Hjälp med böjd hals

Cilva

Trådstartare
I högre farter än vanlig jogg så ställer sig våran häst åt vänster, eller mer än ställer hon böjer halsen.

Detta har hon gjort hela tiden vi haft henne men har för mig att det var mer i början.

Först tänkte jag att det berodde på att vi körde henne två och två så ofta och jag då alltid sitter på höger sida i vagnen och kanske tog mer i vänstertömmen utan att det är meningen. Men nu när jag kör mer själv och sitter mitt i vagnen så gör hon det iaf.

När man bara joggar så gör hon det inte oavsett om det är en kurva el så. På bana kan hon dock göra det så fort man börjar trava.

Det är inget fysiskt fel på henne, kollas regelbundet av massör och var en vända till kliniken i höstas utan andra fel än tuppspatt.

Nån som har nått tips om hur man får bukt med problemet?

Du kan prova att ha en Murpybländare,en stor "ludd" eller en huvudstång på höger sida.

När de springer o bryter en längre perod blir det ofta senbalastning och skador som påföljd :(

Huvudstång är inget som kommer innanför stalldörren hos mig. Ett stort ludd skulle jag kunna testa men helst inte. Tycker inte om att behöva använda hjälpmedel. Vill helst lösa problem på andra sätt.

Andra tips?

det skadar ju inte att prova ett "can't see back" lr murphy. går ju alltid att ta bort

jaha, då får du väl ringa en veterinär och göra ännu en utredning... men bara för att hästen bryter behöver det ju inte betyda att hon har ett fel... kan vara så att hon gjort det hela tiden och sen musklat sig så att hon måste springa så.. Därför är dessa hjälpmedel i regel ganska bra.. de hjälper hästen springa rakt och i sin tur slippa de förslitningsskador som kommer av att den snedbelastar.

Vår fyraåring lägger också huvudet på sned-alltid. Han lägger nosen och huvudet åt vänster och blir kopiöst entömd och, i princip, kör man bara med högertömmen. Han har gjort det sedan han var två och är såklart mycket starkare i ena sidan vilket bygger mer och mer och blir som en ond cirkel.

Personligen tror jag att det beror på att han skenade in i ett stängsel som tvååring och knäckte nacken :crazy: , min hovslagare tror att det beror på att han är låghalt fram och för att få fram höger fram ordentligt lägger han huvudet åt vänster och biter tag i högertömmen. Kanske en kombination av bägge :confused: .

Han är knappt körbar för han hänger så på tömmen samtidigt är det en häst med väldigt "knölig" aktion. Han är stor och grov i aktionen samtidigt som han är lite paradgångare. Det blir så klart en ond cirkel eftersom det bygger mer på ena sidan och personligen har jag varit lite lat :o och ids inte ta tag i orsaken utan "symptombehandlar" honom istället med entömsbett och "mack lobell luddar". Funkar sådär..
mvh jesse

Can't see back kan jag tänka mig att prova, på bana åtminstone. Fast det hänger ju på att jag hittar nån att låna av :)

Ska prata med massören som kommer ikväll och se om hon kan hitta nåt.

Hjälpmedel är jag principiellt mot, men ibland kan det ju vara enda utvägen.

Fast det roliga är ju att hon inte är entömd. Inte så att det märks mycket iaf för det är inget jag tänker på när jag kör. Hon har en tendens att lägga tungan över bettet så det kanske har nåt med saken att göra.

Förr körde vi på bana med tungband men senast så glömde vi det och det funkade bra ändå. Det beror nog på att hon lugnat sig oerhört mycket och inte heller har ont i kroppen längre.

Vet att förra ägaren har kört henne sned med vilje för att hon pullade mindre då :mad: Det kan ju ha börjat då och nu är det väl så att hon är snedmusklad.

När man rider så är hon svårare att få eftergift för tygeln i vänster varv. När hon kommit igång och är varm i kroppen går det lika lätt som i höger sida.

Där jag jobbade förut hade vi två halvsyskon efetr samma mamma som sprang med huvudet åt höger och svansen åt vänster redan från början och fortsatte sedan så när dom blev äldre också. Bägge var dessutom tokheta. Har för mig att mamman ska ha varit likadan. Kanske inget att avla på, men det är så dags att komma på det nu då hon redan lämat ett antal avkommor... :smirk:

Hon hittade inget mer än de vanliga spänningarna i nacken. Och lite på andra ställen oxå men det beror mest på underlaget (hårt och knöligt).

Men hon hade en teori om att hon böjer huvudet för att få med vänster bak (där hon har tuppspatten) bättre. Hon hade en jättebra förklaring men jag har glömt den nu :) Att hon på nåt vis kompenserar för v.b. Eller så kan det vara så att tuppspatten har kommit av att hon körts med huvudet åt ena hållet en längre tid. Men det vat jag inte riktigt hur sannolikt det är, har ingen riktigt koll på vad tuppspatt egentligen kommer av.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 530
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 489
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar