Hjälp med CSS-kodning

aiquen

Trådstartare
Om jag har en enkel sida bestående av ett sidhuvud och två stycken kolumner, varav en kolumn innehåller sidmenyn, kan jag då på något sätt bestämma att kolumnen som innehåller menyn alltid ska ha height:100% (utöver sidhuvudet) oavsett hur hög den andra kolumnen är?

D.v.s. så att den grå kolumnen ALLTID täcker hela sidan (på höjden) för alla besökare oavsett skärmupplösning, såhär (klickbar bild):

Är det någon som vet om det går?

/aiquen, ber om ursäkt för den något luddiga förklaringen men det är sent nu. ;)

Sv: Hjälp med CSS-kodning

Inte utan fullösningar. ;)

Enklaste lösningen är att helt enkelt att fula sig och göra en bakgrundsbild för sidan som är grå under menyn, och inte ha någon bakgrundsfärg/-bild på menyn, placera bakgrunden i vänsterkant och bara låta den repetera sig i y-led. För att inte ha grå färg på sidhuvudet låter du helt enkelt sidhuvudet ha vit bakgrundsfärg.

Jag har varit inne på att göra en bakgrund, jag också, men då får jag väl å andra sidan inte den prickiga linjen att följa med? Eftersom den är låst efter hur hög själva kolumnen är. Hm...

Funkar i firefox.... men om du vill ha det i IE så måste du tweaka det lite :)

Så nu har jag fixat det. Ibland räcker det visst att bara tänka lite. ;)

Vad menar du? För övrigt så använder jag mig absolut mest av Firefox.

Fast det är väl inte bara du som ska använda sidan..? De flesta av dina besökare använder troligtvis internet explorer.

Och tweaka: i allmänhet bygga bakgrundsbild eller (oftast sämre - om det inte finns någon anledning) bygga javascript eller liknande.

Skriver du storleken på kolumnerna i procent så ändras ju kolumnerna beroende på vilken upplösning skärmen har så de alltid är lika stora i förhållandena till varandra. Om jag inte har missuppfattat något.. Var ett tag sen jag kodade min sida.

Dock betyder "height: 100%" bara "lika hög som föräldraelementet", och har man inga nästlade div:ar eller liknande så är det "lika hög som body-elementet" som gäller. Och bodyn är inte nödvändigtvis lika stor som fönstret i alla browsers. Så i så fall behöver man lägga till height: 100% i definitionerna för body och html.

Så långt, så väl. Problemet kommer ju när det inte alls är 100% man vill att den ska vara, utan typ "100% minus 75 pixlar". Då får man bli kreativ. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka