vi är ju olika... men de är va ja skulle gjort :)

hoppas de blir bra med din häst och att de ej va något allvarlig.

Mmm jo, kände ju så jag med.. Har ingen tidigare vana av skadade/halta/sjuka hästar, haft tursamma stadiga ponnyer innan det aldrig varit ett fel på! Trodde man var tvungen att råda med vet innan man kan åka till strömsholm??

Vet inte hur det är just med strömsholm men det finns ju flera andra kliniker att åka till :) Bara i Borlänge/Falun finns minst tre kliniker med full utrustning för röntgen osv. Sen att man hellre åker till Strömsholm är ju en annan sak, jag har både bra och dåliga erfarenheter från borlänge klinikerna och skulle absolut åka till någon av dem om hästen blev blockhalt :)

Hoppas iallafall att det inte är något allvarligt med din häst och att han blir bra snart!

Han blev bättre redan efter någon dag på boxvila, höll honom innne i 5 dagar, sen sjukhage ett par dagar till.. Fick börja skritta igång honom, och han har inte visat några tecken på att han har ont, och har skrittat ut varje dag i 5 dagar nu! Förmodligen var det nog bara en liten muskelsträckning.. Så nu är han pigg och glad, och jag hoppas det håller i sig! :)

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 030
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka