Hjälp mig-annat sökord än boxunderlag

T

Tispe

Hej! Jag undrar om det finns någon tråd här på buke där folk berättar om sina upplevda för- och nackdelar med olika boxunderlag? Jag sökte men fann ingen bra:( Men jag skulle så klart vilja veta vad andra tycker och vilka fördelar de upplever? Jag råkade på halmbädd idag och råkade mocka upp av själva bädden under halmen och då spred sig en stank som retade upp ögon och näsa och tänkte "Tack och lov för ströbäddar....!". Men kan man ha bara halm-utan bädd under och krävs då att man har gummimatta nederst?

Sv: Hjälp mig-annat sökord än boxunderlag

När jag har haft min häst på halm så har jag haft lite spån nederst, alltså bara ett väldigt tunt lager i mitten där han kissar.
Så har jag tagit ut det kissiga spånet varje dag vid mockning och lagt dit lite ny. En spånbal räckte typ 1-2 veckor beroende hur mycket hästen stod inne...

Jag upplevde också att halmen höll sig fräschare med spånet under. hade utan spån under i början och vet även andra stall som ej har spån i botten...

Man kan även ha boxkalk eller typ "stallosan" under gissar jag. det är ju verkligen billigt och drygt som 17. Det ska suga upp och förhindra amoniaklukt...

Jag har testat på lite olika

Spån fastnar över allt på hela hästen.

Torv tycker jag gör hela stallet mörkt men har bra uppsugnigsförmåga.

Halm tycker jag är det som suger upp sämst men det luktar gott, fastar inte lika mycket på hästen och dom har alltid något att tugga på.

Papper/kartong tycker man känner smaken av papper i munen en evighet efter man har mockat.

Jag har torv i botten och sedan halm ovanpå.

Kram

Jag tycker att halm är det mest naturliga hästen kan stå på. Då har de alltid något att göra. Plus att det ser trevligt ut. (Också förhållandevis billigt.)
Jag har halm nu och har, precis som tidigare nämnt, ett lager spån där hästen kissar.
Man kan ha halm utan bädd och boxmattor men har man en häst som grisar ned mycket är det en fördel med bädd.

Torv är bra att ha som bäddmaterial. Suger upp bra men det ser inte så fint ut i mina ögon.

Spån tycker jag blir väldigt dammigt. Visst, halm dammar ju en del också men inte på samma sätt enligt mig. Spån har också god uppsugningsförmåga.

Papper gillar jag inte. Tycker det verkar ..opraktiskt.

Jag har haft rena halmbäddar, dvs bädd gjord på enbart halm.
Funkar alldeles utmärkt och luktar inte, så länge man inte gräver i bädden!

Halmbädden är ju en permanentbädd, man mockar i princip bara ut skiten och fyller på. Ibland måste man skala av det översta lagret och då strör man med foderkalk över hela innan man fyller på ny halm :)

Ditt misstag var att du grävde för djupt. Det blir ju samma sak i en ren spånbädd om den är en permanentbädd.

Bara halm, utan nåt under kan du visst det ha och ska det inte vara bädd är risken att du får en mycket större åtgång på strö om du ska hålla det fräscht.

Jag hade en medryttarhäst som stod på ganska tjockt med sågspån (kanske 1-2 dm? jag är så dålig på att uppskatta sådant :p) underst och ett lager halm ovanpå det. Det var jättesmidigt, när man mockade drog man bara ihop halmen i ett hörn och mockade ut allt blött spån och bajs, och fyllde ev på lite nytt spån och spred sedan ut halmen igen. Det var alltså ingen hopbränd permanentbädd, utan spånet var löst och luftigt. Det var mjukt för hästen att ligga i, halmen erbjöd vettig sysselsättning och gjorde dessutom att hästen inte var helt täckt av spån a la kokosboll när den rullat sig :) Skulle absolut kunna tänka mig att ha sådan bädd till min häst, har förut haft torv (bra men så mörkt och trist + att de fryser på vintern) och nu halmpellets (bra men odrygt, tycker det blir äckligt snabbt och luktar ganska mycket ammoniak). Vet inte riktigt vad som är mitt favoritströ, alla har ju sina för -och nackdelar.
Beror på hästen också, om den för sina hovar beöver torrt eller lite fuktigt underlag, ifall den äter strö osv.

Tack för alla svar! Jag har tagit till mig dem och läste dem egentligen redan tidigare men har inte haft tid att logga in på buke men försökt läsa då och då. Hur som haver::bow::bow::bow:till er alla som tog er tid att svara.

Har du provat hampa? :)

Ligger still, gör en bra bädd, drygt, fastnar inte som spån och stallet blir inte lika mörkt som med torv.

jag har halm o har nästan alltid haft det. Dock inte bädd utan jag går igenom hela boxen varje dag o tar ut det smutsiga. Fungerar jättebra!

*KL*

Jag har provat det mesta känns det som. Här kommer mina personliga åsikter.

Halm - billigt, trevligt de har något att äta på och det ser mysigt ut. Men stor gödselstack, tungmockat, drygt och lämpar sig dåligt för grisiga hästar och/eller elvispar då det alltför lätt blir en stinkande sörja då iom dålig uppsugningsförmåga.

Spån (balat kutter) - ljust, trevligt, lätthanterligt. Bra uppsugning och enkelt göra bra bäddar med. Liten gödselstack. Fungerar hyfsat men blir hemskt oekonomiskt iom ganska högt pris till grisar/elvispar. Mitt förstahandsval.

Torv - Stadig, bra bädd med mycket god uppsugningsförmåg. Dammigt (brunt damm överallt), svårt skilja smutsigt från rent visuellt när man mockar, fryser.

Pappersströ - Ljust, fluffigt. Inte så fast. Lättmockat. Yr dock över halva grannskapet och är svårt få till en bra permanentbädd med. Dyrt. Fastnar inte i täcken/lindor/etc.

Wellpappströ - ser ganska ljust och inbjudande ut. Lättare än papper lägga bädd med. Lättmockat. Går att ha permanentbädd med. Yr mindre än papper men blir en del wellpappbitar över nejden om det blåser. Mycket, mycket enkelt att hantera iom små balar. Ohemult dyrt. Dock faktiskt en favorit ändå.

Något att tänka på är att olika hästar tycks föredra olika bäddmaterial. Min L t ex är INTE direkt det renligaste som finns - tvärtom. Han är en gris. UTOM på torv och wellpappströ, där förvandlas han till ett renligt litet A-barn. Så det är trots att det är dyrare i inköp, per enhet etc BILLIGARE att ha honom på torv eller wellpapp än att ha honom på något annat, just för han är renligare på det så det blir mindre spill.

Jag kör idag med kutterspån och wellpapp, kutter till shettisen och wellpapp till L.

Min åsikt:

Spån: det bästa jag testat!

Torv: Helt okej, men tycker att det dammar en del trots att det inte ska det. Blir även väldigt mörkt och tråkigt i stallet plus att torvdammet gärna lägger sig i hö osv. Om man blandar torv och spån tycker jag dock det blir ett bra underlag, men boxen ser ut som en skitig spånbox :p

Halm: Mysigt men jag föredrar ett tjockare lager spån under än vad folk brukar ha. Krångligt att mocka :angel:

Papper: Ser trist ut, jobbigt att mocka och ger ingen bra bädd

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka