Hjälp mig snarast!!

S

Suenna_Love

Jag tycker att det är en lite konstig svullnad min häst har. Först är hon helt tjock i ena benet. Sen när jag har skrittat henne och efter ridturen sätter jag på kyllera, då blir hon bättre. Men under natten så blir hon sämre. Jag vill INTE ta ut veterinär nu. Har ni något tips hu man ska göra? Det verkan som om hon måste gå hela tiden. Hon haltar inte och hon visar inge ont om man klämmer på benet. Det är mest tjockt under knät. Snälla hjälp mig. Jag vill inte ta bort henne!!

Sv: Hjälp mig snarast!!

Klart du ska ta ut veterinär om du är orolig!
Eller åtminstone ringa och prata med en!!
Varför vill du inte prata med en vet?? :confused:
Finns ju ingen som kan gissa sig till hur du ska göra och vad det är för typ av svullnad, så ring och diskutera med någon som kan!

Hon kanske reagerar på leran? Kyllera som tränger in i små sår m.m. kan orsaka hemska svullnader.

Men oavsett vad det är, varför INTE ringa veterinär? Det finns ju jourtelefon. Vill du hellre att hästen lider? (Tror jag inte någon gör.) Och varför är du orolig för att du ska behöva ta bort henne? Ring veterinär NU och rådgör, se till att hästen kommer under behandling, INNAN det blir så illa att du faktiskt måste avliva hästen!

Bara såhär så tycker jag det låter som lymfangit.. Den har inga sår eller så?
Jag tycker oxå du ska ringa vet (finns ju ställen dit man kan ringa o bara rådfråga).

Dubonnet skrev:
Klart du ska ta ut veterinär om du är orolig!
Eller åtminstone ringa och prata med en!!
Varför vill du inte prata med en vet?? :confused:
Finns ju ingen som kan gissa sig till hur du ska göra och vad det är för typ av svullnad, så ring och diskutera med någon som kan!

Tack för ditt tips. Jag vet att någon inte kan gissa sig till det. Men någon kanske skulle känna till det. Men vet du ngt tips på lindrande medel man kan använda om man inte kan ta hit veterinär på en gång. Jag ska pröva att ringa en. Om mamma tillåter...

Gisburne skrev:
Hon kanske reagerar på leran? Kyllera som tränger in i små sår m.m. kan orsaka hemska svullnader.

Men oavsett vad det är, varför INTE ringa veterinär? Det finns ju jourtelefon. Vill du hellre att hästen lider? (Tror jag inte någon gör.) Och varför är du orolig för att du ska behöva ta bort henne? Ring veterinär NU och rådgör, se till att hästen kommer under behandling, INNAN det blir så illa att du faktiskt måste avliva hästen!

Hon har inte små sår. Hon har ett ganska stort sår precis vid hoven. Men det kom efter, långt efter svullnaden... Jag vill INTE att min pålla ska lida. Men det är faktist så att min mamma( jag e bara 12 år men men) Kanske inte tillåter att jag ringer en vet och rådfrågar. Men jag får skriva här på buke... Tack endå för din hjälp!

inspir skrev:
Jag tycker oxå du ska ringa vet (finns ju ställen dit man kan ringa o bara rådfråga).

Hur orsakas lymfangit? Hon har inga rigtiga sår, men ett större som kom långt efter svullnaden.

inspir skrev:

Lymfangit yttrar sig inte så, benen blir mer svullna (och alla fyra), ser typ ut som elefantben. Men din häst har hog antagligen bara blivit sparkad och blivit svullen. Ett tips är att vara ute på långa skritt promenader. T.ex. en vanlig som du rider men sen är ute o leder 10 min. i taget (har erfarenhet av svullnader!!) tills svullnaden börjar gå ner. Ett tips är att sätta stallbandage på honom/henne på natten (padd o bomullsbandage utan stretch), det brukar hjälpa.

Hoppas det blir bättre!!

Suenna_Love skrev:
Hur orsakas lymfangit? Hon har inga rigtiga sår, men ett större som kom långt efter svullnaden.

Vad jag vet orsakas det bara av sår, men är inte helt säker.

*funderar*. Det kan inte vara någt med senan då? Har hon ökad värme där? En överansträngning av senan behöver inte yttra sig i hälta.

MinAthos skrev:
Lymfangit yttrar sig inte så, benen blir mer svullna (och alla fyra), ser typ ut som elefantben. Men din häst har hog antagligen bara blivit sparkad och blivit svullen. Ett tips är att vara ute på långa skritt promenader. T.ex. en vanlig som du rider men sen är ute o leder 10 min. i taget (har erfarenhet av svullnader!!) tills svullnaden börjar gå ner. Ett tips är att sätta stallbandage på honom/henne på natten (padd o bomullsbandage utan stretch), det brukar hjälpa.

Hoppas det blir bättre!!

Nej, lymfangit kan drabba bara ett ben o de behöver inte bli tjocka som elefantben. Kollar även i "Håll hästen frisk" som säger det samma.

MinAthos skrev:

Hoppas det blir bättre!!

Hon har blivigt bättre sen jag skrittade henne. Så har jag hålligt på i veckor nu(även innan du gav mig ditt råd). Sen har jag travat henne lite. Hon går ute det mesta under dygnet så att jag vill inte att hon ska ha bandage på sig. Hon går och skrapar i bakfötterna i framfötterna så hon brukar kunna låssa på bandaget. Hon behöver kyla på fötterna inte värme. Det gör så att hon blir sämre. Tack endå!!

inspir skrev:
Vad jag vet orsakas det bara av sår, men är inte helt säker.

*funderar*. Det kan inte vara någt med senan då? Har hon ökad värme där? En överansträngning av senan behöver inte yttra sig i hälta.

värme har hon lite. Hon är mest svullen och varm precis under knät.

Suenna Bahn är tyvärr bortgången sen ett par år tillbaka, p.g.a skadan jag skrev om här.

R.I.P <3

Usch vad jobbigt :(

tog ni ut vet tillslut? vad var det?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar