Hjälp mig att förstå vad min bil får dra (b-kort)

Casteloro

Trådstartare
Har googlat, letat här på buke och verkligen gjort allt för att förstå, men jag gör det inte. Det är en djungel! Håller på att titta på efter ett hästsläp men min bil är begränsad i vad den får dra.

Så här står det i mina papper:

Skattevikt, kg: 1240
Totalvikt, kg: 1700 (bilen)
Tjänstevikt, kg: 1240
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 620
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1240
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2650
Max lastvikt, kg: 460

Vad får jag dra med min bil? Släpvagnsvikt med b-kort är 1240, DET fattar jag ju, men sedan står det om max lastvikt och det å sin sida förstår jag inte alls.

Säg att jag har en häst som väger 600 kg, vad får släpet max väga för att det skall vara lagligt? Måste jag byta bil/ta BE-kort för att få transportera?

Sv: Hjälp mig att förstå vad min bil får dra (b-kort)

du får dra 1240 på b-kort. släpets totalvikt får inte överstiga 1240,
så har du en transport med totalvikt 1240 o vill lasta 600 får tjänstevikten inte väga mer 640kg

Släpvagnens max totalvikt är 1240, dvs du får inte dra ett släp som är registrerat med högre vikt. Precis som miamiSwing skrev, så om hästen väger 600kg så innebär det att släpet får väga 640kg. Men vad släpet väger, hur tungt det är reg osv framkommer ur släpets papper.
Vad gäller maxlasten, är det hur mycket du får lasta - i bilen!

Kan tycka att en bil med så låg max dragvikt på B-kort var ett olyckligt köp för en hästägare.
Kan vara smart att kolla just sådana saker som dragvikt när man väljer bil.

Eller förstås, att ta BE behörighet.

Du får inte dra mer än bilen väger, det är inte många bilmärken som får dra mer än1490 kg!

har du en normalbil så är det ingen ide´att köpa ett boggiesläp om du ska lasta häst i den!

Jag håller på att ta körkort så det är de regler som står i årets körkortsbok!:)

Det är ingen drömbil att dra med. Du får dra totalvikt 1240 kg med b-kort (som redan skrivits) och 1300 kg med BE.

De vanligaste enkelaxlade släpen har totalvikt på 1300 kg (totalvikt = maxlast och släpets egen vikt, d v s tjänstevikt) där det inte sällan är 650 kg lastvikt och 650 kg tjänstevikt. Ska du väga ner till 1240 kg kommer vikt att tas från lastvikten, vilket innebär att du max får lasta 590 kg, och ofta räknas mellanvägg, gummimatta, bommar och övrig inredning in i de 590 kg.

I ditt ställe hade jag funderat på att byta bil, kanske också ta BE-kort. För just den bilen du har nu spelar BE-behörigheten inte så stor roll, du får ju bara öka med 60 kg, men å andra sidan är det inte totalvikten som räknas med BE, utan bruttovikten. Har du BE kan du alltså koppla ett släp med t ex 2500 kgs totalvikt på din bil, så länge du inte lastar tyngre än bruttovikt 1300 kg.

Jag har tittat på ett nytt släp som väger 677 kg (tjänstevikt), samt att planerna finns på att byta bil ett tag, och tittat på några modeller.

Står även: Kan besiktigas 1 000-2 000 kg, vad innebär det?

En bil jag tittat på t.e.x:

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500

Skulle det funka? Förlåt om jag är trögtänkt, har kunnat detta en gång i tiden (åtminstone i en timme på teorin :cool: )

Du får titta på andra raden också, vad bilen maximalt får dra. Ibland är den vikten lägre, och då är det den som gäller.

Att släpet kan vägas in mellan 1000 kg och 2000 kg betyder just det, att du kan välja totalvikt mellan dessa.

Totalvikt, kg: 1890
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 390

Betyder det att bilen får maximalt dra 1600 kg, men max 1500 kg med b-kort?

Du skriver så här:

De vanligaste enkelaxlade släpen har totalvikt på 1300 kg (totalvikt = maxlast och släpets egen vikt, d v s tjänstevikt) där det inte sällan är 650 kg lastvikt och 650 kg tjänstevikt.

Jag förstår inte riktigt hur det menas.. Om tjänstevikten är 677 kg på det släp jag tittat på, får lastvikten då vara max 823 i släpet på bilen som jag gett som exempel? D.v.s 1500 kg för att det ska vara lagligt? Om jag väljer en lägre totalvikt på släpet då? Säg att man räknar på att hästen MAX väger 600 kg, skulle man kunna typa in den för 1277 kg totalvikt? Men då får jag aldrig lasta mer än 600 kg med det släpet, även om jag får köra lagligt med b-kort på 1500 som här i exemplet?

Har jag fattat fel?

Förutom det som skrivits tidigare i tråden vill jag passa på att påpeka att den bilen TS frågar om dessutom har en begränsad maximal bruttovikt för hela ekipaget.
En luring som vissa bilmodeller har!

Bilen har en tjänstevikt på 1240 kg, det är inklusive 70 kg förare och full tank.
Det ger 1410 kg (2650 - 1240 = 1410) kvar för passagerare, ev. tyngre förare, släpvagn och last i bilen.

Även om släpet inte får väga mer än 1240 kg (och vi förutsätter att det också blir släpets bruttovikt, iom att TS har en så stor häst) så ger det bara 170 kg kvar för "övrig last". Ett par vuxna medhjälpare kan ju komma upp i 130-150 kg tillsammans, hästens utrustning väger lite osv. Kanske föraren väger lite mer än 70 kg?

Har föraren BE-kort och lastar släpet upp till 1300 kg så krymper denna siffra ner till 110 kg, och då är det verkligen på näppen att ta med något mer än sig själv och hästen.

När jag kör häst och öht packar i bilen föredrar jag nog att inte ligga så på "bristningsgränsen", utan ha lite marginaler... :crazy:

Jag förstår inte riktigt hur det menas.. Om tjänstevikten är 677 kg på det släp jag tittat på, får lastvikten då vara max 823 i släpet på bilen som jag gett som exempel? D.v.s 1500 kg för att det ska vara lagligt?

Det stämmer bra så länge du bara har B-kort.

Om jag väljer en lägre totalvikt på släpet då? Säg att man räknar på att hästen MAX väger 600 kg, skulle man kunna typa in den för 1277 kg totalvikt? Men då får jag aldrig lasta mer än 600 kg med det släpet, även om jag får köra lagligt med b-kort på 1500 som här i exemplet?

Har jag fattat fel?

Nej, du har fattat helt rätt.

Det kan dock vara lite meckigt att ändra släpets totalvikt i efterhand, om det ens går, så att hålla på att specialanpassa släpen på kilot efter klena dragbilar är ingen hit i längden. 1500 kg är en ganska rimlig B-kortsvikt tycker jag, det finns en del bilar som får dra det.

Vet du att din häst inte väger mer än 600 kg, förresten? Det är ganska vanligt att underskatta sin hästs vikt. Dessutom kanske packning ska med i släpet också?

Skaffa BE-kort och väg in släpet på 2000 kg (eller strax under), så slipper du fundera i framtiden... ;)

*Tillägg till den information som pinky skrev ang brutto vikt*

Tänk på att också kultrycket från släpet räknas in i bilens last!
Så om du lastar fullt släp med be (1300kg) har du ju 110 kg kvar till last. Om du har kultrycket 70 kg på transporten måste du dra av 70 kg som räknas som last på bilen, vilket betyder du har bara 40 kg kvar till last....inte mycket!

Vet inte exakt att hon väger 600 kg, en uppskattad vikt... Släpet är helt nytt och 823 kg väger hon inte, då då borde det vara lugnt känns det som?

Jag har tittat på ett nytt släp som väger 677 kg (tjänstevikt), samt att planerna finns på att byta bil ett tag, och tittat på några modeller.

Står även: Kan besiktigas 1 000-2 000 kg, vad innebär det?

En bil jag tittat på t.e.x:

Skulle det funka? Förlåt om jag är trögtänkt, har kunnat detta en gång i tiden (åtminstone i en timme på teorin :cool: )

Ska du byta bil till en som du får dra 1500 på b-kort med så är det ju mer än ok med ett släp m tjänstevikt 677kg (antar att det är ett enhästars boggi-släp?).

Ska du däremot dra samma släp med din nuvarande bil blir det ju bara dryga 500 kg du kan stoppa i släpet.

Jag tycker inte att bilar med så låg tjänstevikt som 1240 ska användas till att dra häst med överhuvudtaget.

Håll först koll på att du känner till dessa begrepp:

Tjänstevikt = fordonet/släpet fullt utrustat + förare (1240 kg)
maxlast = så mycket man får lasta i fordonet/släpet (460 Kg)
totalvikt = tjänstevikt + maxlast (1700 kg)
Dessa siffror står i reg.beviset för alla registrerade fordon alltså även släp

Bruttovikt = aktuell vikt just vid ett tillfälle eg faktktisk vikt. Detta ändras ju hela tiden.

För att få dra med B-behörighet d v s förarens behörighet gäller följande[/B1. släpets totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt
2. släpets totalvikt + bilens totalvikt får inte överstiga 3,5 ton

Här måste man alltså jämföra bil och släps reg.bevis.

Hur mycket får bilen dra? (oavsett vilken behörighet föraren har)
Brukar även stå på reg.bevis under "högsta vikt bromsat släp"

Punkt F3 på reg.beviset står sammanlagda Bruttovikt på bil och släp vilket betyder att du måste räkna samman vad bilen och släpet faktiskt väger vid tillfället du ska köra och tillsammans får det inte vara högre än den siffran. Här måste du alltså räkna på var hästen väger och vad du stoppar in bilen (sadel o s v).
I ditt fall kan jag säga att det är svårt att dra en släp med en stor häst i. Ditt släp får ju har en totalvikt på högst 1240 kg och med det brukar det inte bli så hög lastvikt. Din häst får inte väga mer än maxlasten som står på släpets reg.bevis. Då du har en total bruttovikt för bil + släp på 2650 kg så har du kvar 1410 kg som du får hänga på. Detta under förutsättning att du inte lastar din bil med någonting. Kolla då vad släpets tjänstevikt är och se vad som finns kvar att lasta upp till 1410 kg. Krångligt:angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 538
Senast: Bison
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 575
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 094
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
2 224
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka