hjälp med minne

martha

Trådstartare
Såhär står det...det finns inte så mycket ledigt viruellt minne kvar.Om du vill försäkra dig om att Windows körs korrekt, bör du öka storleken på växlingsfilen för virtuellt minne.Mer information finns i hjälpen.

??????? Vaddå finns i hjälpen...pliiiis nån som kan hjälpa mig...denna rutan poppar upp hela tiden för mig nu..
 
Sv: hjälp med minne

Först och främst ska du kolla så att du har hårddiskutrymme kvar. Kan ju vara så att det är slut och det är därför rutan poppar upp. Jag har nämligen för mig att windows ökar storleken på växlingsfilen automatiskt om det tar slut på virtuellt minne. Men jag kan ha fel.

Högerklicka annars på "den här datorn". Välj egenskaper och öppna fliken "Avancerat". Klicka på inställningsknappen för prestanda och välj fliken avancerat i den nya dialogen som kommer upp.
Där finns inställningar för virtuellt minne. Jag tror nog att man ska rekommendera att låta windows bestämma storleken på växlingsfilen, så är inte det valet ikryssat, så kan du ta och göra detta.
 
Sv: hjälp med minne

Man kan se hur mycket av växlingsfilen som är utnyttjad i aktivitetshanteraren under fliken prestanda. (ctrl-alt-del tar fram aktivitetshanteraren)
Växlingsfilen heter pagefile.sys i filsystemet och man hittar den vanligtvis direkt under c:. Min är tex 512 MB stor och jag ser i aktivitetshanteraren att 430 MB är använt. Skulle jag starta massa fler program nu så att jag kommer upp i 512 MB så kommer windows att gnälla och tycka att växlingsfilen borde vara större. Finns det då inte tillräckligt med utrymme på c: så att den inte kan bli större kan det nog bli lite trixigt.
 
Sv: hjälp med minne

Hum. Du verkar inte köra WinXP. Det kan förklara om du inte hittade inställningar för virtuellt minne. Har för mig att det inte ligger så långt ifrån dit jag försökte leda dig.

Om man skulle våga sig på en liten lättare förklaring av vad det handlar om:

Virtuellt minne kallar man minnesutrymme som inte sitter i själva minneskapslarna. Om man tex har flera program igång med något inte används för tillfället, så flyttas det minne som programmet använder till hårddisken istället så att andra program som du använder just nu kan utnyttja det "riktiga" minnet istället som är många gånger snabbare. När man sedan vill använda ett annat program så laddar man in det från hårddisken igen och sparar det program du bytte från till hårddisken istället.
För att detta laddande och sparande ska gå så snabbt som möjligt så att man inte får vänta i en evighet för att ett program som ligger i bakgrunden ska komma fram, så har man en sk växlingsfil på datorn. Den ändras helst inte i storlek utan är alltid så stor som det är bestämt att den ska vara i inställningarna. Iom att man har denna fil så behöver inte windows leta på hårddisken varje gång den ska spara något nytt, det finns alltid en bestämd plats iom växlingsfilen.

Men ibland behöver man spara undan mer än vad som finns plats i växlingsfilen och då får man ditt meddelande. Då får man leta reda på inställningarna och skriva in ett större värde för dess storlek.

Jag tycker att det ser ut som att du har win2k och där var också inställningar för växlingsfil i egenskaperna för "den här datorn" vill jag minnas. Du får bläddra runt bland flikarna och hålla ögonen öppna för avancerade minnesinställningar eller liknande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 348
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 272
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp