Hjälp mig med dressyrövningar!

_Skifting_

Trådstartare
Jag har hand om 2st nordsvenska brukshästar, som för tillfället är ganska överviktiga (den ena iaf.:angel: ), men dom har en bra grundkondition..
Dom är mycket körda (5 och 6år gammla), men då ägaren har uppfödning och mycket med jobb, så hinner han inte med ibland, därför finns jag!! :idea:

Nu så har jag fått en dille att jag ska starta dom till hösten i en LC.. *hmm*:crazy:

Men nu till frågan:
Dom är ridna och körda raktfram, då ägaren inte är så intresserad av annat än skogsmys..
den ena är extremt stel i höger sida och jag kämpar på med volter och dyl, men då han knappt lärt sig att man ska gå undan för skänkeln, så är detta jätte svårt! Så lite tipps mm..
Har inte tillgång till en "riktig" ridbana, men en plan som är ca 35-40x15-20m.. så jag kan träna där..

men övningar, av alla des slag.. helst inte med så mycket bommar och dyl, då vi inte har sådant.. Några gammla stolpar finns ju, men..

Snälla snälla.. skriv ALLT som ni kan tänkas komma på!!
Har själv tävlat i dress. tidigare, men då på "lätta" hästar, dessa reagerar inte lika fort och "kraftigt"!

Så övningar att öka kännsligheten är kanon!!:bump:

Tack på förhand.. ska ut och titta till "bollarna" nu.. ;)

Sv: Hjälp mig med dressyrövningar!

Jag har hand om 2st nordsvenska brukshästar, som för tillfället är ganska överviktiga (den ena iaf.:angel: ), men dom har en bra grundkondition..
Dom är mycket körda (5 och 6år gammla), men då ägaren har uppfödning och mycket med jobb, så hinner han inte med ibland, därför finns jag!! :idea:

Nu så har jag fått en dille att jag ska starta dom till hösten i en LC.. *hmm*:crazy:

Men nu till frågan:
Dom är ridna och körda raktfram, då ägaren inte är så intresserad av annat än skogsmys..
den ena är extremt stel i höger sida och jag kämpar på med volter och dyl, men då han knappt lärt sig att man ska gå undan för skänkeln, så är detta jätte svårt! Så lite tipps mm..
Har inte tillgång till en "riktig" ridbana, men en plan som är ca 35-40x15-20m.. så jag kan träna där..

men övningar, av alla des slag.. helst inte med så mycket bommar och dyl, då vi inte har sådant.. Några gammla stolpar finns ju, men..

Snälla snälla.. skriv ALLT som ni kan tänkas komma på!!
Har själv tävlat i dress. tidigare, men då på "lätta" hästar, dessa reagerar inte lika fort och "kraftigt"!

Så övningar att öka kännsligheten är kanon!!:bump:

Tack på förhand.. ska ut och titta till "bollarna" nu.. ;)

så skojj!:D
håller själv på att få en liten skogsmulle att hitta sin form :p

mitt tipps är att nästan aldrig rida på rakt spår! när pollan hemma måste koncentrera sig hela tiden går hon verkligen såååååååå mkt finare och lyssnar mycket bättre!

går dom i bra form och så? annas kan du ju ta hjälp av halsförlängare några ggr så att hästarna fårstår vad formen innebär!

se till att både du och hästen har roligt hela tiden så kommer allt gå jättebra!

hoppas jag hjälpte dig lite iallafall:p
lycka till

Vad vill du åstakomma med en halsförlängare? Formen sitter inte i halsen.

Vad vill du åstakomma med en halsförlängare? Formen sitter inte i halsen.

bättre ryggmuskler som leder till att hästen lättare orkar bära upp sig själv bättre, min teori iallafall:p kanske formulerade mig lite dåligt men det var det jag menade

Jag tycker du skall försöka leta rätt på en tränare först och främst.
Öva mycket på att rida dom dit du vill.Träna serpentiner,ännu fler volter, väldigt mkt tempoväxlingar så att du hela tiden har hästens uppmärksamhet.Jag tycker att du bör rida mycket rakt fram också.Försök få hästen så rak som möjligt på raksträckorna.Bra att rida i låg form i mellan åt i passen.Mycket lösgörande arbete alltså:P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka