Hjälp mig tolka provsvaren - FCoV(FIP)

aemaria

Trådstartare
Äntligen har vi fått provsvar om vår lille kille. Det var INTE FeLV eller FIV vilket jag är oerhört lättad för. Har varit så rädd för FeLV och drömt mardrömmar och gråtit i sömnen de senaste nätterna. Har ju väntat 3 veckor på provsvaret så man har hunnit bli hispig :crazy:
Hoppas att de här testerna är rätt nu, eller hur ser sensitivitet/specificitet ut? Finns det risk att ha fått ett falskt negativt svar?

Nu till min egentliga fråga. Antikroppar för FCoV är påvisade med en titer på 1:640 (= relativt hög titer). Veterinären har lovat ringa till mig när provsvar kommer men har antagligen inte hunnit det än och jag törstar givetvis efter svar så jag fiskar lite här...

Vad innebär egentligen det här svaret? Efter att ha surfat lite förstår jag att man inte kan testa för FIP och att coronavirus är vanligt hos katt. Vad innebär det här titervärdet? Hur länge kan katten bära på viruset innan eventuell FIP utvecklas? Min misse mår bra. Han äter, dricker, busar och gosar som vanligt. Har dock lite "förkylningssymtom" med nysningar. Men allmäntillståndet verkar helt ok. Beöver jag vara orolig? Bör man testa på nytt för coronavirus längre fram? Jag har ju en till katt hemma... bör jag vidta några åtgärder för hennes del? Antar att hon borde vara smittad också i sådant fall eftersom de lever så tätt inpå varandra, delar låda, matskål osv.

//aemaria - helt vimsig men ändå lättad

Sv: Hjälp mig tolka provsvaren - FCoV(FIP)

Falska negativa svar bör du inte ha fått!

Titrana i dagsläget säger inte så mycket vid ett enstaka test. Det kan vara en "enkel" coronainfektion som visar sig, det kan också vara betydligt värre. Normalt testar man igen, och vill då se att titrarna går ner. Så länge kattens allmäntillstånd är bra får man väl anta att de bör gå ner, en katt med FIP är ju dramatiskt sjuk.

Hemma kan du väl inte påverka tillståndet nu, jag hade hållt mig/katterna ifrån kontakt med andra katter den närmsta tiden men man ska ju komma ihåg att corona är mycket vanligt på katter och inget man kan helgardera sig emot även om vissa uppfödare tappert försöker.

Sassy skrev i princip allt redan. Något man kan tänka extra på med en katt med höga coronatitrar är att dels vara noga med att hålla rent i lådorna, tömma och rengöra ofta, samt inte utsätta katten för onödig stress. I normala fall är ju dock inte coronaviruset farligt.

/Erica

Tack för era svar!

Ska försöka undvika all tänkbar stress. En stor nackdel är dock att han inte är kastrerad (vi trodde det men hans kastrering - krypt, gick snett och han har en kula kvar i buken). DEtta gör ju att han är stressad men det kanske inte är bra att öppna honom på nytt heller om hans immunförsvar är belastat av viruset? Det blir ju också en slags stress...

Kom på en sak till... Han har ju irriterat och rött tandkött- vilket var anledningen till att vet ville ta dessa prover från första början. Kan det vara tecken på FIP eller coronavirus?

//aemaria

Senast ändrad:

En troligare orsak är väl tandköttsinflammation eller annan munrelaterad sjukdom?

Jag hade väntat med buköppning tills titrarna gått ner, är allt som det ska bör det gå på några månader.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka