Sv: hjälp miig...
Vääärldens längsta svar, men jag sitter på jobbet och har inte så mycket att göra, och du får väl läsa igenom så mycket som du orkar
Jag började för några månader sedan rida igång en häst i stallet som är känd för att vara superstressad.
*Hon taktar även när man leder henne.
#Hon trampar fram och tillbaks om hon står uppbunden i stallgången.
¤Hon slänger sig för allt.
%Hon kastar sig bakåt när man ska sitta upp.
}Hon har öronen bakåt mot alla.
Osv osv...
Vad vi gjorde är;
Jag är alltid superlugn när jag är i närheten av henne.
Jag ser till att alltid vara ute i god tid, pratar alltid sakta och med låg röst när jag håller på med henne.
Vi har nu kommit ifrån i princip
alla hennes tidigare problem.
*När jag ledde henne så stannade jag henne (genom att tala lugnt och ta men snabbt lätta i grimskaftet, alltså inte genom "proo".) om hon började takta. Sedan måste hästen fram ganska snart igen, mer så att stoppet blir som en förlängd halvhalt, för då är det större chans att hon går fram i skritt än börjar takta.
Om man står stilla för länge är det nämligen lätt att dom blir stressade av det, och därför börjar takta igen när du tillslut släpper fram henne.
Halten ska inte vara en "stopp du gjorde fel" utan mer som en chans att få hästen koncentrerad på något annat så att den inte tänker på att den är uppstressad. (
samma rutin vid ridning).
# Jag borstar henne alltid med långa, mjuka tag, så att hon inte blir stressad av en snabb avborstning innan ridningen.
Tänk på att farten på banan kan börja av stress redan i stallgången.
Om hon gick fram 2 steg så backade jag henne 3. Jag skällde inte utan visade bara med lugn, mjuk bestämdhet att det inte lönade sig för henne att gå runt. När hon ställt sig där jag ville så klappade jag om henne och fortsatte borsta.
Vi behövde bara en träning i stallgången innan hon stod blickstilla (och lugn, inte spänd) nästa gång.
¤ Vi red ut ända från första stund (okej,
första gången skrittade vi i ridhuset för jag hade aldrig suttit på hästen innan

) men efter det var vi ute varje gång.
Kan tillägga att den här hästen rids ca 3 dagar/vecka nu.
Även med få riddagar kan du genom hanteringen dom dagar du är där få en mer harmonisk häst.
Hon får under inga omständigheter takta. Ser man förbi med taktandet så låter man hästen stressa upp sig mer och mer, och därför springer den iväg även i traven och galoppen.
Jag börjar skritta med halvlånga tyglar (hon ska inte känna "press" i munnen direkt).
Om hon börjar takta så tar jag i tygeln
samtidigt som jag håller om med benen. Tänk på att lätta i tygeln så fort hästen lyssnar.
Med en stressad/framåt häst så är det många som har mer i handen än skänkeln, men det är helt fel. För att kunna lugna hästen så måste du få den att arbeta mer, och det gör du genom att hålla om den. Hästen brukar också bli lungnare när den känner dina ben i en trygg hållning, än om du bara sitter och duttar med dom lite löst.
En framåt häst kan också gå mer "upp" än "fram", vilket gör att den känns mer framåt än den egentligen är. (hänger du med?

)
MÅNGA lugnande klappar medan du rider, prata med hästen, beröm när den gör rätt. Tillåt
aldrig hästen att gå i ett annat tempo än det du valt. Sakta hellre av eller gör halt istället för att låta hästen öka.
Den jag rider nu försöker jag t.ex. klappa samtidigt som hon bockade i början, bara för att lugna henne.
% Uppsittningen var också något som sterssade henne, men nu sitter jag upp på en plats där ingen annan suttit upp tidigare (i stallgången) och därför förknippar hon det inte med dom "vanliga" uppsittningarna.
} Nu gnäggar hon t.o.m. när man kommer
Slutsumma;
Hästens tempo på banan kan även bero på småsaker före och efter ridningen.
Gör tvärtemot vad hästen vill. Vill hästen trava så skrittar du. Vill hästen gå ökad galopp så jobbar du den i samlad. Låt
aldrig hästen bestämma själv utan se alltid till att ni kommer fram i trav när
du vill trava osv.
Hästar blir ofta lugnare på banan om dom får gå i skogen mycket. Har märkt det själv nu när vi börjat jobba mer i ridhuset (pga läskiga älg-jägare i skogen), att hon blivit lite lite mer stressad under ridningen igen.
Kan tillägga att jag även dragit ned på havren. Hon får nu 0,3 /mål, sammanlagt 0,9 /dag. Hon arbetas dock inte hårt än, då kommer jag troligtvis öka till 0,5/ mål.
Hoppas du fick nÅgOn hjälp av detta superlånga svar
Tänk bara på att om du är stressad så blir säkert hästen också stressad.
Lycka till!