hjälp med havanais..

I

ida.kar

nu tänkte jag fråga experterna här på buke om mat och päls.
en av våra havanaiser, tapper, är lite bökig när det gäller mat. Han äter ofta bara varannan dag, och verkligen inte vadsomhelst. detta har gjort att han är rätt så mager. han har inte problem annars, han är pigg och glad men som sagt, inte kul när man känner vartenda ben på kroppen:( . någon som har tips på vad man kan göra? eller något tillskott man kan lägga i maten som gör det lite godare? vi har provat lägga olika oljor men tror ni det dög att äta?:eek:

och sen pälsen, han har fin päls men det är kanske lite för torr. just nu använder vi shampo och balsam som heter P&L. någon som har tips på riktigt bra produkter?

Sv: hjälp med havanais..

Prova att gå över till Magnussons Meat & Bisquit. Vår anorektiker äter numera tillräckligt för att hålla sig i bra hull. Jag skulle tippa att pälsproblemen löser sig om du bara lyckas få i jycken tillräckligt med välbalanserad mat.

Lycka till,
Duvan

hm, okej. just nu får han royal canins foder för småhundar (om jag ej minns fel) var får man tag på det fodret? hur stora bitar är det (du vet man kan ju inte äta något som är större än en lillfingernagel.. suck..)

jo, det skulle jag också tro, att pälsen blir bättre om han får upp hullet lite..

tack.

Jag ger samma svar som alltid, hunden är inte tillräckligt hungrig. Vissa hundar vill inte äta varje dag och börjar man då greja med maten så lär de sig att matvägran ger gott i skålen. Det i sin tur ger en hund som kommer att kräva godare och godare mat för att ens titta åt matskålen och vips har man en hund med väldeliga matproblem.

Jag gör så med hundar som matvägrar att de får svälta. Äter de inte fodret som bjuds så får de gå hungriga och för mig spelar det då ingen roll om de matvägrar i en dag eller en vecka. Mycket få hundar svälter sig själva till döds. De äter när de blir hungriga nog och har de väl fattat att det är bäst att äta när det bjuds och vad som bjuds annars får man gå hungrig så brukar de sluta strula och matvägra.

Enda undantagen jag gör är med valpar, sjuka hundar och hundar som är rent undernärda (då snackar vi benrangel á la vanskött hund).

Gå in på www.hundmat.com De skickar över hela landet. Tycker hunden att bitarna är stora så lägg maten i blöt så blir det lättuggat.

Jag håller med Jadzia i stora drag vad det gäller matvägrande hundar. Men jag lever med en hund som tidigare inte fick i sig tillräckligt, trots både konkurrens och att hon fick svälta om hon inte åt. Hon har aldrig fått godbitar i maten, de enda eftergifter jag gjort är att jag växlat mellan att ge henne blöt och torr mat, och växla mellan 2 fodersorter från samma tillverkare. När Magnusson fick fram sitt nya foder testade vi det, och nu äter hon tillräckligt för att hålla sig i bra hull - utan att jag behöver krångla med att byta sort varannat mål.

ja men han äter när han är hungrig. han verkar inte vara det så ofta bara. våran tik löpte för att tag sedan och då åt han inte speciellt mycke och han har inte riktigt "kommit ifatt" sen dess. det spelar egentligen inte så stor roll om man bara får hundmat eller om han får något gott. han äter bara kanske varannan dag ändå.
han kanske inte behöver mer, men jag tycker att han är så smal, men det kanske är okej?:confused:

En del hundar vill inte äta varje dag utan håller sig till varannan eller var tredje. Om man tycker att hunden är smal kan man då byta till ett mer koncentrerat foder, typ högenergifoder för hårt arbetande hundar. Då kan din hund få äta sällan om han vill det men ändå ha bra hull.

Hur serverar du maten. Torr eller uppblött?
En del hundar vill ju inte äta torr mat. Andra vill inte äta den blöt.
En del vill äta på natten. Andra på dagen.

Du kan inte tänka dig hemlagat?

Känner ett antal Havanaiser med kräsen smak.
Många får dessutom problem med rinnande ögon då de strular med kosten.

Bichonerna har ju ibland lite dåliga tänder, det kan inte vara något sådant som krånglar och gör att han har dålig matlust?
mvh
Lejonelle

jo, vi har väl mer och mer gått över till hemlagat. han anser att han är mer människa än hund och bör då få samma mat som vi;)

våran tik har lite rinniga ögon till och från, men hon äter bra..

nja tror inte det. han är kollad i tänderna.

allmänt:
funderat lite på en sak, han gillar inte "hård" mat och han biter aldrig på grisöron etc. kan det bero på att hans uppfödare alltid blötte upp maten till sina valpar och sa att vi också skulle göra det åt honom tills han blivit äldre?
våran tik, som kommer från en annan uppfödare, har alltid ätit hård mat och gillar att tugga på pinnar och annat godis..

oftast vill han äta när vi äter. våran tik däremot äter lite närsomhelt och gillar att knapra lite kulor innan läggdags..
se mitt inlägg ovan om torr-blöt mat..

Vår hund (löwchen) har heller aldrig varit intresserad av tuggisar och han är känslig i munnen , har väldigt lätt att få tandsten och är ultraljudsbehandlad flera gånger. Han äter torrfoder och har gjort det sedan han var valp men struntar helt i grisöron, tuggben etc.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Hej! Min hund har sår på haserna till följd av medicinering som gör att hans päls och hud är nedsatt. Pälsen är avskavd och han har...
Svar
1
· Visningar
593
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 057
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka