Hjälp med kandar - BETT olika storlek ?

JasMiin

Trådstartare
Fick ett kandar-träns av min dressyrtränare, som vi skall prova på min häst nästa träning.

Men nu blev jag fundersam (ska självklart fråga honom), men vad tror ni..

-Varför är det olika storlek på betten? :confused:

Har alltid 12,5 på bett på min häst. Stången är 12,5 på kandaret, men bridong-bettet är 14. Finns det nån särskild anledning till varför man skulle vilja ha det längre .. ? :rofl:

(nybörjare med kandar, döm inte, utan ge gärna råd och tips) !! :up:

Nej det låter väldigt konstigt att ha bridongen längre... Man brukar ha stången en storlek längre om man har olika storlekar (så att den sitter mera "utanför" bridongen)
Jag har 10,5 på bridongen och 11,5 på stången (mest för att jag inte hittat stång på 10,5...)

Nej det låter väldigt konstigt att ha bridongen längre... Man brukar ha stången en storlek längre om man har olika storlekar (så att den sitter mera "utanför" bridongen)
Jag har 10,5 på bridongen och 11,5 på stången (mest för att jag inte hittat stång på 10,5...)

Tänkte väl! För mig har det väl alltid varit lite en "självklarthet" iallafall vad jag trott, att man har samma storlek på båda betten.. Vet inte hur han tänkte, kommer självklart att fråga.. Men ville höra här om nån har nån annan tanke eller så ;)

Skulle du tipsa då att jag köper ett bridongbett som också är 12,5 ?

bridongen är ju det man rider mest på så den bör ju passa hästen och kunna gå att använda utan stång så ja det tycker jag ska vara i den storlek hästen har på bett....

Jag har alltid haft samma storlek på både stång och bridong, oavsett om det är 10.5, 11.5 eller större.

Däremot kan man behöva leta lite för att hitta en stång och bridong som passar ihop med varandra.

Jag har alltid haft samma storlek på både stång och bridong, oavsett om det är 10.5, 11.5 eller större.

Däremot kan man behöva leta lite för att hitta en stång och bridong som passar ihop med varandra.

Hur menar du som ska passa varandra? :)

Om du håller betten ihop i handen ska du kunna röra bridongen utan att den fastnar eller slår i stången.

Exempelvis om bridongen är för lång viker den sej och stången lägger sej uppepå och låser bridongen.
Ibland så kan hästen även få tungan emellan betten om dom inte passar ihop.
Mycket vanligt problem när det är olika storlekar på betten.

Jag gjorde tidigare en bildserie hur det ser, men tyvärr så försvann bilderna i det inlägget när pixbox
försvann :mad:

Liknande trådar

Utrustning Någon annan här som har olika storlek beroende på modell av bett? När jag har vanligt rakt bett, tex 3-delat eller rakt så har min häst...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Magnum
·
Utrustning Köpte ett tvådelat bett i 12,5 (hästens vanliga storlek), som är väldigt gränsfall till för litet. Jag skulle vilja prova likadant bett...
Svar
3
· Visningar
1 075
Utrustning Ja, som rubriken lyder: varför är det så många som ska variera bett ofta/ibland/alltid? :confused: Jag säger absolut inte att det är fel...
Svar
15
· Visningar
1 931
Islandshäst Jag köpte en ny häst för ett par månader, som då bara varit riden med stång. Han har tyvärr fått ligga på i handen och har varit tung...
Svar
17
· Visningar
1 783
Senast: macken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka