Hjälp med svåra Eksem!!!

PlutteSkrutten

Trådstartare
Jag har en Islandshäst som är 20 år, de senaste två åren har hans eksem blivit värre och värre, jag misstänker något annat än sommareksem och soleksem.
Förra vintern hade han kvar hårda små knystror i manen som spred sig, någon som vet vad de kan varigt ? jag kallar de för Noisförjävlius. efter mycket möda blev jag av med dem för ca en månad innan de kom tillbaka igen, sitter alltid i manen mellan öronen, sprider sig ut mot sidorna på öronen så han tappar pälsen där och spred sig sedan vidare genom luggen. Krystorna satt stenhårt och gjorde ont på honom när de spred sig (de växte samman och blev stora hårda partier i manen) jag försökte tvätta bort de och de var rödflammigt och gulgeggit under (infekterat?)
jag har en tanke att de är någon reaktion han får när han blir blöt i manen och de inte torkar ordentligt, kan de stämma? snälla ge tips och förslag på vad jag kan göra!!
Vett har varigt där och tagit tester men hittade inte vad de var.

Sv: Hjälp med svåra Eksem!!!

Dessvärre så har ju eksem en tendens till att bli värre med åren, men täcka tidigt dvs kanske redan i mars och släpp inte täcket förrän det har varit flera frostnätter om hästen stallas in nattetid.

En välbalanserad foderstat är ett krav, äldre hästar kan komma att behöva lite mer näring. Detta är ett arbete som måste ske hela året men är viktig den delen av året som hästen inte har säsong för eksem.

Krustorna beror på förhårdnader som uppstår vid eksem, dessa måste mjukgöras och kan bli ganska äckligt när de ska lösas upp och tas bort.

Tvätta/blöt krustorna, se till att huden är torr och smörj sedan med mjukgörande. När sedan krustorna inte är öppna, kan du skaffa ett medel som heter Horsol. Detta hjälper till att ta bort död hud, den sk elefanthuden och jag skulle ärligt börja redan under vintern med den behandlingen under 2-3 veckor för att sedan kanske uppta den till nästa eksemsäsong.

Det gäller att hålla nere den typen av elefanthud, eftersom den orsakar krustor/hudsprickor som blir enormt svårläkta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka