Hjälp med katt som kissar i sängen

Zith

Trådstartare
Jag vet att en sån här tråd har startats miljontals gånger, men vi är desperata här hemma.

Har en katthona på snart 2 år som kissar i sängen då det är nytvättat.
Vi har testat olika tvättmedel, just nu använder vi ett utan parfym. Vi har satt upp en Feliway feromonutsöndrare i sovrummet.
Vi har 2 kattlådor med olika sand i.

Men vi kan inte få bukt på det.

Någon som kan ha ett förslag på varför och vad man gör åt det hela?

Tacksam för svar

Zith
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Är katten kastrerad?
Håll dörren till sovrummet stängd. Lägg plast över överkastet.
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Lägger till några frågor till.
Hur ofta plockar ni ur kattlådorna?
Kissar den bara i sängarna när det är nybäddat eller kan det vara en slump att det oftast händer just då?
Kissar den på andra ställen än i sängarna och i lådan? Plagg eller handdukar som har hamnat på golvet t.ex. brukar vara i riskzonen.
Har ni varit hos veterinären och uteslutit urinvägsproblem?

En katt som kissar på mjuka underlag kan man misstänka har problem med urinvägarna. Vi har haft en katt som fick upprepade urinvägsproblem genom livet där det alltid var så att han kissade på mjuka underlag. Katter kan ju precis som människor ha problem med urinvägarna som kommer och går och det är ju vettigt att utreda det ordentligt hos någon intresserad veterinär. Gå inte med på att du bara får antibiotika till katten utan be om en ordentlig utredning med urinprov och helst också ultraljud på blåsan.
Det är väldigt sällan katter behöver antibiotika och det ska ju absolut inte ges i onödan. Vanligtvis behöver de en medicin som är inflammationshämmande vilket t.ex. metacam är.
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Om hon bara kissar i sängen när det är rena lakan kan jag tänka mig att hon tycker att det inte luktar tillräckligt av henne där och hon vill "märka in" sängen. Ni kan testa att lägga nånting som luktar bekant på sängen. Kanske en filt som hon brukar ligga på.
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Om hon bara kissar i sängen när det är rena lakan kan jag tänka mig att hon tycker att det inte luktar tillräckligt av henne där och hon vill "märka in" sängen. Ni kan testa att lägga nånting som luktar bekant på sängen. Kanske en filt som hon brukar ligga på.

Detta tror jag också på.

Här finns en jättebra artikel om felkisseri, kan vara värd att läsa igenom: http://kattstatus.se/sida19.html :)
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Har haft samma problem! Först med en katt som kissade i en soffa hela tiden. Och sedan en annan katt som kissade i sängen. Det sägs ju att katter inte går på toa där de äter så vi testade med mat i sängen men det hjälpte inte. Så vi gjorde helt enkelt så att vi tog saker som katten inte tyckte om - dvs stora bitar folie (för det låter läskigt) och så typ citron, lök eller tandkräm på det. Nu kissar de där de ska, dvs i kattlådan ;) Är vi borta en längre tid så lägger vi på foliet bara för att ta bort möjligheten för säkerhets skull! Annars lämnar de numera sängen i fred. Plastad frotté är jättebra under överkastet så slipper man tvätta hela sängen om olyckan är framme..
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Kastrera om den inte redan är det. Försök ha sovrumsdörren stängd om det är möjligt.

Är det innekatt, om det är möjligt låt den även få vara ute...
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Tack för alla svar!

Hon är kastrerad!
Kissar i sängen eller i påsar med nytvättat.
Hon har kissat i sängen vid andra tillfällen men då har det vart förståeligt med lådan.
Lådorna plockas två gånger om dagen, och vid behov.
Vi har tagit bort täckena ur sängen när vi inte är där, då går hon inte på överkastet. Men det var länge sen hon gick i sängen om vi inte är där och/eller det är renbäddat.

Hade också en gissning på att det var för att det luktade för lite av henne. Men vet inte riktigt vad vi ska göra åt det? Lägga den andra katten i den nytvättade påsen när man kommer in så den tar doft av honom? :S

Har tre katter, det är svårt att stänga sovrumsdörren :(
Bor mitt inne i stan, annars hade jag gärna haft de ute, men jag vill gärna behålla de i livet.

Har inte vart hos veterinären men det är nästa anhalt om det inte löser sig snart.
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Är det en liten lägenhet?

Du skriver att du har tre katter men bara två lådor. Tre katter i en liten lägenhet kan i sig vara problemet...Kommer de bra överrens?
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Lägenheten är inte för liten. Och de går bra ihop. Så jag tror inte det är det som är problemet.
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Katter kan vilja ha varsin låda även om de går bra ihop :) Pröva med att skaffa en till låda!
 
Sv: Hjälp med katt som kissar i sängen

Ha inte påsar med ren tvätt framme som hon kan kissa i.
Menar du att hon kissar i sängen även när ni sover där?

Som sagt, på med plast på sängen om ni inte vill ha stängt. Om hon kissar när ni sover där, ha dörren stängd.
Känns inte som det är ngt svårt problem att lösa om man bara vill.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Våran katt började för nästan ett år sedan att kissa ett x antal gånger i lägenheten så vi testade att ta ut henne till min sambos mamma...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp