Hjälp med igångsättning! ganska låångt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Svintan

Jag ska sätta igång min systers c-ponny sto som har stått...ganska länge, hon har haft problem med lederna/knäna (har inte varit så insatt i det) men ja, hon har varit halt iaf, vi ville då spara lite p¨hennes ben och tog föl på henne, nu går hon i hagen med en liten fin hingstunge :) men saken är den att min syster vill att JAG ska sätta igång hästen och sedan börja tävla lite LDer å LCer, bara för kul då ponnyn tkr det är kul att hoppa men vi vill inte hoppa höga klasser med tanke på hennes ben! Hon är jättetjock och omusklad nu, och jag menar verkligen jättejättetjock! Hon har lätt för att bli tjock å svår att få smal :P jag har idag skrittat henne en halvtimme ungefär, har ni någon idé hur jag ska sätta igång henne på ett lugnt och effektivt sätt? Kanske ett shema som jag kan ta hjälp av, jag har oxå 2andra hästar att rida så gott som varje dag men tänkte rida ponnyn på kvällarna i hagen! men kom med idéer! TAACK! :bump:

Sv: Hjälp med igångsättning! ganska låångt*

hej

börja såhär!!!

när jag skulle sätta igång min ponny efter lång vila så red jag varannan dag och ledde varannan dag.
i ca 1månad.
och jag började med att skritta en halvtimma och ökade med 5minuter varje vecka.
jag skriuttade i ca 2månader.
skritta tills du kommer upp i en timme.inkl.att jag klättrade efter en månad 2grr i veckan ca 10-15min.

sen kan du börja trava 5min/dag.

öka succsessivt.

sen när det känns bra o du har travat ett tag s¨å börja o ta små korta galopper.andvänd gärna blue lotion(liniment)

Sv: Hjälp med igångsättning! ganska låångt*

Finns en nålad tråd i detta forumet.
Ställ din fråga där

moderator mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar