Hjälp mig hitta en bra sadel!

Sv: Hjälp mig hitta en bra sadel!

Du är inte utbildad sadelmakare, det är hon jag anlitar så jag lyssnar faktiskt mer till henne (och mig själv) än till en 17 -åring.
Du får ursäkta men så är det. Därför tänker jag inte ta någon bild och sätta ut eftersom det kommer inte hjälpa mig ett skvatt. Punkt slut.

Du får maila till Passier och fråga hur deras bom funkar, jag vet bara vad min sadelmakare har sagt till mig om PS-bommarna, och i mina öron låter det ok eftersom Passier är ganska mycket för sin tid och bambu är ett ganska mjukt (segt?) träslag.

Jag vet vad en flexibel bom menas med i "Häst-världen", jag har handlat med sadlar i över 10 år och renoverat en del så jag har faktiskt hyftat bra koll på sadlar även om jag nu för tiden inte är så insatt.
I svensk ordlista betyder flexibel "som kan anpassas efter omständigheterna" det stämmer väl även in på Passiers bom då eller har jag fel?

Jag ser att sadlen passar, ser också om den behöver stoppas om, har provat med ett lakan under, den trycker ingenstans, ligger jämnt och har kontakt överallt utan att trycka, hästen har börjat få ryggmuskler så sadlen kan itne ligga helt åt skogen, så är det, sen att du säger att den inte SKA passa det är en annan sak och min häst hanske är lustigt byggd då men nu får han ha den sadlen ändå

En sadelmakare är INTE en sadelutprovare.
Och nej, jag är varken sadelmakare eller sadelutprovare, men jag ahr inte påstått att jag varit det heller. Jag förstår ofrtfarande inte syftet med dina frågor, tydligen vill du inte ha hjälp men ändå vill du inte bara åka till en sadelutprovare av någon anledning.

Men fast du kallar bommen för flexibel har jag aldrig hört talas om en bom som formar sig efter rygglinjen.

Jag har inte sagt att sadeln inte kan passa, jag bara ifrågasätter din bild av din hästs rygg. Efter vad du har beskrivit och vilka märken du har nämnt låter det snarare som att ryggen är mer rak än svankig.

"men nu får han ha den sadlen ändå"
Ja du..... då var det väl ännu mer onödigt att fråga om tiåps i den här tråden? Suck....

Min sadelmakare ÄR utbildad sadel utprovad...också...

Jag hittade min nya sadel EFTER att jag börjat skriva i den här tråden.
Jag har förklarat hur min häst ser ut och vilka sadlar som passar och inte passar, men jag är väl halvblind då, fine.

Som jag skrev innan maila och fråga Passier hur deras bommar är byggda och hur de fungerar, jag vet bara vad min sadelmakare sa till mig, och det är möjligt att hon har fel.

Ang. Mina inlägg i den här tråden, började det med att jag ville ha tips på märken som kunde passa min häst för att slippa leta och prova 30 olika sadlar, du föreslog Presige vilket jag talade om att den passade inte på min häst varpå du började dividera om att den visst borde passa och sen har vi nu kommit hit och inte kommit fram till nåt annat än du anser att ingen av de sadlar som passar min häst egentligen passar han..

Jag bad om tips på sadlar som kunde passa och har på typ 25 inlägg (orkar inte räkna men typ) fått 1 (!) tips från dig, frågan återstår och en ny har uppkommit, vem är mest onödig jag som frågade eller du som är ifrågasatt allt jag skrivit..

Suck på dig också

QuickStar - som börjar imigrera till fjortisstadiet hon också..

Jag har inte sagt att Prestige ska passa, jag säger bara att du kanske inte har fått hjälp av en bra sadelutprovare.
Efter vad du beskriver så är Prestige det första jag tänker på, för att ge kunna ge fler tips måste jag veta hur ryggen ser ut. Prestige har en mängd olika passformer och som jag har uppfattat det har ud bara provat en?

Exakt vilka märken och modeller har du provat och vilka anmärkningar har du fått av sadelutprovaren? Vad var det som inte passade vid Bates, Zaldi etc och vad var det som var utmörkande för Trainerssadeln?

Det spelar ingen roll om Prestige har flera modeller som kanske kan passa - jag ska inte ha någon Prestige iallafall. Har provat GS och Top Dressage.

Har inte haft ute sadelprovaren till nuvarande hästen, hon tittade på förra hästen (fullblodet) alltså har jag inte fått några tips eller anmärkningar.

Då tycker jag att du först ska åka iväg med den, eller har sadelmakarn kollat på din nya sadel?

Först ska man alltid be en utbildad kolla på hästen som kan säga vilka märken som kan tänkas passa, sedan kan man prova lite själv, men det är ingen ide att prova sadlar om du inte ens har fått hjälp av sadelutprovare. Det händer ofta att folk tror de har hittat en sadel, men så är det nåt som inte stämmer. En sadelutprovare kan ge dig tips om vad du bör tänka på när du kollar sadel, om hästen har en kort rygg/lång manke/annat avvikande och berättar vad man ska titta på för att den ska passa fast hästen har kort rygg/lång manke/annat.

Suck, jag vet allt det där redan, det är fortfarande inte väsentligt i denna tråd, jag ville ha tips på sadlar som kanske kan passa - du har gett mig ett tips på märke och sen babblat massa oväsentligt. Nu har jag hittat märken på egen hand så nu tycker jag vi avslutar denna diskution.
Sadlarna han har nu ligger bra, de trycker ingenstans, han arbetar på fint och obehindrat och så länge han gör det ser jag ingen anledning att ta ut min sadelprovare igen.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 021
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Ace
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka