Hjälp mig!!!

S

snorjazz

Snälla snälla någon!
Hjälp mig jag bryter snart ihop...
Min nordsvensk kan verkligen inte gå på vanligt bett :/ jag vill inte behöva rida henne på pelham.. Men när jag har vanligt så bara hänger hon sig och drar iväg och skiter i det.. Snälla hjälp mig... :'/

tack på förhand kära vänner.

Sv: Hjälp mig!!!

1. börja rida på vanligt bett på inhägnat område, gärna en ridbana

2. ta hjälp av en tränare eller duktig(are) kompis, då jag tror det blir svårt att få hjälp av att enbart läsa inlägg på ett forum.
Nordsvenskar är tunga hästar, kan vara okänsliga i både mun och övriga kroppsdelar. Inget som inte går att träna bort men jag tror det krävs betydligt mer än att fråga på buke tyvärr...

Hej ! jag hade samma problem på min nordis han är stor stark och bromssträckan var ett par kvarter minst, han är väldigt känslig för vikthjälper så att styra är inga problem. jag bytade till ett postkandar och det blev otrolig skillnad, dels tar han in betet själv utan att man behöver kämpa som det var med det vanliga tvådelade och sedan är det mycket lättare att stanna bara en lätt lyftning i tyglarna så stannar han nu kommer väl någon att säga att det är förfärligt med ett så skarpt bett men istället för att dra som en galning o såga för att få stopp på kraken så tycker jag att det här är bättre :cool:
prova men var lätt i handen.
MVH GP

Det sitter inte i vilket bett du använder, det är grundlydnande som brister.
Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att lära din häst att respektera dina hjälper.

vet inte hur det är med grundlydnaden hos trådskaparen men jag har defenitivt inga sådana problem, var helt klart att han inte ( nordisen alltså ) trivdes med delat bet så varför inte prova om det inte funkar så får man väl försöka något annat och är det grundlydnaden så får man som sagt jobba på detta .

måste bara inflika med ett inlägg.
Jag red en lippizaner för några år sen som var OMÖJLIG att rida ut på utan pelham. Det gick nästan inte att hoppa henne utan detta bett heller. Men på dressyrbanan gick hon med tredelat/tvådelat och var utbildad msv.
Hon var het som en dåre längs vägarna men vände man in henne på en volt så började hon genast jobba i dressyrform och blev lugn. Men så kom man ut på vägen igen och då var det 200 knyck som gällde. Utan pelham hade vi sprungit än.

Så det kanske inte alltid har med grundlydnad att göra?

Rider själv en lat småfet häst som lyder bra och inte speciellt svår att stoppa.
Men det finns gånger då han är absolut omöjlig att få stopp på.
Långritt i stor grupp på hemväg. finns ingen broms.
Så för min och andras säkerhet rider jag med pessoa då.
Fäster tyglarna högst upp när vi rider ut och sätter tyglarna längst ned på hemväg.
Inget som jag kan rida på i vardagen för då knäpper han av i nacken.

Snälla snälla någon!
Hjälp mig jag bryter snart ihop...
Min nordsvensk kan verkligen inte gå på vanligt bett :/ jag vill inte behöva rida henne på pelham.. Men när jag har vanligt så bara hänger hon sig och drar iväg och skiter i det.. Snälla hjälp mig... :'/

tack på förhand kära vänner.

Hästar är känsliga i munnen, ALLA hästar. ( Om dom inte rent fysiskt blivit slitna så hemskt i munnen att förhårdnader har bildats ) Det som har hänt är att hästen har slutat att svara på små hjälper därför att man alltid använt sig av stora direkt.
Rid på ett vanligt 2 eller 3delat smalt bett. kom fram i skritt och börja ta liiiite löst i bettet ingen reaktion? öka trycket litegrann ingen reaktion? öka lite till osv. så fort hästen stannar så släpper du direkt efter på tyglarna Gör om detta några gånger så kommer hästen tillslut att börja svara för små hjälper eftersom den inser att om jag inte svarar nu så kommer det stora trycket istället.kom ihåg att det förmodligen kommer ta tid i början , men öka trycket långsamt så att hästen hinner svara. Du kan även prova att stå still och sedan lägga ett lätt tryck i tyglarna och öka långsamt till hästen tar ett steg bakåt.

Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 536
Senast: Rugge
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 981
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve