Hjälp med "tung" häst

asynja

Trådstartare
Hoppas att detta är rätt forum, jag brukar besöka det för att få tips.

Hästen jag rider är stor, tung och gammal, han ska vara hyggligt väl utbildad.
Igår provade jag att göra halt med sätet från skritt inga problem, han stannar och står still.

Mitt mål är att kunna rida honom mer med sätet, som det är nu så rider jag mest med händerna. Han springer och jag håller emot :smirk: Halvhalterna är verkligen inte diskreta. Är det någon som har tips på övningar för oss båda? Jag har svårt att våga släppa efter i tyglarna eftersom han bara älgar iväg, det blir en ond cirkel och ingen av oss kan slappna av.

Sv: Hjälp med "tung" häst

Den stora frågan är vad är det som gör att han springer.

Jag är så tråkig att jag vill ta reda på det - och ågärda det.

Jag har haft liknande problem och min instruktör vill att jag inte använder så mycket tygel utan rider en övning som har bromsande effekt tex en öppna då blir hästen tvungen att arbeta på ett annat sätt.Lycka till!

Vad dum jag känner mig, den vinklingen har inte jag haft.....

Sadeln är OK, han masseras regelbundet. Vissa dagar när jag har focus så lyssnar han och lugnar ner tempot. Han kan bära sig, han har lite olika skala på det också. Så felet tror jag sitter hos mig, Vi kommer i onda cirklar och jag kan inte släppa taget.

Inget dressyrsvar men det effektivaste jag vet på såna hästar som ryttaren "fastat" i draträsket med, är att ta på sig dödsföraktet och leta upp den brantaste och längsta backe du kan hitta och släpp efter på tyglarna, ställ dig upp och åk med utan att ta i honom, helst i galop.
När backen börjar ta ut sin effekt på honom och han verkar vilja stanna så driv på honom en bit så att det är du som bestämmer tempot och sen sätter du dig lugnt ner, blåser ut magen, tar mjukt tyglarna och säger ditt muntlig akomando för att stanna.

Garanterat kommer han att stanna och då klappar du honom och om du är godistypen (jag är det inte men jag vet att många använder sig av det)så ger du honom en godbit innan du rider ner och tar backen en gång till.

Upprepa 2-4 gånger beroende på kusens ork, sen sitter du av och leder he honom och pratar fint med honom. Att man hoppar av är för att undvika en eventuell dragkamp på hemvägen.
Han ska minas att du bestämde tempot, både när han skulle öka och när han skulle stanna.

Denna övning lär dig våga släppa taget och honom att lyssna på dig.

Jag gör så med alla hästar som kommer hit och de blri på mkt kort tid så idiotsäkra att vem som helst kan rida dem.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 704
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 812
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama