Hjälp med hö analysen

M

Mawan

Har skickat i väg en analys på vårt hö. Men siffrorna säger mig inte så mycket tror det är bra iaf ? :o fick detta svar:

Torrsubstans (ts) 88,8 per kg foder
omsättningsbar energi NIR för häst Mj 8,0 /per kg foder 9 / per kg ts
Rå protein gramm 82,6/kg foder kg ts 93,0000
Ndf gram 54107/kg foder / 610kg ts
Aska gram 46,6/foder kg 52,5 /kg ts

Nån som kan förklara? bra ,dåligt? :idea:

Sv: Hjälp med hö analysen

Har skickat i väg en analys på vårt hö. Men siffrorna säger mig inte så mycket tror det är bra iaf ? :o fick detta svar:

Torrsubstans (ts) 88,8 per kg foder
omsättningsbar energi NIR för häst Mj 8,0 /per kg foder 9 / per kg ts
Rå protein gramm 82,6/kg foder kg ts 93,0000
Ndf gram 54107/kg foder / 610kg ts
Aska gram 46,6/foder kg 52,5 /kg ts

Nån som kan förklara? bra ,dåligt? :idea:

Det enda man kan uttyda av denna bristfälliga analys är att höet innehåller tillräckligt med protein för en ”normal” vuxen häst.

Sv: Hjälp med hö analysen

oki bra då duger det bra åt ponnyerna, ja man kan ju välja mellan en mer el mindre detaljerad analys . Tack för svar:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit