Hjälp min älskade magra ponny!!

DiamondBlue

Trådstartare
Min ponny (ett russ) är rysligt mager nu tycker jag. han har varit mager en tid men nu är det illa. apiten är det inge fel på men nu musklar han även av..

Hade ut veterinären på besök för annat ärrende o då blev alla mina avmaskade då, för med styngflugeägg måste man invänta första frosten så blev lång vänta tyvärr då vet sa att dom inte dör förrän första frosten.

Veterinären frågade om apit o hur han äter o så o de är ju en ponny så hans apit e den samma o jag kan ge han hur mycket mat som helst men ändå så ser han ämlig ut.

Just nu går han på vila lr vad man ska säga vill inte anstränga honom när han e så mager.

Har ni några tips o knep på mat som får honom lägga på hullet igen o komma tillbaka?! I huvudet e han sitt spjuvriga jag men kroppen e inte med :cry: !!

Just nu får han korn, havre, soja, mineraler, krafft muskel samt hö i mängder...

Sv: Hjälp min älskade magra ponny!!

Fri tillgång på hö sedan lucern. Lucern kan man ge mycket av då det är som grovfoder nästan.
Men det kan aldrig ersätta hö, men det kan hjälpa en god bit på vägen =)
Sedan tycker jag ni ska ta blodprov för att kolla så han inte har något skumt på gång i kroppen med =)

Jag tänkte på lucern men vette katten hur jag ska hålla dom andra två hästarna bort samt russets dvärgget (som e lite ego när de kommer till mat).
Jag kan ju stänga ut hästarna från han men geten e stört omöjligt.

pellets har jag aldrig gett bara vanlig lucern så e inte insatt i hur d funkar m pelletsen..

Fri tillgång på hö sedan lucern. Lucern kan man ge mycket av då det är som grovfoder nästan.
Men det kan aldrig ersätta hö, men det kan hjälpa en god bit på vägen =)
Sedan tycker jag ni ska ta blodprov för att kolla så han inte har något skumt på gång i kroppen med =)

veterinären nämde det oxå att vi kunde göra det om han inte började gå upp nu när han e avmaskad. så funderar starkt på d!

Be veterinären ta ett blodprov där ni kollar proteinhalten i blodet. Min pålla var sjuk förra året. Magrade av något enorm trots bete och extra mat. Blodprovet visade på låga proteinvärden och senare klinikbesök visade att hon hade en förtjockad tunntarm och inte kunde tillgodagöra sig innehållet i maten. Men med behandling är hon idag frisk.

Jag tänkte på lucern men vette katten hur jag ska hålla dom andra två hästarna bort samt russets dvärgget (som e lite ego när de kommer till mat).
Jag kan ju stänga ut hästarna från han men geten e stört omöjligt.

pellets har jag aldrig gett bara vanlig lucern så e inte insatt i hur d funkar m pelletsen..

Hur utfodrar du kraftfodret i dagsläget? Något sätt har du väl så dvärggeten inte kommer åt?

Den pelleterade lucernen blötlägger man oftast och serverar i krubba/hink. Mycket smidigare att väga upp och är något billigare. Finns olika sorter med, min favvis är Spannex som innehåller mer protein än Kraffts.

Har du gjort ett träckprov typ kollamasken? Så att du vet vad du ska avmaska med?
Hur gammal är ponnyn? Och är tänderna kollade?
Är den stressad? Får den vila/sova som den ska? Känner den sig trygg?

Annars skulle jag också rekommendera lucern, men även att du gör en analys på höet (om du inte gjort det) så att du får veta mer exakt vad och hur mycket ponnyn behöver få i sig.

Veterinären har fel. Att man oftast väntar till frosten för styngflugan är för att hästen inte ska bli återsmittad. Ivermektin tar larverna redan när de är i munhålan så man kan avmaska direkt och komma åt allt (fast då blir de ju ofta återsmittade iaf, så det är ju onödigt). Att vänta till vintern för att man inte når dem är från tiden innan ivermektin, vi talar alltså 80-tal...

Bandmask kan orsaka avmagring eller svårighet att ta hull. Min första åtgärd om han äter ordentligt och tänderna är ok, skulle vara att avmaska med ett kombinationspreparat, dvs Ivomec Comp eller Equimax så kommer du åt både styngflugelarver, blodmask och ev. bandmask.

Hur utfodrar du kraftfodret i dagsläget? Något sätt har du väl så dvärggeten inte kommer åt?

Den pelleterade lucernen blötlägger man oftast och serverar i krubba/hink. Mycket smidigare att väga upp och är något billigare. Finns olika sorter med, min favvis är Spannex som innehåller mer protein än Kraffts.

jag får ha det i en hink o sen e de bara o hålla i för den lilla rackaren e stark så då brukar det gå när jag o pållen hjälps åt med dammsugare under om han tapppar något..
Okej jag ja annade att det var något sådant. men då ska jag kolla vad som finns hemma o köpa :)

Veterinären har fel. Att man oftast väntar till frosten för styngflugan är för att hästen inte ska bli återsmittad. Ivermektin tar larverna redan när de är i munhålan så man kan avmaska direkt och komma åt allt (fast då blir de ju ofta återsmittade iaf, så det är ju onödigt). Att vänta till vintern för att man inte når dem är från tiden innan ivermektin, vi talar alltså 80-tal...

Bandmask kan orsaka avmagring eller svårighet att ta hull. Min första åtgärd om han äter ordentligt och tänderna är ok, skulle vara att avmaska med ett kombinationspreparat, dvs Ivomec Comp eller Equimax så kommer du åt både styngflugelarver, blodmask och ev. bandmask.

Okej det hade jag ingen aning om jag har jag litat på det veterinären sagt. Min unghäst var det som hade detta förra året så dom blev bara han avmaskad o ingen annan han fick viss muskel o hulltappning som snabbt kom tbx efter avmaskningen. Han har även så i år då även han var drabbad. Men hans e väldigt lite så känner mig inte så "orolig" än över honom med tanke på förra året.. men lille plutt däremot där behövs "första" hjälpen :cry: !

Har du gjort ett träckprov typ kollamasken? Så att du vet vad du ska avmaska med?
Hur gammal är ponnyn? Och är tänderna kollade?
Är den stressad? Får den vila/sova som den ska? Känner den sig trygg?

Annars skulle jag också rekommendera lucern, men även att du gör en analys på höet (om du inte gjort det) så att du får veta mer exakt vad och hur mycket ponnyn behöver få i sig.

Nu ska vi se här:
Kolla masken är inte gjord men jag beställde ett i veckan då jag vill se hur det ser ut nu efter denna maskning så jag hade hoppats det skulle komma idag men icke, kanske måndag.
Pållen är 15 år i år. O tänderna är kollade av en tandläkare o det var inget fel på dom.
Nej han är inte stressad han e sitt busiga bråkiga jag med dom andra så om han är stressad döljer han det väl.
han sover fint o ute känner han sig trygg för geten e som en vakthund när han sover då geten sj inte sover typ o innen har jag inte märkt någon skillnad i hans sovmönster..

Höanalys är beställt från agrilab då jag precis blivit tvingad att byte ställe jag köper hö ifrån så så länge det inte har kommit så har dom fått så mkt dom mäktar med att äta.

Höanalysen är nödvändigt för att ta fram en balanserad foderstat. Det kvittar hur mycket mat man trycker i en häst om det är fel mat.

Jag hade problem med min ena häst under en period. Han bara försvann mitt under våra ögon! Vi hade köpt honom på sommaren(redan då smal) o åkte direkt till tandläkaren, han hade stora tandskador och dessutom så mycket mask att de tom kröp runt i munnen på honom. Hans tänder blev åtgärdade, masken avmaskad, o han åt bra. Men han blev magrare o magrare. Vi ökade på maten, han åt kilovis med Lusern hackad strå, fri tillgång på hö och fick rejält med kraftfoder. O han fortsatte försvinna!

Vi fattade ingenting o åkte till klinik för avmagringsutredning. Allt var tipp topp med blodvärden o ingen mask. Öka fodret var orderna! Men det gick inte att stoppa i honom mer, han åt sig mätt o lämnade det han inte orkade. Vi hade dessutom ett superhö proteinmässigt, avelshäst-hö typ....

Så i förtvivlan ringde jag en foderexpert för att se om vi kunde ge effektivare foder eftersom han inte kunde äta mer. Det visade sig nu att han fick på tok för mycket protein! Med en kvot på 8 i höet(78 smbrp) plus allt kraftfoder och alla kilon Lusern så fick han alltså alldeles för mycket protein! Experten förklarade att det krävs energi för att spjälka protein och om foderstaten inte tillför energi i rätt förhållande till protein så tar hästen av sitt eget fett och när det är slut sina muskler för att klara spjälka proteinet. Vi hade alltså fodrat honom mager eftersom alla sa "mer protein" en mager häst skulle ju ha lusern, build up-foder o fri tillgång på hö...

Så vi la om foderstaten till fri tillgång på halm, ransonerad mängd hö, inget lusern och ett energirikt kraftfoder spetsat med olja. Under våren kom sedan hästen upp sig i både vikt och muskler.

Vad vill jag säga med den här historien? Ha analys på grovfodret, räkna en foderstat på kvot 6 och addera inte en massa extra protein om inte veterinären konstaterar proteinbrist med något prov.

Senast ändrad:

Hur ser tänderna ut? Finns det tecken på dåligt smält kraftfoder i avföringen?
Blötlagg all havre/korn i varmvatten (så det blir som gröt) och låt svalna av innan du ger det.

Räkna foderstat så fort du får höanalysen och se vad du behöver ge mer av. Lucernpellets eller lucern hackad strå är som många sagt ett bra kompletteringsfoder.
Hoppas kolla masken kommer snart så du kan se om det är någon annan mask som är boven.

Alltså du kan ju trycka i den hur mycket mat somhelst utan att det behöver hjälpa om du inte kollar upp vad problemet verkligen är?

Utred hästen först ordentligt

Min magrade inte men visade tydligt att ngt var fel. Han hade styngfluglarver som "bodde" o levde rövare i munnen!!!! Inte ovanligt alls....tyvärr!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 509
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 484
Senast: busfro
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 976
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka