Hjälp med bra nyttigt valpben till känslig mage (godis)

E

EmmaJakobsson

Jag har en 12 veckors tikvalp som är extremt känslig i sin lilla mage och inte tåler särskilt mycket annat än sitt foder. Hon ÄLSKAR grisöron, men det går inte att ge henne det för hon blir jättedålig även av en liten, liten bit, får kraftiga diarreer osv.
Jag behöver bra tips på ben och hundgodisar som är skonsamma och bra mot magen men som hon ändå kan bli sådär förtjust i, finns det något man kan koka ihop hemma? har hört något om blodkorv man kan koka osv.
Hon älskar sånt med kött i, har inte provat märgben men kan det funka? eller är det inte heller särskilt bra?
Dom vanliga "djurhudsbenen" funkar men hon blir så trött på dom, jag vill gärna ha något kul att ge henne när hon är extra duktig och lite gott godis som vi har när vi tränar lydnad.
Tips mottages gärna!

Sv: Hjälp med bra nyttigt valpben till känslig mage (godis)

Är grisöronen rökta eller torkade? Rökta grisöron kan ge lite magproblem. Annars kan det vara så att hon inte tål gris och då kan du ju testa med märgben från nöt (men gröp ur det mesta av märgen i början), torkade oxöron, vomstänger eller liknande från ko.

Klarar magen av nötkött så kan du göra egna köttbullar på nötfärs men utan lök. Du kan köpa kött som du tillagar och tärnar upp och lägger i frysen i lagom förpackningar för att använda när du tränar. Något som min hund gör vad som helst för är vom. Jag brukar klippa sönder en vomstång i småbitar och ge som belöning när jag tränar. Stinker minst sagt apa, men hunden älskar det!

Senast ändrad:

Hon har tidigare fått rökta.. visste inte att det fanns torkade knappt för det säljs inte så mycket i djuraffärer där jag varit iallafall.
hmm.. har ju hört att vom ska vara stinky. men får kanske prova i allafall. Ska iallafall testa med nåt från nötkreatur istället, kanske bara är gris hon blir så dålig av, för det blir samma effekt med gris svansarna.
märgben ska man inte tänka på?

Testa färskt istället för rök. Färska revben, färska märgben osv. Jag ger det mesta färskt till min hund. Däremot kan din hund kanske vara känslig mot gris ändå, däremot kanske det inte kan uteslutas innan du gett färskt också? Min hund blir superdålig i magen av grisöron men kalrar av färsk knorr t.ex.

Prova dig fram lite, men det låter som ett hett tips att skipa de rökta öronen. :)

Vom är jädrigt stinky. Jag hade med mig torkad vom till Dafne när min pappa var hundvakt åt henne häromdagen. Jag hade lagt vommen i köket och min stackars pappa hade blivit så illamående av lukten att han inte hade klarat av att äta något på hela dagen. :o

Torkad oxlunga är favoritgodiset här hemma. Luktar inte speciellt och går att bryta i pyttepyttesmå bitar. :D

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 426
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emine
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 656
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka