Hjälp med hingst val

valvis

Trådstartare
Då det blev så många frågor om hingst tipp i den andra tråden kommer här en ny.

Kan börja med 4 av mina damer där jag tro att valet är klar men ni kanske kan komma med fler förslag mina tankar i parantes.
Det som är viktig att hingsten har bra vilkor (stå den långt från skåne ska den vara upp delat i språng och dräktighet/levande föl). Priset för övrigt har ingen betydelse för rätt hingts. Unghingstar med spännade stam är även de av intresse. Ta varje sto i eget inlägg så är det lättare att läsa.

Sv: Hjälp med hingst val

Dád frá Árbae gulsvart blup 103 bedömd till 7,80 fyrgångare
tävla T2 med poäng mellan 6.69 - 7.00 i år med 8 or för lösa tyglar.

e. Skorri frá Gunarsholti (8,36 -9,5 för tölt/vilja) ee. Orri
u. Lipurtá frá Litla Kambi (7,54) ue. Stígur frá Kjartansstöðum (8,15)

Huvud 8 Hals-Manke-Bog 8 Rygg och kors 8 Proportioner 8 Ben (kvalitet) 8 Benställning 8 Hovar 7.5 Man och Svans 7.5 Exteriör 7.91

Tölt 8 Trav 8 (8,5) Pass 5 Gallopp 8 Spirit 8.5 Helhetsintryck 8.5
Skritt 7.5 Ridegenskaper 7.73 Långsam tölt 8 Canter 8

Har ett föl e Garri som är riktig fin. Fick över 8 på unghästbedömning som fyrgångare. Dád är rätt så liten så hingsten bör har + för storlek.

Har tänkt på Hraunar till henne.

Senast ändrad:

Ástsæl från Aconcagua fux med stjärn och nosbläs.
Fyrgångare ej visat, blup 108.

e. Glampi frá Kjarri (fyrgångare, 8,18- 9,5 för tölt) ee. Orri
u. Hetja fra Veddum (8.02 -9 för trav 8,5 för tölt) ue. Gordon frá Stóra-Hofi (8,02)

Har ett hingstföl e Forni frá Horni som är femgångare och riktig fin samt är dräktig med Garri.

Hon har jag tänkt till Geysir fra Canada eller Atgeir i år.

Nina vom Ravenstein svart blup 97 bedömd till 7,70 som fyrgångare

Total 7.70, rid 7.73, ext 7.66.
huvud 7.5, hals 8, rygg 7, prop 8, benkval 7,5, benställn 7, hovar 7,5 8 man/svans
tölt 8,5, trav 8, pass 5, galopp 8, vilja 8, lynne 8,5, form 8, skritt 8,5

Hon har en väldig fin som e Garri som är femgångare.
Nina är lite speciell då hon är linje avlat på Tor vom Sporz - var till Tyr vom Rappenhof. Hon är tävlat med poäng rund 6 i tölt och fyrgång.

e. Nör von Ravenstein 7.34 ee. Tyr vom Rappenhof 8,47
u. Tannhof-Fífa II ue. Þór von Sporz

Om jag ska hålla mig hemma vid så ska hon till Atgeir frá Vatnsleysu

Aska från Smedjan svart blup 102 stor provbedömd av Nina B. med 8,10 för exteriör. 8,5 för hals manke bog och rygg, kors.
Hon fick tyvär en sparkskada som opererades och var sedan på grund av komplikation till första op tvungen att buköppnas så hon få har ett föl först innan det är dags för träning igen.
Hon är fyrgångare med enorm stora rörelser. Tävlat en gång med poäng Fick 5,5 i tölt och 5.63 i fyrgång som 5åring.

e. Náttþrymur frá Arnþórsholti 8,25- 9,5 för trav 9 för tölt (fyrgångare)
ee. Otur frá Sauðárkróki
u. Glöd från Ekhaga 7,73 - 8,5 för tölt (fyrgångare) ee. Litur frá Kletti (8)

Har funderat på Hósías fra Engholm för henne för att avla bra fyrgångshästar.

Dád frá Árbae gulsvart blup 103 bedömd till 7,80 fyrgångare
tävla T2 med poäng mellan 6.69 - 7.00 i år med 8 or för lösa tyglar.

e. Skorri frá Gunarsholti (8,36 -9,5 för tölt/vilja) ee. Orri
u. Lipurtá frá Litla Kambi (7,54) ue. Stígur frá Kjartansstöðum (8,15)

Huvud 8 Hals-Manke-Bog 8 Rygg och kors 8 Proportioner 8 Ben (kvalitet) 8 Benställning 8 Hovar 7.5 Man och Svans 7.5 Exteriör 7.91

Tölt 8 Trav 8 (8,5) Pass 5 Gallopp 8 Spirit 8.5 Helhetsintryck 8.5
Skritt 7.5 Ridegenskaper 7.73 Långsam tölt 8 Canter 8

Har ett föl e Garri som är riktig fin. Fick över 8 på unghästbedömning som fyrgångare. Dád är rätt så liten så hingsten bör har + för storlek.

Har tänkt på Hraunar till henne.

Har själv bokat Kraftur från Skáneyland till mitt sto e: Mökkur. Kraftur är ju e: Hraunar och mkt bra avtal. Sen är han bara så imponerande flott häst!

Spänade men tro att i de fallet väljer jag hellre Hraunar själv.

Sómi från Knutshyttan kanske? Kanske inte till Nina om du inte vill forsätta på linjeaveln?!
Vet inte hur avtalet ser ut i år, men det går ju att kolla upp!

somitolt.jpg

E; Solfari från Oviksfjällen
U; Svala från Knutshyttan (tot bed 8.42 som 6åring)
UE; Flipi från Österåker
UU; Blökk fra Sturluholi (tre av nio avkommor är bedömda och i första klass bla Kongur från Knutshyttan)

Han ser läcker utt. Nej inte till Nina det blir för mycket av de goda.
Han ska väll visas på Strömsholm, ska hålla ögonen på honom. Har för mig orka inte kolla nu att han måste visas i år för han har inte den blupen så han få betäcka obegränsat.

Helt rätt, han planeras att visas på Strömsholm, jag har sett honom live några gånger redan förra året, han verkar ha väldigt lätt för sig, super trevlig och trygg!
Vi har ändrat oss från Prins till honom....

Han är riktig fin går dock bort på grund av vilkoren för hög språngavgift och Denna här texten fatta jag inte:

"Ston som inte blivit dräktiga och gått hos hingsten under minst tre brunstperioder och kan uppvisa neg baktprov erhåller ombetäckning nästföljande år mot betesavgift, stoavgift, ev hingsthållaravgift samt ev veterinärkostnader."

Det behöver ju inte vara stoet fel om hon har bakterier/är oren efter 3 brunstperioder. Hingsten kan ju föra det vidare när han betäcker för de har inte krav att alla som kommer till hingtsen att har neg baktprov.

+ att det är fribetäckning och det är lätt att ston kan har skitt rund slidan som hingsten för in när han betäcker.

Jag är krässen när det gåller vilkoren när det gäller så mycket pengar, finns så många hingstar.

Men vist om dräktighetsresultaten är bra för honom i år så kanske han få ett sto från oss nästa sommar.

För det jag har sett tilltaler mig inte. Jag vet inte men jag faller inte heller för Admiral och Fjola som ju är efter samma sto.

Vi få väll se när han är bedömd men för mig sakna han det lilla extra om jag ska välja honom framför fadern. Avel ska ju går framåt och i de här fallet vilja se föl efter honom först och kanske fler efter modern.

För det jag har sett tilltaler mig inte. Jag vet inte men jag faller inte heller för Admiral och Fjola som ju är efter samma sto.

Vi få väll se när han är bedömd men för mig sakna han det lilla extra om jag ska välja honom framför fadern. Avel ska ju går framåt och i de här fallet vilja se föl efter honom först och kanske fler efter modern.

När såg du honom då?

Är det relevant, jag bo inte långt från dem och har haft "mina" hästar på bete tillsammans med honom och det fins bra med bilder.
Det det räcker väll.
Vi har olika smak och han är ingen hingts jag väljer om jag har fadern rund hörnan.

Att använda Hraunar till Dád låter som en väldigt bra idé tycker jag! Jag tycker att Hraunar är en sådan otroligt fantastisk häst! Så vacker och så otroligt flott! :love:

Nina vom Ravenstein svart blup 97 bedömd till 7,70 som fyrgångare

Total 7.70, rid 7.73, ext 7.66.
huvud 7.5, hals 8, rygg 7, prop 8, benkval 7,5, benställn 7, hovar 7,5 8 man/svans
tölt 8,5, trav 8, pass 5, galopp 8, vilja 8, lynne 8,5, form 8, skritt 8,5

Hon har en väldig fin som e Garri som är femgångare.
Nina är lite speciell då hon är linje avlat på Tor vom Sporz - var till Tyr vom Rappenhof. Hon är tävlat med poäng rund 6 i tölt och fyrgång.

e. Nör von Ravenstein 7.34 ee. Tyr vom Rappenhof 8,47
u. Tannhof-Fífa II ue. Þór von Sporz

Om jag ska hålla mig hemma vid så ska hon till Atgeir frá Vatnsleysu

Om du vill fortsätta med lite gammalt blod till henne kanske Almur frá Laekjamoti kunde passa ?
Har dock inte kollat upp svagheter resp styrka i hans bedömmning.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Sist jag hade ett föl var jag 17 år och det var min pappa som fixade allt. Blev ett litet hingstföl 2003 efter Donnerfly. Nu vill jag...
Svar
10
· Visningar
1 558
Senast: cirkus
·
L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: oki
·
Avel Hejsan! Är ute i sista sekund och letar hingst till mitt och en väns ston. Behöver förslag på hopphingstar med bra steg alt...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Vivianne35
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10