Hjälp mig!

C

Cec

Har då äntligen skaffat mig en foderhäst! Kanske dax vid 33 års ålder:angel:
Jag har mina funderingar i att tävla i hoppning med han, då bara enkla klubb/lokala tävlingar.
Vad bör jag tänka på?? Grönt kort och allt vad det nu heter:smirk:
Det är ju inte som det var förr;)
Jag vill gärna ha tips och ideér på vad jag bör tänka på och vad jag behöver så som licenser, klädsel mm. Och vad det kostar...

Tacksam för alla svar!

//Cec

Sv: Hjälp mig!

För en lokal tävling behövs Grönt kort, vilket du tar genom att lämpligtvis gå en kurs som anordnas av många ridklubbar, och sen skriver provet. Där får du lära dig allting om vad de innebär att tävla, klädsel och så vidare! :D

Men jag kan ta det ändå, du behöver ryttarlicens, men hästlicens behövs inte förrän på regional nivå. Du behöver hästens vaccinationsintyg/pass också.

Numer får man tävla i valfri färg på ridbyxorna, och kavaj/klubbjacka. På fötterna ska du ha ridstövlar eller skor med chaps utan fransar.

Lycka till! :)

För en lokal tävling behövs Grönt kort, vilket du tar genom att lämpligtvis gå en kurs som anordnas av många ridklubbar, och sen skriver provet. Där får du lära dig allting om vad de innebär att tävla, klädsel och så vidare! :D

Men jag kan ta det ändå, du behöver ryttarlicens, men hästlicens behövs inte förrän på regional nivå. Du behöver hästens vaccinationsintyg/pass också.

Numer får man tävla i valfri färg på ridbyxorna, och kavaj/klubbjacka. På fötterna ska du ha ridstövlar eller skor med chaps utan fransar.

Lycka till! :)
Och hjälm förslagsviss;):angel::D

Självklart!
Använder ALLTID hjälm:idea:
Men hörrni! Behöver man vara medlem i någon klubb för att ta grönt kort? Eller kan jag vända mig till vilken som helst?
Antar att jag måste vara medlem om jag ska tävla?

Ja, ni ser, vilse i pannkakan:angel:

du måste vara medlem i en klubb för att få ta ut din ryttarlicens :idea: Du måste alltså ha betalat medlemsavgift hos klubben för det kalenderåret, och det kan vara praktiskt att fixa det hos samma klubb som du tar grönt kort hos. Hurvida du måste vara medlem eller inte för att ta grönt kort vet jag inte, men det är väl bara att höra sig för vad som gäller hos närmsta ridskola.
:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Dressyr Hej alla! Tänkte starta en tråd om bohuscupen 2017 för de som tävlar dressyr på storhäst. I år ska min lilla klubb fått ihop totalt 2...
Svar
0
· Visningar
923
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III