Hjälp mig hitta julklapp till min hästälskande morfar!

Capable Case

Trådstartare
Ja som rubriken lyder behöver jag hitta en julklapp till min morfar. Han har haft halvblodsuppfödning halva livet och älskar allt som har med hästar att göra, framförallt hoppning och avel. Tyvärr är han rullstolsbunden efter en stroke och kan inte använda vänster arm så julklapparna får inte vara för fysiska. Han har en Dator, TV och en DVD på sitt rum men svårt att sätta igång apparaterna själv.

Så, har ni några hästiga julklappstips att dela med er av?
Inte för dyrt, budgeten är starkt begränsad!

Sv: Hjälp mig hitta julklapp till min hästälskande morfar!

Kanske kan du smyga igenom hans fotoalbum och hitta äldre bilder som är för ömtåliga för att stå framme. Ta med korten till närmaste fotobutik så kan dom skanna och förstora åt dig!

En andel i Riks-galoppen? En tusendel i en galoppör som han kan följa hela året plus diverse erbjudande. Han får äga galoppör för 375 kr.

Böcker? "Den svenska varmblodshästens historia" som Kurt Graaf skrev borde ju uppsklattas, om han nu inte redan har den :) Dock tror jag inte den säljs i affärer längre, jag köpte min begagnad.

En charmig hästfilm?
Tyvärr har jag inget direkt förslag, men det kan vara en spelfilm, någon film om någon särskild ras, eller stuteri, eller hästäventyr osv.

Hästbok i ljudbokform?
Läser han gärna på engelska? Då finns det ju mer att välja mellan.

Fast du är lite sent ute för specialuppdrag...

En andel i en galopphäst! Googla Riksgaloppen och se.

Eftersom det lär vara svårt att köpa böcker på postorder innan jul nu så föreslår jag en upplevelseprestent. Rulla ut morfar och låt honom känna lite hästlukt.

Eller se om du kan få tag på en bok ändå, eller ge presentkort om du inte hinner.

Boktips:
Jan Mårtensson och Susanne Giraud: Oss håller inga bojor, oss binder inga band. (Om Linde Klinckowström von Rosens långritter).

Susanna Hedenborg: Hästkarlar, hästtjejer, hästälskare (SvRF:s jubileumsbok).

Upplevelse röstar jag också för! Rulla ut morfar i stall då och då, låt honom få känna dofterna, känna mumsandet och klopprandet. Åk med honom och titta på lektionsridning, på tävlingar, på uppvisningar.

Och om möjligt så vore hästrelaterade ljudböcker nog det bästa för en strokedrabbad morfar. Ljudböcker och ett par rejäla bra hörlurar för att få ro och närhet till det han lyssnar på.

Måste tillägga, jag har vårdat en före detta hästuppfödare för många år sedan, en riktig hästbonde som på ålderns höst fick stroke och även demenssjukdomar plus annat tråkigt. Hästeriet satt kvar i karln till den yttersta dagen, han pratade alltid häst och inget kunde få honom så glad och klar och redig som hästprat. Han älskade att bolla avelslinjer, stamtavlor, resultat och hittepå och annat jox med folk som visste vad han pratade om.

Senast ändrad:

SvRF´s jubileumsbok. Den är helt underbar men kanske lite svår att hinna få nu innan jul tyvärr.

Kanske en mix av squarepants och kryddelydds förslag?

Alltså om du kan hitta bilder från hans eget hästeri, typ hästar som betytt extra mycket, tävlingsbilder eller så, och gör en almanacka med de bilderna? Det är kanske kul för honom att ha minnena på väggen, och så får han varje månad en ny "anledning" att berätta historier och anekdoter för nära och kära.

Upplevelse tycker jag också var väldigt bra förslag, att hjälpa honom återuppleva hästeriet i den mån det är möjligt.

Ett alternativ om du får tag på bilder är att scanna in dem och sedan lägga på ett minneskort och köpa en fotoram där de kan gå och snurra. Min svärmor som är dement älskar sin fotoram som jag har fyllt med kort på barnbarnen, barnen och andra vänner och släktingar. Sen ringer hon till mig och berätta vilka bilder som kommer, men det är sånt man får ta... ;)
De är inte så hysteriskt dyra de där fotoramarna och man får plats med mycket olika foton! Den behöver man ju bara hjälpa till att sätta igång och sedan kan den stå och gå hela tiden!

*KL*
Hemfödingar av Marie Uneby, Om nordsvenska hästar. Mera foton än text, bra att bläddra i.

Fler har varit inne på samma sak innan men varför inte ge honom en upplevelsepresent? Rida kanske blir svårt men finns det ingen i ditt område där man kan få ut och köra häst och vagn eller i alla fall åka häst och vagn? Då skulle ni kunna ta en hästdag och uppleva det tillsammans :)

Tack för alla förslag!! Nu har jag lite mer idéer! :)

Upplevelse är tyvärr svårt.. iaf om han ska kunna deltaga aktivt själv, har är lite för handikappad för det tyvärr.. :(
Men han brukar åka ganska ofta till några av sina hästar som bor hos fodervärdar inte alltför långt ifrån hemmet där han bor så han får iaf umgås med häst nå gång i månaden. :) Han önskade sig en minishettis i julklapp men jag är osäker på om han får ha den på sitt rum! ;) Hehe..

Han har väl tillgång till färdtjänst? Den kan ju köra honom till stallet i fråga och han behöver inte ens lämna rullstolen :)

Men det gör han ganska ofta så det blir tråkigt att ge det i julklapp. Han åker minst 1 gång i månaden till sina hästar hos deras fodervärdar..
Vi har försökt ta med honom på andra saker men han orkar inte riktigt när det blir "för mycket" att ta in så jag tror att en mer fysisk sak är det jag vill ge honom.

Vad blev det för julklapp till slut?

Det blev filmen Secreteriat och en bok om foder. Han har alltid varit väldigt intresserad av foder och räkna foderstater.

Filmen tittar han tydligen på ofta! <3

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka