hjälp med stam (fjordhäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.

gadriel

Trådstartare
Är det någon som har stamböckerna för fjordshästar som kan försöka hjälpa mig att hitta stammen på min häst?

Hon är född 1996 och är musblack. Hon heter Lova (lr möjligtvis Lowa).

Hon har inte haft föl så hon rä väl itne stamboksförd men hennes mamma och pappa borde ju vara det så jag hoppas att hon är registrerad som föling iaf.

*tacksam för svar*

Sv: hjälp med stam (fjordhäst)

Jag antar att du inte har någon stam på henne, efter hur du formulerade inlägget? Inga papper alls? I så fall blir det himla svårt...

Gisburne skrev:
Jag antar att du inte har någon stam på henne, efter hur du formulerade inlägget? Inga papper alls? I så fall blir det himla svårt...

Nej precis. Hon har alltså full stam och papper men de är försvunna och förra ägarna kommer inte ihåg föräldrarna (livsviktigt att komma ihåg ju :mad::crazy: ).

Tänkte att om man kollar stamboken 1996 kanske hon finns registrerad som föl. Är ju ganska troligt att mamman och/eller pappan är musblacka eller rödblacka.

Jag har hört att man kan ringa SFF och be om nya papper om de gamla kommit bort, men då måste man ju ha antingen föräldrarna eller regnumret... Dagsatt hota förra ägarna med högaffel, tror jag. "Vart har ni lagt papprena? Svara!" :D

Varför skulle ena föräldern vara rödblack, förresten?

Sorry, men det är inte så enkelt att man kan kolla stamböckerna och kolla de föl som föddes 1996, eftersom det endast är de föl som stoet hade vid sidan vid stamboksföringstillfället som finns där, möjligen även de hon eventuellt hade INNAN hon stamboksfördes.
Och jodå, hennes pappa kan visst vara en röd hingst, Lule 133 som själv var röd har lämnat en del musblacka hästar, har en själv! Dock finns det även en del ljusbrunblacka hingstar som lämnat musblackt!
Kan du närmre ringa in hennes ursprung, t.ex var hon eventuellt kan vara född i vårt avlånga land så hade det hjälpt en del! De gråa hingstar som tjänstgjorde enl stationeringslistan 1995 var:
Sölvgråen 113 och Bross 172 (Värmland), sedan har det blivit grått efter: Malte 187 (ljbrbl), Dacke 104 (ljbrbl), Mixter 106 (ljbrbl), Lule 133 (rbl), Graan 100 (ljbrbl), Ljosen 145 (ljbrbl), Almin 153 (vbl) samt Fager 50 (ljbrbl) Dacke 104 och Ljosen 145 har dessutom varsitt registreat stoföl som heter Lowa och är ljbrbl efter sig, men det är inget av dessa som är ditt!!
Jag tror att du skall gå åt hennes förra ägare lite hårdare, annars så får du kanske finna dig i att ha fått en fjording som inte kommer att gå att registrera med gröna papper. Lycka till/Anette

lycka skrev:
Sorry, men det är inte så enkelt att man kan kolla stamböckerna och kolla de föl som föddes 1996, eftersom det endast är de föl som stoet hade vid sidan vid stamboksföringstillfället som finns där, möjligen även de hon eventuellt hade INNAN hon stamboksfördes.
Och jodå, hennes pappa kan visst vara en röd hingst, Lule 133 som själv var röd har lämnat en del musblacka hästar, har en själv! Dock finns det även en del ljusbrunblacka hingstar som lämnat musblackt!
Kan du närmre ringa in hennes ursprung, t.ex var hon eventuellt kan vara född i vårt avlånga land så hade det hjälpt en del! De gråa hingstar som tjänstgjorde enl stationeringslistan 1995 var:
Sölvgråen 113 och Bross 172 (Värmland), sedan har det blivit grått efter: Malte 187 (ljbrbl), Dacke 104 (ljbrbl), Mixter 106 (ljbrbl), Lule 133 (rbl), Graan 100 (ljbrbl), Ljosen 145 (ljbrbl), Almin 153 (vbl) samt Fager 50 (ljbrbl) Dacke 104 och Ljosen 145 har dessutom varsitt registreat stoföl som heter Lowa och är ljbrbl efter sig, men det är inget av dessa som är ditt!!
Jag tror att du skall gå åt hennes förra ägare lite hårdare, annars så får du kanske finna dig i att ha fått en fjording som inte kommer att gå att registrera med gröna papper. Lycka till/Anette

Tack för ditt utförliga svar!

Jag har köpt henne längst ner i Skåne så rimligast är ju att hon kommer från södra sverige.

Det är egentligen förförra ägaren som har pappren och jag köpte henne väl medveten om läget men det vore ändå himla roligt att få fram stammen. Jag ska dock försöka få fram namnet på förförra ägaren och prata med honom för även om han inte minss föräldrarna borde han minnas vart han köpt henne så man kan luska fram hennes uppfödare.

Det kan ju vara så illa att hon är registrerad som ljbrbl. Fölen är ju ofta ljbrbl fram till första fällningen. Har själv gjort detta då min första fölunge jag födde upp (också en musblack Lowa dock inte din) såg ljbrbl ut tills första fällningen, men då var hon redan registrerad. Så först när passet gjordes reggades hon som musblack.
Min är ett sto född -94 e Ljosen.

Det jag menade var att det inte alls behöver vara troligast att pappan är grå- eller rödblack, han kan, som du själv skrev, lika gärna vara brunblack.

Gisburne skrev:
Det jag menade var att det inte alls behöver vara troligast att pappan är grå- eller rödblack, han kan, som du själv skrev, lika gärna vara brunblack.

Trodde inte det var så himla många brunblacka som bar på det svarta anlaget så det var därför jag tyckte det var troligast med musblack eller rödblack men nu har jag förstått att det verlar vara väldigt många av hingstarna och ston också som bär på det.

Det er jo omtrent like sannsynlig at en rødblakk hest bærer på anlegget for brunt (altså agouti), men det kan man jo ikke vite ved å se på den. :)
Lykke til med letingen i alle fall!

lycka skrev:
Hupps så puckad jag är, tänkte först att man kunde se det genom att kolla på vilka som fölat -96.
Gah, självklart är det ju som du säger Lycka :crazy:

Gadriel- hoppas du får reda på vem som har fött upp henne eller att gamla ägarna får fart och letar fram papperna. Det går inte att muta dom med något för att dom ska komma sig för? ;)

Det borde alltså rimligen vara Dacke, Mixter, Lule eller Graan som är den skyldige fadern, nu när du säger att din Lowa skulle vara från södra Skåne då blir jag himla fundersam....
OM födelseåret är 1990 istället så finns det faktiskt en Lowa e.Dacke 104 som är född hos Anna-Johanna Hagenkötter i Glemmingebro, mamman är i detta fallet den som bär på gråanlaget och det är ett sto som heter Lorry 2451 (mbl) e.Linke 65 (ljbrbl med mbl anl) u.Freja 1348 (ljbrbl) e.Taffsnäs Effe 48 u.Gullan I 897 e.Urban 24. Denna Lova har inte haft nåt föl mig veterligt är iallafall inte stamboksförd. Stammen känner jag tämligen väl till eftersom vårt stamsto, Lycka 2115 var Lorrys halvsyster (e.Bure 53). Lycka var rödblack och har även lämnat rödblacka barn och barnbarn.
Jag hade nån sorts kontakt med Lova för minst fem, sex år sedan då hon var på väg att byta ägare. Vore roligt om det blev bingo!!/mvh Anette:smirk:

Tänkte faktiskt på just "din" Lova när jag läste och svarade på det här! En annan sak som egentligen inte hör hemma här!!?? Har du kvar Daphne? Kommer du att visa henne på treårsprem i år, det blir en himla massa avkommor efter hennes pappa på premieringarna härnere i år, och det skulle vara roligt att veta hur det går, man är ju intresserad av sina barnbarn...

Ja jag har kvar henne. Hittade ingen köpare som jag var nöjd med. Många, småflickor eller folk som ville ha sällskapshäst, ringde. Men de fick inte köpa henne. Hon är betäckt med Temperament istället (konstaterades dräktig idag) och visas i Tvååker den 21 juli.
in.jpg

hej hej i fjordtråden! jag skulle vilja se bilder på musblacka fjordingar, nån som har?? :)

Trodde inte det var så himla många brunblacka som bar på det svarta anlaget så det var därför jag tyckte det var troligast med musblack eller rödblack men nu har jag förstått att det verlar vara väldigt många av hingstarna och ston också som bär på det.

Ok, färger.:D Känner mig tvingad att förtydliga lite... Brunblack bär alltid på det svarta anlaget, rödblack bär aldrig på det anlaget. Röd=avsaknad av svart, brun=begränsning av svart, svart=svart.;)

Stammen är hittad (tänkte bara göra ett avslut på tråden)

Lova f-90

e: Dacke 104
u: Lorry
ue: Linke 65

Jättegrattis! Kul att det gick att leta reda på stammen. Men tänk vad onödigt att det ska behövas letas i efterhand. Blir heligt förbannad på allt pappersslarv kring hästarna. Slöseri med fina hästar som kanske hade kunnat bidra med sina gener i aveln, slöseri med de vetgirigas tid och pengar. Hästarna sjunker i värde och blir historielösa.
Till sist, återigen, jag blir så glad för din skull.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 667
Senast: Freazer
·
Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka