hjälp mig, tävla körning lätt klass

S

__Stilett__

jag funderar på o våga testa o tävla en körklass (Enbet) med min ena häst. men jag vet inget om körning när det gäller tävling.
Undrar över dessa klasser;

*Dressyrprogram: Lätt svenskt dressyprogram nr 2.

*Precision: Bed.A 1d, Hinderbredd vagnens spårvidd + 30 cm.

är det ngn som har program eller dylikt på vad man ska göra??
(Dressyrporgramm nr 2) och förklara vad man gör i Precicionsklassen och vad det innebär i den klassen. m.m

Vad får man ha på hästen? Vilka/vilket bett använder man.
Kan man ha vanligt tränsbett eller pelhambett med gummi??
Kuskens klädsel? Måste det va en eller 2 personer i vagnen/rockarden
Får man ha benskydd/lindor eller dylikt?

hjälp mig så får jag se om jag vågar ställa upp.
skulle va kul men jag vet inte vem man ska fråga, så jag hoppas på utförliga svar här. tack för hjälp!

Sv: hjälp mig, tävla körning lätt klass

klart du vågar tävla.det är jättekul!

dressyrprogrammet kan du hitta på kuskringen.nu under blanketter.
I Precisionen kör man en bana mellan koner. + 30 cm betyder att de mäter din vagn och sen lägger till 30 cm på måttet mellan konerna.

Det ska vara två på vagnen. kusk + groom

Dressyrprorammet hittar du på kuskringen.se skulle jag tro. Precisionen är ju en bana du kör som en hoppbana fast mellan koner. Jag kan inte bedömningarna i huvudet men jag skulle gissa att det är omkörning på ny startsignal om du är felfri i grundomgången, det brukar vara det på lättklasstävlingar.

Vad får man ha på hästen? Vilka/vilket bett använder man.
Sele...

Kan man ha vanligt tränsbett eller pelhambett med gummi??
Du får ha vilket bett du vill bara det inte skadar hästen. Ej bettlöst.

Kuskens klädsel? Måste det va en eller 2 personer i vagnen/rockarden
Långärmat, huvudbonad, handskar, förkläde och pisk för kusken. Långärmat, huvudbonad och handskar för groomen, den som åker med. Du måste alltid ha groom inne på banan.

Får man ha benskydd/lindor eller dylikt?
Inte på dressyren men på precisionen går det bra.

Bäst är att ta kontakt me någon aktiv i närheten där du bor (var?). Körfolk brukar alltid vara hjälpsamma och kan berätta allt du undrar över.

tack ska ni ha. det verkar jättekul.

jag har bara kört precesion för flera års sen på prov ngn termin då o då. Jag kommer ihåg att man körde mellan koner med bollar på. Då hade vi såna stora maratonvagnar. (fast det gör ja ju int enu då, blir ju rockard) Det va iaf jätteskoj. Men det va så länge sen, så jag kommer inte ihåg så mkt mer än så. Kör man bara mellan koner?

usch frågorna låter väl jättelöjliga men jag fick idén typ igår, har velat testa länge men har inte haft tillgång till ngn häst förräns nu.

Har pisken ngn maxlängd? och *haum* ska man hålla den i ngn speciell hand? Jag får nog ragga upp sambon till o vara groom. Jisses, bäst o övertala redan nu.

sen tror jag att jag hängt med på resten.
ska nog anmäla oss till dressyren iallafall.
man kan ju alltid testa.

Du kör som en hoppbana fast med koner, inte svårare än så. Pisken får va hus lång som helst skulle jag tro, men bäst är om den når till hästens bog ungefär. Pisken i höger hand, för du sitter på höger sida när du kör. Och tänk på att du måste ha svängel och draglinor om du inte har det redan. Tycker absolut du ska ut och testa, så kommer du vara fast :D När är den tilltänkta tävlingen? Om det finns någon i närheten innan dess kan det ju vara bra att åka och kolla. Lycka till!!

ajdå. svängel o draglinor har ja inte.
min kärra kan ja inte använda, den är värdelös.
man fick tydligen låna en på plats, men jag har bara ett enkelt bröstsele :crazy: har int ekört så mkt sista tiden alls. har int ehunnit fixa ny utrustning (int ehaft ngn häst o köra) hinne rnog inte fixa nytt innan heller, det är om 2 mån.

Men då ska du ju hinna med det! Om du inte skaffar en annan sele så kan du ju justera den du har. Draglinor kan du göra av rep och karbinhakar. Spana runt bland trådar här så hittar du nog mycket information.

kan även mottaga förslag på selar. (inköpställe m.m)
(inte hutlust pris, lär ju bara använda det några ggr per år...)
hästen är en vbl travare....

Kika på www.equilex.se , de har selar i olika prisklasser. Även Börjes har "riktiga" bröstselar.

Här är en till som vill ge sig ut och tävla.. men är HELT grön på körning.. Köra kan jag men har aldrig någonsin tävlat i det...
Jag har en vanlig rockard utan fjädrar funkar den att köra i måtro eller måste man ha en såndär svindyr supervagn:( :confused:

Jag har vanlig bröstsele.. vad är draglinor?? och måste man ha baksele när man tävlar de lättaste klasserna??

Gazzan skrev:
Jag har vanlig bröstsele.. vad är draglinor?? och måste man ha baksele när man tävlar de lättaste klasserna??

Söker du på "Draglinor" här på körning får du upp MASSOR av trådar.

Du måste ha baksele på maraton, men det är bra att ha vid all körning. Vagnen måste inte vara dyr eller speciellt fin, att den passar hästen och fungerar säkert är viktigast.

*Knapplån*
Kikade lite på några dressyrprogram men orkade inet gå igenom alla. Är det aldrig galopp i nått prgram? Vad ingår i de svårare programmen?

Ingen galopp. Svårigheterna blir ökad och samlad trav, enhandsfattning, svårare vägar tex.

Tack, så det hade inte varit helt omöjligt att försöka med sin travare då?

Jag har en vagn med fjädring, billig också. Vill du köpa? ;)

tanken va
häst; vbl travare
sele: bröstsele
kärra: rockard (vanlig enkel modell)

hur fäster man egna sk draglinor o dylikt på ett vanligt bröstsele?
tänkte på att det kan va lite dumt o köpa nytt sele för en tävling.
en annan sak om det va såpass kul så vi vill fortsätta med det.
selet jag har nu är redan relativt nytt men väldigt enkel standarmodell. Hur fäster man draglindora från sele till rockarden?
bilder?

Liknande trådar

Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 023
Senast: Lobelia
·
Körning Hej! Isabell heter jag :) jag har en 21 år gammal super pigg fjording! jag har precis kört in henne men jag har kört mycket när jag var...
Svar
6
· Visningar
1 443
Senast: Anna_
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 576
Senast: moiran
·
Körning Ja ännu är det en bit kvar men tiden går fort. Planen är att jag ska tävla min fjording i körning för första gången på körtävlingarna i...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur