Hjälp med CSN återbetalning?

Fibusen

Trådstartare
Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp. Det som ställde till det är att jag fick omvårdnadsbidrag för sonen retroaktivt i November 2023, och detta har jag helt missat att lägga in, då jag ansökte om studiebidrag i förväg, och lmvårdnadsbidraget är ju inget jag visste skulle komma.

Jag har angett att jag skulle ha tjänat 160.340kr på andra halvåret, men tack vare bidraget så blev summan 189.438kr, alltså 29.000kr bruttoinkomst mer än jag angett. Jättedumt av mig, och självklart ska det betalas tillbaka så det blir rätt, men hur mycket kan jag räkna med?

Det står såhär:

Omfattning 75% 6 veckor
Omfattning 50% 12 veckor

Uppgiven inkomst 160 340kr
Fribelopp 149 992kr

Och jag tjänade alltså 189.438kr tack bare det där bidraget.

Alla uppgifter är nu inskickade rätt, men kommer väll dröja innan jag hör något mer.
Kan jag på något sätt räkna ut vad jag kommer få betala tillbaka innan jag avlider av nervositet?! 🫣

IMG_9415.webp

Så här ser det ut

Jag har inte tagit något lån, utan det är enbart studiebidrag då jag ej hade avslutat gymnasiet.

Jag orkar inte räkna pga trött men testa att lägg in dina korrekta uppgifter i deras beräkningsverktyg och se hur mycket bidrag du skulle ha fått på rätt inkomst.

IMG_9416.webp

Får bara upp det såhär. Vilket stämmer då det är beräknat på heltidsstudier, jag studerade bara halvtid och skulle ha fått 1100kr nånting per vecka. Men eftersom jag visste att jag skulle ha tjänat 160.000kr det halvåret så blev det minskat till 808kr per vecka. Men sen gick det ju helt galet och jag fick in 29.000kr till som jag missade helt att det skulle in. Då var terminen nästan slut och tänkte inte alls på det, utan CSN hade ju varit rullandes sen jag fick beslutet efter sommaren. Jättedumt, och jag har bara mig själv att skylla. Frågan är om det är hela beloppet som ska tillbaka eller om jag kommer undan med mindre.

Att jag översteg fribeloppet från första början visste dom ju eftersom jag rapporterat in det, så jag fick ju sänkt bidrag pga det. Men från 160-189.000kr är ju en ganska saftig skillnad.

Kan jag tänka att eftersom det sänktes med ca 200kr per vecka på 10.000kr överskott (fribeloppet till den beräknade inkomsten) , så skulle det ha sänkts 600kr per vecka på dess sista 30.000 kr (beräknade inkomsten till den faktiska) som jag angett för lite? Och att jag i sånt fall borde få betala tillbaka ca 7200kr för 50% och 5496kr för 75%, alltså runt 12700kr

Visa bifogad fil 163706

Får bara upp det såhär. Vilket stämmer då det är beräknat på heltidsstudier, jag studerade bara halvtid och skulle ha fått 1100kr nånting per vecka. Men eftersom jag visste att jag skulle ha tjänat 160.000kr det halvåret så blev det minskat till 808kr per vecka. Men sen gick det ju helt galet och jag fick in 29.000kr till som jag missade helt att det skulle in. Då var terminen nästan slut och tänkte inte alls på det, utan CSN hade ju varit rullandes sen jag fick beslutet efter sommaren. Jättedumt, och jag har bara mig själv att skylla. Frågan är om det är hela beloppet som ska tillbaka eller om jag kommer undan med mindre.

Att jag översteg fribeloppet från första början visste dom ju eftersom jag rapporterat in det, så jag fick ju sänkt bidrag pga det. Men från 160-189.000kr är ju en ganska saftig skillnad.

Det är inte jättemycket för mycket, däremot hade du ett ganska lågt fribelopp.

Jag får ut att ditt bidrag skulle ha minskat med 24 062 kr totalt. (Inkomst-fribelopp*0,61). Men det säger inte så mycket om man inte vet vad du skulle ha fått utan inkomst alls. Du har ju redan en sänkning pga överstiget fribelopp.

Jag får ut att ditt bidrag skulle ha minskat med 24 062 kr totalt. (Inkomst-fribelopp*0,61). Men det säger inte så mycket om man inte vet vad du skulle ha fått utan inkomst alls. Du har ju redan en sänkning pga överstiget fribelopp.

Ja det som är så svårt och gör det omöjligt för mig att räkna ut, jag hittade också det där med 0,61 av överstigande belopp, men det blir ju mer än jag fått ut. Jag ringde tillbaka till CSN så snart jag hade kollat upp allt på Skatteverket, men då hade dom tyvärr stängt. Hade hoppats att dom hade kunnat göra en uträkning åt mig så jag vet på ett ungefär.

Eller blir det 0,61 på det nya som överstiger mellan 160-189’, dvs typ 30.000kr? Så 30.000kr x 0,61 = 18300kr som ska tillbaka?

Ja det som är så svårt och gör det omöjligt för mig att räkna ut, jag hittade också det där med 0,61 av överstigande belopp, men det blir ju mer än jag fått ut. Jag ringde tillbaka till CSN så snart jag hade kollat upp allt på Skatteverket, men då hade dom tyvärr stängt. Hade hoppats att dom hade kunnat göra en uträkning åt mig så jag vet på ett ungefär.
Du har redan fått en sänkning, däremot kan det tyvärr vara så illa att nästan hela beloppet på 18 000 ska tillbaka.

Angiven inkomst-fribelopp*0,61 blir 6104 kr, det är rimligen vad ditt bidrag har sänkts med ner till 18786 kr. Så utan sänkning skulle du ha fått 24890 kr.

Faktiskt inkomst-fribelopp*0,61 innebär en sänkning med 24062 kr.

Kvar blir rätten till 827 kr i bidrag och du har fått 17958 kr för mycket.

JAG ÄR JÄTTETRÖTT, och kan därför ha räknat mig hela vägen till månen. Det var ju inte jättemunter siffra, så jag vill vara tydlig med det.

Eller blir det 0,61 på det nya som överstiger mellan 160-189’, dvs typ 30.000kr? Så 30.000kr x 0,61 = 18300kr som ska tillbaka?
Den beräkningen gäller ju heltidsstudier. Ska inte hänsyn tas tilltill ansökt % studiemedel, idf blir beloppet ett annat. Om jag räknat rätt (0,75*6+0,5*12)/18 ger en snittakt om 56,76% gånger återkravet om 0,61% på 30 000 ger 10 386,50 kr.

Du har redan fått en sänkning, däremot kan det tyvärr vara så illa att nästan hela beloppet på 18 000 ska tillbaka.

Angiven inkomst-fribelopp*0,61 blir 6104 kr, det är rimligen vad ditt bidrag har sänkts med ner till 18786 kr. Så utan sänkning skulle du ha fått 24890 kr.

Faktiskt inkomst-fribelopp*0,61 innebär en sänkning med 24062 kr.

Kvar blir rätten till 827 kr i bidrag och du har fått 17958 kr för mycket.

JAG ÄR JÄTTETRÖTT, och kan därför ha räknat mig hela vägen till månen. Det var ju inte jättemunter siffra, så jag vill vara tydlig med det.

Ja, jag tror dessvärre också att det är så illa. 😢Kul när man är hemma och är föräldrarledig… Men men, bara bita i det sura äpplet. Hade jag vetat detta så hade jag väntat en månad till med att ansöka om om vårdnadsbidraget så det hade hamnat på 2024 års inkomst. Surt sa räven! 😢

Den beräkningen gäller ju heltidsstudier. Ska inte hänsyn tas tilltill ansökt % studiemedel, idf blir beloppet ett annat. Om jag räknat rätt (0,75*6+0,5*12)/18 ger en snittakt om 56,76% gånger återkravet om 0,61% på 30 000 ger 10 386,50 kr.

Jag är så trött i hjärnan av allt detta så jag har ingen aning om nånting längre, men 10’ låter ju betydligt bättre än 18’. Jag vågar dock inte få upp några förhoppningar. Jag får testa att ringa CSN i morgon igen och se om dom kan göra en uträkning innan hjärnan exploderar.

Så jäkla olägligt just nu bara när jag får ut 9-10’ i månaden. 🥲

Runt 6200kr fick jag det till.

Då räknade jag att du överstigit fribeloppet med ytterligare 29000kr × 0.61= 17690. Då detta skulle varit på heltid med fullt bidrag+lån multiplicerade jag det med bidragsdelen som är ca 60% för dig => 10614kr men fortfarande heltid. Sen delade jag det på dina antal veckor, 18, för att få fram för dina procent, 590kr/v. 6v med 75% ger 590x6x0.75=2655 och sen 12v på 50% 590x12×0.5=3540. Totalt 6195kr.

Jag har dock inte räknat på något sådant här förut så kanske missat någon parameter men låter mer logiskt än att du ska betala tillbaks allt. Särskilt då det står att man ska under 0.25x prisbasbelopp (~55000) =~140kr/v på totalbeloppet för att man inte ska vara berättigad till studielån/bidrag. Du är ju långt ifrån det.

Runt 6200kr fick jag det till.

Då räknade jag att du överstigit fribeloppet med ytterligare 29000kr × 0.61= 17690. Då detta skulle varit på heltid med fullt bidrag+lån multiplicerade jag det med bidragsdelen som är ca 60% för dig => 10614kr men fortfarande heltid. Sen delade jag det på dina antal veckor, 18, för att få fram för dina procent, 590kr/v. 6v med 75% ger 590x6x0.75=2655 och sen 12v på 50% 590x12×0.5=3540. Totalt 6195kr.

Jag har dock inte räknat på något sådant här förut så kanske missat någon parameter men låter mer logiskt än att du ska betala tillbaks allt. Särskilt då det står att man ska under 0.25x prisbasbelopp (~55000) =~140kr/v på totalbeloppet för att man inte ska vara berättigad till studielån/bidrag. Du är ju långt ifrån det.

Ja jag får se vart det landar, jag ringde CSN idag direkt dom öppnade, men hon sa att hon kunde tyvärr inte säga varken bu eller bä, för det berodde på så mycket, hur många procent man studerat, om man haft både bidrag och lån, hur många veckor osv osv, så det enda var att vänta in beslutet.

Blir intressant att se vart detta landar. Så irriterad på mig själv att jag inte tänkte till där när jag fick omvårdnadsbidraget retroaktivt. Men fick i typ samma veva reda på att jag var helt oplanerat gravid också så hela slutet av 2023 var typ kaos. 🫣🤯 Hade jag tänkt rätt så hade jag självklart rapporterat in det så det hade kunnat rättat till det direkt med att räkna av det på vårterminens bidrag, sen blev jag ju klar där i maj.

Är iallafall väldigt tacksam att CSN är så otroligt trevliga och hjälpsamma att prata med. 🥰

Alltid lätt att vara efterklok.

Jag studerade en termin för några år sen och trodde jag skulle bli återbetalningsskyldig, minns inte exakt varför nu, men att det i slutänden ändå inte skulle bli så. Jag ringde CSN och sa att jag ju i förväg kunde lämna in bevis för att det är korrekt så de slapp skicka ut krav och att jag då skulle behöva bevisa men nä, det ville dom inte jag fick vänta. Det löste sig ändå iom att arbetsgivarna numera rapporterar in till skatteverket löpande under året och inte bara en gång så då gissar jag att de såg att min inkomstfördelning över året stämde. Det är typ 5 år sen nu så ska väl sitta säkert.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
2 270
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär