Sv: Hjälp mig-annat sökord än boxunderlag
*KL*
Jag har provat det mesta känns det som. Här kommer mina personliga åsikter.
Halm - billigt, trevligt de har något att äta på och det ser mysigt ut. Men stor gödselstack, tungmockat, drygt och lämpar sig dåligt för grisiga hästar och/eller elvispar då det alltför lätt blir en stinkande sörja då iom dålig uppsugningsförmåga.
Spån (balat kutter) - ljust, trevligt, lätthanterligt. Bra uppsugning och enkelt göra bra bäddar med. Liten gödselstack. Fungerar hyfsat men blir hemskt oekonomiskt iom ganska högt pris till grisar/elvispar. Mitt förstahandsval.
Torv - Stadig, bra bädd med mycket god uppsugningsförmåg. Dammigt (brunt damm överallt), svårt skilja smutsigt från rent visuellt när man mockar, fryser.
Pappersströ - Ljust, fluffigt. Inte så fast. Lättmockat. Yr dock över halva grannskapet och är svårt få till en bra permanentbädd med. Dyrt. Fastnar inte i täcken/lindor/etc.
Wellpappströ - ser ganska ljust och inbjudande ut. Lättare än papper lägga bädd med. Lättmockat. Går att ha permanentbädd med. Yr mindre än papper men blir en del wellpappbitar över nejden om det blåser. Mycket, mycket enkelt att hantera iom små balar. Ohemult dyrt. Dock faktiskt en favorit ändå.
Något att tänka på är att olika hästar tycks föredra olika bäddmaterial. Min L t ex är INTE direkt det renligaste som finns - tvärtom. Han är en gris. UTOM på torv och wellpappströ, där förvandlas han till ett renligt litet A-barn. Så det är trots att det är dyrare i inköp, per enhet etc BILLIGARE att ha honom på torv eller wellpapp än att ha honom på något annat, just för han är renligare på det så det blir mindre spill.
Jag kör idag med kutterspån och wellpapp, kutter till shettisen och wellpapp till L.