Hjälp med ikea-möbel

voltis

Trådstartare
Jag funderar på att använda hyllsystemet "Lack" från IKEA för att ha som tv-bänk. Jag tänkte då köpa två stycken av dessa och ställa efter varandra så de täcker hela den väggen.

Nu behöver jag råd!

Ska jag ställa dom direkt på golvet, skruva i ben eller hänga på väggen en bit från golvet? Vad tycker ni?
(ska troligen ha tv:n på väggen, men eventuellt ställa uppepå.

Sen undrar jag också, har ngn denna hylla och kan tala om för mig om det går att ta bort hyllplanen? Alltså kanske ta bort en, och det ser bra ut eller är det massa fula skuvhål då?
Och, hur brett är det mellan hyllplanen? (om du tänker dig att hela hyllan ligger ner på långsidan, hur många cm är det mellan resp hyllplan då? (om jag får plats med min dvd hehe).

Denna hylla pratar jag om!

60206_PE166210_S3.jpg

Sv: Hjälp med ikea-möbel

är inte dom väldigt tunga för att skruva upp på väggen? har för mig det nämligen:/

är inte dom väldigt tunga för att skruva upp på väggen? har för mig det nämligen:/

Citerat från Ikeas egen sida om hyllan Lack.

Kan placeras stående eller liggande; använd som hylla eller bänk.
Kan även hängas på vägg.
Kan användas som TV-bänk för mindre TV-apparater.

De väger 27,7 kg som koli så sådär jättetunga är de ju inte.

Senast ändrad:

Snyggt och praktiskt att hänga dem en liten bit upp.

Vill minnas att det inte gick att ta bort hyllplanet (en kompis har haft sådan som tv-bänk) men att hennes lilla dvd, stereo mm fick plats ändå.

Vad tycker ni?
Om du bara skall ha den som tv-bänk i betydelsen möbel att ställa tv:n på så tycker jag det är en snygg möbel. Men om du, som jag och många andra, har en samling andra apparater som också skall bo i möbeln (surroundförstärkare, boxer/satmottagare, DVD, etc) så kan BONDE med sina frostade glasdörrar kanske vara ett alternativ. Då döljer du mycket av tekniken samtidigt som du dammskyddar den, även om du kan behöva ta bort eller öppna bakstycket för luftcirkulation och kylning.
Med en väggmonterad LACK tror jag man får ett och annat problem att lösa med kabeldragning.

Inte då... det finns hur många snygga sätt som helst att gömma kablar och sladdar.

Bla sådana här
SE91475.jpg

SMSkabelgommor-1-1.jpg

Det finns vanliga golvlister som gömmer kablar.

golvlist_01.jpg

Inte då... det finns hur många snygga sätt som helst att gömma kablar och sladdar.
Jo, visst.
Likväl blir det problem med en väggmonterad hylla, om man inte a) bär hand fysiskt på hyllan (läs: fråser eller sågar ut genomföringar både mellan facken och ut ur hyllan) eller b) bär hand fysiskt på väggen den sitter monterad på.
Eller c) struntar helt i estetiken och drar kablarna utvändigt ur hyllan... :D

Har en sådan, och hade den innan som tvbänk, teven hängde på väggen, dvd, stereo mm satt på bänken. Jag satte på hjul, kanske inte världens vackraste, men smidigt när man skulle dammsuga eller komma åt med sladdarna...=)

*kl*

Tack för alla svar!

Jag har en rätt bred dvd/hemmabio reciver som jag tänkte få plats med i ett av facken, men risken är att det inte går.. sen är det bara en slimmad decoder som ska i. Inget mer. I värsta fall får jag ha dom ovanpå bänken, och det funkar ju om jag har tv:n på väggen.

Med kablar ec är det inga problem, sambon är en trollkarl vad gäller sånt. Så de tekniska prylarna är jag inte orolig över.

Hade tänkt om dvdn va för bred att man kunde ta bort mittenhyllan och få ett brett fack mitt på varje hylla, men det går ju inte om det inte går att ta bort mellanyllorna förstås.

Sen ska jag ha det stilrent med bara några prydnadsföremål i de övriga facken tänkte jag.

Jag funderar på att använda hyllsystemet "Lack" från IKEA för att ha som tv-bänk. Jag tänkte då köpa två stycken av dessa och ställa efter varandra så de täcker hela den väggen.

Nu behöver jag råd!

Ska jag ställa dom direkt på golvet, skruva i ben eller hänga på väggen en bit från golvet? Vad tycker ni?

Sen undrar jag också, har ngn denna hylla och kan tala om för mig om det går att ta bort hyllplanen? Alltså kanske ta bort en, och det ser bra ut eller är det massa fula skuvhål då?
Och, hur brett är det mellan hyllplanen? (om du tänker dig att hela hyllan ligger ner på långsidan, hur många cm är det mellan resp hyllplan då? (om jag får plats med min dvd hehe).

Denna hylla pratar jag om!

60206_PE166210_S3.jpg

Vi kollade på en sådan för länge sedan och då fick vi inte plats med våra apparater i facken om man lade den ner.

Ska du ha TV'n på, så blir det nog svårt att ha den på väggen. Klarar väggen den tyngden? Det går inte att ta bort hyllan i mitten (den ska vara fastskruvad), men dom andra 2. Dock bör du nog stadga upp med nått annat t.ex på baksidan då om du ska ha nått tungt ovanpå.

Senast ändrad:

Skruvar jag fast den i väggen så har jag även tvn på väggen ovanför är det tänkt :idea:
Hmm så de på sidorna går att ta bort.. måste fundera då hur det blir.

Vet du cm mellan hyllplanen?

Hmm min är 43 cm känns som det inte kommer gå :cry:

Om det ändå inte går så kanske jag satsar på denna hyllan i stället, Samma princip två stycken bredvid varandra, antingen på golvet, med ben eller på väggen.

Vilken är snyggare? denna kan man köpa lådor till också.

72880_PE189131_S3.jpg

72935_PE189185_S3.jpg

Jag tror det kan bli svårt med 43 cm, tror den är nån ynka centimeter för stor. Men det bästa är nog att mäta IRL.

Vi har våran liggande & har tv mm på den(måste hänga upp tvn nu då sonen börjat klänga på den)
I facken har vi våra dvd, får säkert plats med video där om du vill ha det.

Liknande trådar

Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: jerseyko
·
Däggdjur Tänkte om ni ville se mitt senaste projekt, kanske kan inspirera någon :) Köpte 4 campbells dvärghamstrar förra helgen och igår blev...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 348
Senast: gadriel
·
Anläggning Vi har precis köpt oss våran drömgård som är från 1870talet så de finns en del att pyssla med, men ladan är väl omhändetagen och den...
Svar
15
· Visningar
2 756
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka