Hjälp med täcken!

Alexandra_W

Trådstartare
Behöver tips på täcken som är endera stora i storlekarna eller små i storlekarna.

Hästen drar 'stora 135-täcken', så endera stora 135, eller små 145 cm, gärna halvhals.

Normala 135 är oftast utmärkta i bogen, men blir lite för korta i ryggen, och ibland för korta på sidorna.

Amigo i strl 130 cm sitter bra överallt men blir aningens för korta i ryggen. Men just eftersom bogen 'sitter bra' i normal 135 är jag rädd 145 blir för stort?

Sv: Hjälp med täcken!

varför inte satsa på märkestäcken, de finns oftast i halvstorlekar. Horseware har halvstorlekar och är de bästa täckena på marknaden, väl värda sitt pris.

Horseware har väl 140 också, kanske hade varit något?

Jag blir inte klok på det. Kollar man på 'ena stället' så säger de att 6'3 är motsv 140 cm, dvs excellent, men på 'andra stället' anges 6'3 till 145 cm? Och jag vet inte vilket som är rätt?

Men ja, en 140 cm vore perfekt.

Dock är Horseware de enda jag vet med halvstorlekar? (Svar till den som tyckte satsa på märkestäcken). 'Märkestäcken' blir det, köper hellre dyrare men bra täcken, än billiga och fler. (Budgeten är 2 K för täcket, så)

Det täcke som passar bäst är ett Horse Saver Dorset, det sitter alldeles underbart (de är stora i storlekarna). Frågan är om ett Cornwall är lika stort (förr, gamla modellerna, så blev de mindre i storlekarna ju mer foder det var. Dvs ofodrat var de stoora, och tjockfodrade var de småå).

För Cornwall isf, eller så finns ju Rhino Wug, om det nu är 140 cm och inte 145 cm, 6'3, men det kanske Horsewareanvändarna här vet? (Jag har ju aldrig behövt ngt större än 6'0/130 cm, Amigo, och de har varit högst normala i storlekarna)

6,3 = 140 i HW. Var perfekt på min korta men rättså breda häst som också låg på 135-145.

Kruxet med den här herrn är ju att han, på något my(s)tiskt vis är lång i ryggen (jag funderar än hur fan det är möjligt, tittar man på honom ser han kort ut), och det är där det oftast fattas lite vad gäller 135-täcken.

Amigos 130 är dock helt okej i allt övrigt, sitter perfekt i bogen och på djupet och allt, men jag skulle vilja ha lite längre. Inte 10 cm (som glappet blir) dock, utan kanske 5. Men man kan ju inte få allt. Men jag är ju rädd att gå upp en size i Horseware gör att det blir för stort i övrigt?

Han är en tunnis över bogen, och i övrigt rätt normal (fbl).

Så här ser han ut i sitt HS Dorset, som är 'stor 135': https://lagring.storegate.se/user/P...4-4403-8469-66eb94b81f58&Image=1883539&Size=1

Min märr har 6,3 i HW-täcken, alltså 140 men eftersom de är stora i strl så är det en vanlig 145, hästen har alltså 145-150 i vanliga.

I så fall är ju risken ett HW i 140 cm blir för stort, om det motsv 145. Låter förvisso logiskt då 130 ju är som 135 i 'andra'.. (Dock så det 125 jag har är just en typisk 125:a)

du har samma problem som mig....

jag använder mest shires 135cm. Dom är stora i storlekarna. Jag har en connemara som är rätt bred men ändå inte grov... ca 155cm hög..

Har även agria täcke 145cm som sitter perfekt men nu senast köpte jag 135 då dom sa att dom blivit större i storlekarna. Men där passar nog båda i bogen faktiskt bara det att 145-täcket går längre ner på sidorna enda skillnaden.

Har sverigetäcken också i stl 135, som är riktigt bra.

Har provat ett hansbotäcke 135 för jag har hört dom skulle vara stora i storlekarna och särskilt i bogen, men det fanns NOLL PASSFORM där så det rekomenderar jag inte.... Men stort var det.. hehe som ett tält!

Horseware Amigo är större i storleken än t.ex. Rhino. Så vill du ha en stor 135:a så köp Rhinos 140!

Shirestäcken med halvhals tycker jag är väldigt rymliga. Min ponny som normalt hade 135 i alla täcken kunde inte ha shires halvhalstäcken i samma storlek för dom blev för stora på alla håll. Dom går ju dessutom att spänna in ganska mycket i bogen.

Annar e jag väldigt svag för horsewares wugtäcken. På dom hästar jag provat dom på så har de suttit toppen.

Horseware Amigo är större i storleken än t.ex. Rhino. Så vill du ha en stor 135:a så köp Rhinos 140!

Var ju på Globen idag, och pratade med stromsbergsgard.se/ och enligt honom så förr var det storleksskillnad på Amigo och Rhino,d e gjordes på olika ställen. Men nu görs de (sedan länge dock) på Irland båda två, och är lika i storleken. Sant eller ej vet jag inte dock.

Han menade dock att det viktiga är hur det sitter i bogen, sen spelar det ingen roll om det är lite för långt etc. Kan hålla med i stort men inte helt. Hursom, han tyckte att tar man ett wug så har de 'större spelrum' än orginal iom halvhalsen, och brukar bli bra på 'mittemellanstorlekarna-hästar' Och kan ju köpa det, halvhals sitter ju enligt mig bäst oavsett märke.

Nu var jag så velig att jag dock inte kunde bestämma mig om jag skulle chansa och köpa ett där och då eller ej, men..

Jag har Amigo som är köpt i år och Rhino som är typ 1½ år 'gammalt' och det Rhinotäcket är aningen mindre i bogen än Amigot.

Så det är inte några gamla täcken.

Nej, jag förstod ju att ni som svarat har täcken gjorda efter 'tillverkningsflytten'. Den var ju för typ 10 år sen liksom.

Så var inte för att tycka 'ni har fel', utan för att belysa att jag blev bara ännu mer förvirrad, och visste varken ut eller in och vågade inte chansa och köpa ett.

Jag har även 10 år gamla Rhino och de är ungefär lika i storleken som det nya Rhinot. Fanns ens Amigo för 10 år sedan?

Inte den blekaste aning. Har som sagt ingen aning om han har/hade rätt eller ej ens, men han sa som sgat att för 'typ tio år sen' så flyttades tillverkningen till ett ställe, och innan dess låg de på olika ställem (han sa var men jag minns inte, var amigo som var 'utlokaliserat').

Men eftersom jag 'bara' fick byta om storleken blev fel, och inte få pengarna tillbaka, så vågade jag inte chansa. För om 140 är för stort, och 135 för litet så tja hejdå 1500 pix liksom. Roligare kan man ha.

Men ska försöka få tag i ett Rhino Wug där jag kan få lämna tillbaka om det inte passar. (Vilket färgblind en har gjort årets färg förresten, de är ju fuuula)

här är en till med samma problem!

kom just hem från globen med stalltäcke i 135 och vintertäcke me hals å grejer i 145....insåg när ja plocka upp de´hur förbannat stort de är så han kommer väll bada i de :mad:

mycke irriterande för man vill juh samtidigt inte att halva rumpan ska sticka ut :smirk:

har ett 6,3 till Zarah, ett rhino wug vintertäcke.
Det är rätt stort om baken, hänger en bit ned, dock inte så långt bakom och eftersom det är sån liten sketen rumplapp är det nästan bra.

Köpte ett regntäcke i horseware (varken rhino eller rambo, bara horseware) som var i storlek 6. Det är amigoknäppning på fram och det är helt precis i storleken.

Annars brukar källqvists 145 vara rätt små.

*KL*

Var förbi lokala GG idag, de har lääänge haft en stoor hög med Horsewaretäcken med 30% rea. (De ska sluta med HW.. nu har de bara Domani..suck).

Idag var högen inte så stor längre, och det enda varmfodrade (heavy) som fanns var ett Amigo. I storlek 6.0, dvs 130 cm. Dvs samma storlek som det är på regn och 200 gr-täcket som är aningens förlitet. Jag beslöt mig dock att släpa hem täcket (till det snuskigt billiga priset så vad sjutton) och se hur det blev. Ska iaf köpa ett till varmfodrat, och då kunde jag ju ha Amigot att byta med bara, och om det då var lite för litet så tja.

Döm om min förvåning om det är STÖRRE än regn och 200 gr-täcket. Sömmen till svanslappen kommer precis vid svansroten, dock skulle en - två cm till inte skada så 'baksidan av låren' täcktes helt med. Men det är ändå helt okej, och 140 skulle blivit för stort. Men knepigt värre att det är större än de andra 130 jag har??

Men bara tacka och ta emot =)

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 376
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 705
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 191
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin