Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

D

diartistakasha

Moderator får flytta denna om den ligger fel.
Min 5åring har blivit helknasig i galloppen!!
Han är inriden som 4 åring med sommar vila och jag köpte honom direkt efter han gått på bete. Har succisivt bygt upp en grund kondis och introducerat honnom på lite nya grjer som sidverts rörelser osv. I början så hade jag inget större krav på hans form utan koncentretar mig på att frammåt bjudningen ska fungara i alla lägen, men nu när han bär upp sig mer och fått till muskulaturen har vi kommit till den punkt att jag käver en lite djupare form.

Nu när jag ska göra en gallop fattning så sätter han av som en :devil: och bockar 20 spång innan det blir gallop!! Detta händer hela tiden i det två första fattningarna i varje varav? Sen lugnar han ner sig och gör perfekta rena fattningar. VARFöR?
Är det så att han bara blivit säker med mig och på stället att han bara jävlas lite, eller att han nu med bra kondition orkar?
Jag har även funderat på att det möjligen är så att han inte orkar riktigt gå i den djupare formen i fattning ögonblickt ch derför sätter av som han gör. Jag kanske har gått lite för fort fram?

Ja skriv gärna vad ni tror och hur jag ska lösta det har.
Jag sa inte träna förrns fredag nästa vecka och vill gärna lyckas fixa det här innan:crazy:

för att ni inte ska behöva fråga:
*Han har inte ont nyligen genom röntgad i rygg och ben och även ultraljudad
*sadeln passar som en handske. nu under uppbyggnads tiden rider jag i gång i månade för sadelutprovaren som håller koll på när det är dags frö att byta järn
*inga varg tänder de plockade vi bort när jag fick hem honom

tacksa för lite råd:)
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

Min som snart blir 7 gör likadant i höger varv.. tror det handlar om styrka, samt en "koll" om han måste. Han ger sig också och sedan är det inga problem. Han tycker att det är lite jobbigt..

som barn, de frågar: "måste jag" och vuxna svarar: "ja, det måste du". och med ett barns envishet så måste de fråga lite till innan de inser att det är nog lika bra att göra som "mamma" säger :p
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

5 åringar brukar ha en trots period just i samband med att man höjt ribban lite och pressar dom lite mera. små horn i pannan brukar växa ut efter smekmånads perioden som 4 åring då de fortfarande är "bebis" och man är så nöjd och glad med dom för varje framsteg :D :D

har du provat att faktiskt bara säga till honom på skarpen? lyssnar han på rösten? det gör mer än man tror att faktiskt kunna ryta till och markera att nu har den gått för långt.
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

känner av det där... har en (iofs ny) 4åring som ju är "fem" om några dagar. Han har varit en ängel under den tiden jag haft honom och även enligt förra ägaren vilket jag tror på. Men nu har han satt igång med små hyss som att vissa gånger när man kommer ur hörnen på¨långsidorna skjuta iväg utav bara h-e i 48 bockar och ute i skogen tar han i som 17 o skjuter av från bakbenen. Vill inte veta hur det blir när han stärker sig o grejerna blir värre =/

Men det sägs att 5år är värst. Sen skärper de till sig vid 6:P generellt...
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

känner av det där... har en (iofs ny) 4åring som ju är "fem" om några dagar. Han har varit en ängel under den tiden jag haft honom och även enligt förra ägaren vilket jag tror på. Men nu har han satt igång med små hyss som att vissa gånger när man kommer ur hörnen på¨långsidorna skjuta iväg utav bara h-e i 48 bockar och ute i skogen tar han i som 17 o skjuter av från bakbenen. Vill inte veta hur det blir när han stärker sig o grejerna blir värre =/

Men det sägs att 5år är värst. Sen skärper de till sig vid 6:P generellt...

Det beror nog på när de är inridna. Senaste halvåret i alla fall har 5-åringen varit mycket vuxen och klok oftast. "jag är stor nu och kan en massa saker *stolt*". MEn som 4åring var hon en riktig bitch. Blixtrande humör och ifrågasatte t o m varför hon skulle följa fyrkantsspåret i ridhuset:rofl: :rofl: Hon reds in vid 2½-3. (Hade ngt virus ett tag som fördröjde, bla.) Jag började rida då hon precis skulle bli 4.
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

Vet ju inte riktigt när min är inriden... Försäljaren påstår som 4åring, men det tror jag knappast då han är så välutbildad och välbalanserad.

Men jisses vad odödlig han var på julaftonsuteritten. Trodde jag skulle sitta i träden. Mamma ville ta fina kort, men han snurrade hellre på bakbenen.

Måste ju bryta mönstret, hur går man till väga på bästa sätt?:crazy:
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

*kl*
jag tror också på det där med att ryta till, att använda rösten!! Tror också att diciplin är speciellt viktigt när trottsåldern sätter in! Alltså dicipin i alla lägen, i all hantering! Longera eller tömkörning är också bra, då kan man träna just på att få hästen att lyssna på rösten, och att bygga förtroende och känsla mellan sig själv och sin häst. Man kan också träna vilda galoppfattningar utan att sitta på!
Försök att inte göra nån grej av fattningarna, lätt att det blir så när man har fått ett problem, så du spänner dig lite extra dom första fattningarna, sen när ni gjort några så vet du att hästen slappnar av och då slappnar du också av :)
lycka till!
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

Jag håller med Mackan. (som vanligt)

Galoppfattningen är en ganska stor dominansgjej för hästen, och det bör ju vara du som bestämmer.
Morra åt den.
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

min har f.ö respekt för spö. menar inte att du ska slå honom, men om jag markerar med mitt spö så brukar han sluta. Han behöver e.g bara bli varse att jag har det med mig.

Llitet tips :)
 
Sv: Hjälp! MIN femåring har fått fnatt!

Tack för alla svar!
så här har det gått:

Prövade att ryta till riktigt ordentligt.....ingen reakton utan han bocka vidare:crazy: flera gånger samma sak häst:devil: sket i mig.

Hade rappat till honom om jag inte visste att han då sätter av ännu värre, och jag vill inte ramla av samt ha honom spingandes hem själv på en 70 värg med dålig sikt (inget staket och ingen ridbana hemma)

Men.. min tränare fixade mig en tid i onsdags och mitt lillla problem är löst.

Hon tog min inner hand i lina så jag kunde koncentrera mig på att hålla i mig, hålla ytter tygeln och driva på med ytter skänkel. sen fick han gallopera. och så fort han började bocka så fick han ett rapp på ändan och så drev jag på som sören och tränaren svängde honom. Han försökte 1 gång i lina..sen för sökte han en halv hjärtad gång utan lina i det andra varvet och då tuchade jag honom bara lite med spöt. I dag red jag den snällaste lilla pållen i världen han gick som en dröm och jöbbade på hur fint som hellst.:banana:

Sen fotsättnings vis om han gör minsta antydan till bockning så ska jag bara driva honom frammåt allt jag orkar och bara få han att jobba.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp