Hjälp med WorldFengur!!!

Sagafrahaeli

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig med WF? :( Jag har sökt och sökt och sökt men bara hittat EN enda häst på typ 20 sökningar!!! :cry:
Jag har till och med sökt på kända hingstar som borde vara med men inte hittat :cry: :confused: :cry: :confused:

Hjälp mig!!!

/Jenny

Sv: Hjälp med WorldFengur!!!

var noga med den isländska stavningen. alltså med `´ sånna över a e u eller i . tänk också på om det är isländska d

Det kan vara lite piligt med vissa namn då det kan vara en ' eller de skrivit med isländska bokstäver.

Om det inte funkar att söka direkt på namnet brukar jag tex om jag ska söka på Faldur frá Sydri Gróf så skrev jag faldur och på gårdsnamnet bara Sy. Du behöver inte skriva ett fullständigt namn utan kan tom bara skriva en bokstav. Ett tips är om du söker på nu aktuella hingstar gå in på islandshingstar.se och under rubriken stam så ser du deras regnr och använd det i World Fengur. Då behöver du inte krångla utan då kommer du rätt direkt.

Avancerat sök av någon anledning så får jag väldigt sällan någon träff.

Om du vill kan jag hjälpa dig att söka?

Senast ändrad av en moderator:

Sagafrahaeli skrev:
Kan någon hjälpa mig med WF? :( Jag har sökt och sökt och sökt men bara hittat EN enda häst på typ 20 sökningar!!! :cry:
Jag har till och med sökt på kända hingstar som borde vara med men inte hittat :cry: :confused: :cry: :confused:

Hjälp mig!!!

/Jenny

Om du söker med bara registreringsnumret, saknar det ofta de 2 första siffrorna, nämnligen det år, hästen är född.

Men jag håller med dig, servicen är urdålig, det borde vara enklare att hitta hästarna.

I de svenska presentationerna i olika tidskrifter o annat står det dessutom ofta fel, vad gäller den exakta isländska stavningen.
Jag har turen att vara "lite hemma" på språket, så jag testar med lite nya varianter av stavning, och hittar ofta rätt bara pga ett rättvänt apostrof tex.

Är det riktigt körigt, brukar jag leta rätt på en riktigt välkänd släkting till hästen, och hitta avkomman till slut.

Men asså kostar det att va med i "WF" :confused: :crazy: :o

Jag tycker tvärtom, att WF är väldigt enkelt att använda och brukar aldrig ha problem med att hitta hästarna jag söker efter.

Men som sagt, att istället för att gissa hästens riktiga stavning bara använda de första bokstäverna i namn och gårdsnamn så får man ju lite lättare att hitta.

Takc så jättemycket för alla svar!! Jag ska försöka lite till idag om det så ska ta hela dagen :devil:

Jag hittade en av våra hästar på WF igår innan jag gav upp så då får man sig en lite kick och fortsätter trost att man är lite kinkig :rofl:

Tack så jättemycket igen!!

/Jenny

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·
Kultur Brukade ha extremt många hästböcker när jag var yngre, och minns att det fanns en av dem jag verkligen älskade. Har dock inte kvar den...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: saltakatten
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka