Hjälp med fodervärdsavtal

mino

Trådstartare
Jag ska ev bli fodervärd för en honkatt. Jag sitter nu och funderar på vad jag önskar ha med i avtalet. Jag har utgått från SVERAKs avtal. Det jag undrar är om ni som har erfarenhet tycker att jag kan lägga till följande:

- Max två tillfällen är fodervärden skyldig att tillhandahålla katten för utställning (eller nåt sånt, jag menar mest att jag inte vill att uppfödaren ska kunna hämta katten på 10+ utställningar)
- (nånting kring att jag kan säga nej till utställning om andra planer finns, tex att vi är bortresta, det måste vara ett datum som passar båda)
- Hur göra om vi är på annan ort när katten börjar löpa (tex på sommarstället)? Är det uppfödaren eller fodervärden som ansvarar för hämtning/lämning?
- Nånting kring hur många parningsförsök som är ok, om det inte "tar sig" (?) behövs detta, eller ger man upp efter typ två försök?

Är det något annat jag bör tänka på? Revirmarkering, hur skriver man kring det?

Fast två tillfällen att ställa ger ju inte ens champion om den tar cert på bägge utställningarna. Eller att det inte passar fodervärdens övriga planer - om det inte funkar för fodervärden och jag som uppfödare hade planerat utställning så hade jag åkt utan fodervärden. Jag (som uppfödare) hade möjligen kunnat ha inskrivet att katten ska sluta ställas när den tagit en viss titel.

Jag tycker inte att det är fodervärdens sak att ha krav på antal parningsförsök.

Jag tror det är viktigt för fodervärden att komma ihåg vems katten är tills den fått sina kullar

Som uppödare hade jag inte köpt dina villkor. Jag sätter ut en kat på foder och då gäller mina villkor (kör i princip SKKs avtal rakt av med vissa tillägg om revirmarkering och hormonbehandling). Fodervärden accepterar villkoren eller inte, om inte får vi diskutera varför och om vi inte når en lösning blir det inget av med det hela.

Två utställningar är knappast acceptabelt för en utställningsaktiv uppfödare. Vad gäller parningsförsök anser jag inte att fodervärden ska lägga sig i det så länge inte katten far illa. Sedan får man sätta en åldergräns när katten övergår i fodervärdens ägo. Sedan ska fodervärden hålla katten tillgänglig när uppfödaren meddelat att det börjar närma sig parning, man måste kommunicera.

Det är ju uppfödaren som ställer villkoren, inte fodervärden och är det som på hundsidan så får man inte ändra i de färdiga kontrakt som finns för ändamålet.

Foderkatt känns inte optimalt utifrån trådstarten, så köp en egen katt istället så kan du göra precis vad du vill.

Plockar upp den här tråden även om allt är löst nu. Vi har kommit överens om max 2 utställningar. Det kan man tycka vad man vill om men nu står det så i avtalet.

Skulle kanske ha poängterat att detta är ett halvfodervärdsavtal och att ägaren ska ta en kull på katten strax efter den är runt året, sedan övergår den i min ägo. Och jag betalar drygt halva marknadsvärdet på den (detta sker redan nu när jag tar över den och det rör sig om ett antal tusen). Det är alltså inte fråga om att jag har katten gratis på lån.

Av nyfikenhet, vad är anledningen till att man vill kunna ta med en katt på en massa utställningar som man inte kommer behålla efter den är typ 1,5 år? Tänker att det är lättare att koncentrera sig på de katter man äger långsiktigt och har hemma om man vill lägga mkt kraft på utställningarna. Kattungarna går ju ändå åt nästan innan annonserna är utlagda så högt meriterade föräldrar verkar inte vara superviktigt ur det perspektivet.

Plockar upp den här tråden även om allt är löst nu. Vi har kommit överens om max 2 utställningar. Det kan man tycka vad man vill om men nu står det så i avtalet.

Skulle kanske ha poängterat att detta är ett halvfodervärdsavtal och att ägaren ska ta en kull på katten strax efter den är runt året, sedan övergår den i min ägo. Och jag betalar drygt halva marknadsvärdet på den (detta sker redan nu när jag tar över den och det rör sig om ett antal tusen). Det är alltså inte fråga om att jag har katten gratis på lån.

Av nyfikenhet, vad är anledningen till att man vill kunna ta med en katt på en massa utställningar som man inte kommer behålla efter den är typ 1,5 år? Tänker att det är lättare att koncentrera sig på de katter man äger långsiktigt och har hemma om man vill lägga mkt kraft på utställningarna. Kattungarna går ju ändå åt nästan innan annonserna är utlagda så högt meriterade föräldrar verkar inte vara superviktigt ur det perspektivet.

För att kattens titel ger ett bättre värde på kattungarna om dom skall säljas för "ett proffesionellt syfte" sen såklart? :confused:

Ang din fråga om utställning.

Av nyfikenhet, vad är anledningen till att man vill kunna ta med en katt på en massa utställningar som man inte kommer behålla efter den är typ 1,5 år

Den hinner knappt ta några titlar på 2 utställningar det reagerar jag mer på än 1.5 års grejen. Ställer man intensivt under de 1.5 åren och katten är riktigt fin så kan den bli både JW och ta en hel del titlar. Men det spricker ju på att det bara är 2 utställningar.

Att vilja ställa är ju ffa för marknadsföringens skull

Oavsett hur många kullar man tar kan det ju vara trevligt att 1. meritera katten 2. visa upp den för andra uppfödare.

På två utställningar (räknar då med 2-certsutställningar) blir katten max champion. Inte så mycket att hänga i julgranen faktiskt. Har man tur plockar den BIV och BIS också vilket ger lite mer, men det blir lägsta möjliga meritering. Vissa kan absolut vara okej med det, men de flesta som ställer ut har lite mer vinnarskalle än så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka