Det där är ingen tabell efter svensk standard, lite roligt är faktiskt upptäckte jag nu att i den svenska standardtabellen som jag fick leta länge efter att hitta (man får söka på benämningen) så är storlekarna inte indelade i 36,38,40 osv utan det är bara måtten som är standard och sen ingen överföring alls till de benämningarna. Men inte heller den måttabellen håller den du länkar till utan är mindre på både bystmått och stussmått i förhållande till midja enligt standardtabellen.
Tyskland skall vara samma som oss men i så fall ligger som sagt den tabellen ett steg fel som du länkade. Storleksangivelsen 36, 38 osv kommer ifrån midjemåttet enkelt mätt från början precis som alla andra länder mäter midjemåttet som storleksangivelse (tex tum i jeans). Alltså 36 skall en byxa vara i midjan liggande och mätt från sida till sida vilket alltså blir 72 i faktiskt midjemått.
Tror faktiskt inte alla andra affärer har fel mått jämfört med HM speciellt när då de andras mått stämmer med just sådan mätning.
Var själv så sent som häromdagen runt och provade byxor i flera olika affärer, 36 var lagom överallt och 38 alldeles för stora i midjan tills jag provade på HM då var plötsligt 38 lagom. Nu skiter jag högaktningsfullt i om det står 36 el 38 i byxorna men det är ju bra att veta när man skall beställa om storlekstabellerna verkligen stämmer.