HjÄlp Mig!!!

Sanette

Trådstartare
Ska nu köpa en dressyrsadel eftersom jag har lagt hoppningen på hyllan. Min häst har en välmarkerad manke och har en känslig rygg. Vad ska jag välja för märke? :confused: Har ni några bra tips på sadlar som ni tycker är bra? Mycket tacksam för alla tips!! :banana:

Senast ändrad:
Sv: HjÄlp Mig!!!

Det är ju självklart en prisfråga... Vilken prisklass du har tänkt dig?
Det där m känslig rygg och markerad manke osv får en sadelmakare hjälpa dig med, så att du får en sadel som ligger bra på din häst och passar dig.

Men lite märken som jag gillar: börjar billigt, slutar dyrt (är inte riktigt säker på den exakta ordningen)
globus clic
stübben (jag är nog den enda på denna jord som gillar stübben)
henri di rivel
prestige
hubertus flexline
jaguar
cobra
röösli

lycka till! Ankie

Ena av de hästarna jag rider har också en välmarkerad manke och är mkt känslig överhuvudtaget och på henne är de nästan bara hubertus av de olika sadlarna vi provat som ligger bra på henne. Dessutom tycker jag att hubertusadlarna är sköna :love:

jadu beror ju lite på vad du ligger i förpris klass.

jessica crown med luft, utpassas efterryggen, ligger jätte fint på min tott som har en väldigt svår rygg och markerad manke. sen röösli som ovanstående nämde *love*

men anyways, det bästa du kan göra är att åka iväg med hästen till en sadelutprovare så får du något som verkligen passar.

min kompis har en häst har väldigt hög manke sadeln han har till hästen är en caprilli,jag har en likadan till min häst som även hon har markant manke och den ligger jättebra!
den är också kanonskön att rida i!

Åk till en sadelprovare. Det gjorde jag och min dressyrsadel är kanon. Du måste inte köpa en ny sadel.

Jag har också en Jessica Crown med luft till min häst. Den är helt suverän!!! Det är en av de få som passar honom pga att han har en otroligt hög och markerad manke.
Luftsadlarna är kanon eftersom att du kan fylla på/tömma ut efter behov.
Själv behöver jag tex under vintersäsongen ha lite mer luft i för att sadeln ska komma upp från manken än vad jag behöver under sommaren då han blir lite mer fyllig. Efter att ha haft luftsadel nu under nästan 2år så kommer jag nog aldrig att vilja ha ngt annat. De är dessutom underbart sköna att sitta i :love: :love: :love:

Men även med dessa sadlarna gäller det att du får hjälp av en sadelutprovare för att få en som passar just din häst. Med mga märken är det dessutom så att även om det ska vara samma storlek så kan det från sadel till sadel skilja sig ganska mkt. Det fungerar därför inte alltid att prova en ny för att sedan leta upp en begagnad. Men som sagt sadelutprovarna har oftast både nytt och begagnat att välja på. Och du tjänar enormt mkt på att anlita en duktig utprovare.

Tack för de fina tipsen........ Jag hade tänkt mig en sadel som kostar någonstans mellan 8000- 14000kr. Är det någon som vet hur prestige och cobra sadlarna är att rida i?

min häst är likadan.. =) köpte nyligen en globus till han. den ligger verkligen som gjutet. Hade sadelprovare..den kostar 9.500...en helt suverän sadel =) lycka till!

jag har ridit i cobra å jaguar... (jaguar e ju cobra fast i "fasta" strlkar).

De sadlarna är balanserade och har man ridit i en sån kan man itne rida i ngt annat. min rygg tål inte annat. För sisådär 5-6 år sen va det bara röösli och cobra sadlarna som va balanserade nu vet jag inte men det vet sadeldoktorn i uppsala (han handlar m cobra, jaguar å röösli).

varför jag bytte t röösli va pga att röösli sadlarna strävar efter en så stor vinkel mellan låret å magen som möjligt vilket jag tycker är snyggt. annars e d inte så stor skillnad. knäbossornas utformning å sånt. PROVSITT så känner man ju.

Men jag rekommenderar en cobra lr jaguar lr röösli... its nice!
Ankie

Stübben brukar vara bra.. så kan du också kanske ha en paddunder sadel..

Cobra vet jag inte mycket om men Prestige har jag haft flera och alltid varit väldigt nöjd. De har (hade i alla fall) mkt bra plats för manken och dessutom bra stoppning i bossorna. Fö är County (nya mod) min favvis.

Amerigo, håller helt med. En av de skönaste jag har ridit i. Men tyvärr passar den inte min häst.

Jag vill bara gör trådskaparen uppmärksam på Prestige. Då de har haft problem med sneda säten den senaste tiden, är det viktigt att köpa utav en kunnig sadelmakare.

Har själv precis reklamerat en Venus för att sitsen varit sned. Fick då ytterligare en som inte var korrekt. Så ta hjälp.

du ska lugnt ha en luc childeric!!! dom e underbara! :love:

Kentaur har riktigt bra sadlar till bra pris, men om hästen är riktigt känslig så är det nog bäst att måttbeställa. Annars har ju Röösli, Amerigo & Albion fina sadlar. En Action pad är ju alltid bra att ha så att hästen kan tappa och öka utan att sadeln ligger helt dåligt, fast jag rider alltid med min

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 313
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka