Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar så blir det inte bra Jag kan ju inte ge 3 kg potatisprotein som programmet föreslår så därför ber jag er om hjälp
Ponnyn är 12 år och en C ponny
Vikt 380 kg
tränas 7 dagar i veckan ( 20 min skritt,30 min galopp och trav och 20 min avskrittning )
Hon ligger på gränsen till IR och går därför på sockerfri diet och ingen stärkelse.
Hon är i för högt hull enl veterinären och får sitt silage i slowfeeding nät blandat med halm för att förlänga ättiden.
Silage värdena :
59 % TS ( per kg foder )
Råprotein : 53
SmRp : 31
OE:5,9
Smrp / OE : 5,3
NDF : 355
Idag äter hon 5 kg silage + 2,5 kg halm
1kg lucern ( vitafor)
3 dl sockerfri betfor ( torrgiva - ges givetvis blött )
Krafft mineral blå
Ponnyn är ett ordentligt matvrak och värdena på silaget är dåliga men jag kan inte köpa eget så läget känns dåligt Någon som har bra tips ??
Ponnyn är 12 år och en C ponny
Vikt 380 kg
tränas 7 dagar i veckan ( 20 min skritt,30 min galopp och trav och 20 min avskrittning )
Hon ligger på gränsen till IR och går därför på sockerfri diet och ingen stärkelse.
Hon är i för högt hull enl veterinären och får sitt silage i slowfeeding nät blandat med halm för att förlänga ättiden.
Silage värdena :
59 % TS ( per kg foder )
Råprotein : 53
SmRp : 31
OE:5,9
Smrp / OE : 5,3
NDF : 355
Idag äter hon 5 kg silage + 2,5 kg halm
1kg lucern ( vitafor)
3 dl sockerfri betfor ( torrgiva - ges givetvis blött )
Krafft mineral blå
Ponnyn är ett ordentligt matvrak och värdena på silaget är dåliga men jag kan inte köpa eget så läget känns dåligt Någon som har bra tips ??