Hjälp med beslut om ev. stallbyte!

H

heylan

Nuvarande stall:
*Fyra boxar, välordnat och fint
*Superbra folk, inkl stallhyresvärdarna
*Små, leriga hagar
*600 kr i kallhyra (blir ca 1700/månad inkl foder och strö)
*In- o utsläpp samt fodringar ingår
*Sommarhage finns, dock inte så stor och betet räcker inte mer än ett par veckor. De flesta andra vill ta in på nätterna = ingen "hästledighet" på sommaren
*Belyst ridbana
*Hyfsade ridvägar
*9 km hemifrån

Stall nr 2
*Stort, ca 60 hästar på anläggningen varav ca 20 är inackorderingar (två stall, det lilla med sex boxar är nog aktuellt i sådana fall)
*Bra ridvägar
*Ridhus (ej ridskola = gott om ridhustid)
*Ridbana
*1850 kr inkl foder, utsläpp och morgonfodring. Resten delas på.
*Ungefär samma storlek på rasthagar, dock hyfsat lerfria.
*Bra sommarbete samt folk som vill ha hästarna ute dygnet runt
*Verkar vara ordning och reda (kan jag ju dock inte uttala mig säkert om)
*18 km hemifrån
*Tre hundar (tikar och kastrerade hanhundar) som lullar omkring fritt o gärna kommer och hälsar. Min tik vill äta upp alla hundar utom okastrerade hanhundar.

Jag trivs egentligen kalas i nuvarande stallet, mkt tack vare att jag enkelt kan ha hunden med, folket är superbra samt att det är enkelt och ordning. Det jag dock saknar är lite "sammanhang", hästprat och gemenskap liksom. Att göra lite mer än bara mocka, fodra, ev. rida och sen åka hem. Jag har heller ingen transport, varför ridningen i vinter har blivit lite sisådär. Har alltså börjat längta efter ridhus! Känner även att motivationen har börjat tryta lite, då jag inte har tränat ordentligt på flera år. Detta skulle underlättas med stall nr 2. Dock är ekonomin på gränsen redan nu och även om stallhyran i princip blir densamma så blir det ju några hundralappar mer i bensin.

Känns egentligen som att jag redan har bestämt mig, men jag tar ändå tacksamt emot lite input!

Sv: Hjälp med beslut om ev. stallbyte!

Jag har varit i samma sits som du, jag bytte till stall med ridhus och fullskötsel.
Räknade på det och det skiljer sammanlagt ca 400 kr i månaden, och visst blir det dyrare för mig i dagsläget(mammaledig) MEN mkt mer kvalitet på ridningen och hela hästeriet :)
Man tror ju att det är sååå mkt billigare, jag hade kallhyra på 750/månaden, kollektivt stall, dvs jag var tvungen att vara där varenda dag trots att jag inte hade tid att rida, vilket gjorde hemmalivet surt(sambon gnällde över att det tog sjukt mkt tid, vilket han hade helt rätt i) jag betalade allt strö, grovfoder samt kraft själv, vilket i slutändan gjorde min "billiga" stallhyra i stort sett lika dyr som där jag står idag.
Så mitt råd är absolut att du ska byta stall.
Och du, din hund kan man träna så att hon inte käkar upp andra tikar ;)
Lycka till :)

Och du, din hund kan man träna så att hon inte käkar upp andra tikar ;)

Hehe, det där om hundarna är väl egentligen inte nåt stort problem ;) Men, helt klart kan det bli lite knepigt om de håller på o kommer fram till henne när hon är kopplad.

Vad gäller att åka ut varje dag så är det inte fullskötsel på stall nr 2 heller, det är snarare mer "jobb" då man delar på intag och kvällsfodring. Men, det ser jag inte som jättejobbigt eftersom det ju är enkelt att fixa om man ändå är där :)

Tack för dina synpunkter!

Hehe, det där om hundarna är väl egentligen inte nåt stort problem ;) Men, helt klart kan det bli lite knepigt om de håller på o kommer fram till henne när hon är kopplad.

Vad gäller att åka ut varje dag så är det inte fullskötsel på stall nr 2 heller, det är snarare mer "jobb" då man delar på intag och kvällsfodring. Men, det ser jag inte som jättejobbigt eftersom det ju är enkelt att fixa om man ändå är där :)

Tack för dina synpunkter!
Stall 2, stall 2!! Utan tvekan!!// Polarn från norr;)

Stall 2, stall 2!! Utan tvekan!!// Polarn från norr;)

Hehe... Har frun (höll på att skriva fröken - är lite ovan att titulera dig fru;):D) några argument för detta svarsalternativ, eller talar utropstecknen för sig själva?! :angel:

Jag känner lite att det beror på hur gärna du vill ha bättre träningsmöjligheter, är det värt mer tid,jobb och pengar?

Är ridhuset tillräckligt viktigt för att väga upp nackdelarna?

Ang sommarbete så kan du ju alltid ställa hästen någon annanstans bara över sommaren?

Jag känner lite att det beror på hur gärna du vill ha bättre träningsmöjligheter, är det värt mer tid,jobb och pengar?

Det jag känner är att jag vill försöka "rädda" motivationen för ridningen. Om det är som jag hoppas, att jag saknar att träna och ha ett större hästsammanhang, eller om det är så att motivationen förblir sjunkande ändå, så känns det som att jag måste göra något för att få reda på det... Låter det knäppt?

Jag har ÄNTLIGEN hittat och köpt en hoppsadel som passar, o bara utsikten att få hoppa lite igen har gjort att jag känner av den gamla härliga hästglädjen! Det är därför jag hoppas och tror att om jag dessutom kan få lite bättre förutsättningar för träning så kanske det går ännu mer uppåt?!

Det låter inte alls knäppt, är precis så jag själv har kännt hela vintern..
Själv har jag bestämt att bara flytta om jag hittar ett stall som känns helt rätt. Har kollat runt lite men av de stall som haft ledigt hittills har det alltid varit något som inte varit helt bra. Och då tror jag att det finns en risk att problemet bara flyttar, kanske inte alls blir roligare i slutändan..

jag skulle inte vilka stå i ngt utav de stallen :o
Men skulle tagirt stall två pga mindre lera o ridhus.
Du får väl jobba med din hund eller lämna den hemma.

Hehe... Har frun (höll på att skriva fröken - är lite ovan att titulera dig fru;):D) några argument för detta svarsalternativ, eller talar utropstecknen för sig själva?! :angel:
Jag tänker på motivationen i första hand. Utan ridhus är det kallt, hårt, mörkt och klart motivationssänkande. Jag har verkligen drömt om ridhus nu i vinter. Inte för att man behöver rida där jämt, men det underlättar. Att ha fler att prata med när jag är i stallet är också något som jag själv saknar ganska ofta. Hästar är rätt dåliga på att svara när man berättar något för dem liksom...;) Jag tror absolut att du skulle trivas utmärkt i ett större stall om jag känner dig rätt :)

jag skulle inte vilka stå i ngt utav de stallen :o

Har du någon motivering till detta? :)

Allmänt: Tillägger även att båda stallen (kanske ffa nr två) verkar ha en, enligt mig, sund hästsyn med bra grovfoder och så mycket utevistelse som möjligt. Hagarna i nr två var som sagt inte heller bamsestora (det beror ju iofs på vad man jämför med), men förvånansvärt lerfria med tanke på rådande snösmältning.

Jag tänker på motivationen i första hand. Utan ridhus är det kallt, hårt, mörkt och klart motivationssänkande. Jag har verkligen drömt om ridhus nu i vinter. Inte för att man behöver rida där jämt, men det underlättar. Att ha fler att prata med när jag är i stallet är också något som jag själv saknar ganska ofta. Hästar är rätt dåliga på att svara när man berättar något för dem liksom...;) Jag tror absolut att du skulle trivas utmärkt i ett större stall om jag känner dig rätt :)

Precis så.

Kan börja med det första. Aldrig mer liten lerig hage till mina hästar, jag vill ha ridhus eller närhet till ridhus o närhet till terrängbana. Med närhet menar jag max 1km.
Det andra, på tok för stort. Jag vill stå i ett litet lugnt stall med få hästar o inte massa folk. Sen är det för långt bort, vill kunna cykla till stallet fina dagar utan att det tar halv dan...

Kan börja med det första. Aldrig mer liten lerig hage till mina hästar, jag vill ha ridhus eller närhet till ridhus o närhet till terrängbana. Med närhet menar jag max 1km.
Det andra, på tok för stort. Jag vill stå i ett litet lugnt stall med få hästar o inte massa folk. Sen är det för långt bort, vill kunna cykla till stallet fina dagar utan att det tar halv dan...

Hjälp, vad skönt att kunna bo så att man kan ha sådana krav.

Själv är jag glad att det finns ett stall med ridbana och ridhus överhuvudtaget.

Jag borde kanske flytta tillbaka till Skåne iaf...

fast jag bor inte i skåne ;)
Jag har iaf tiotalet stallet inom cykelavstånd som stämmer in på mina krav.

håller med. vill ha bättre hagar och inte så jättestort.

men ändå låter 2an bäst av dom två. då har du iaf ridhus. hunden kan väl vara hemma eller i bilen om du inte får ordning på den.

Det där med avståndet är det som gör mig mest tveksam med stall nr 2... Angående storleken så är det i sådana fall ett litet stall på sex boxar som är aktuellt, så det känns helt ok :)

Som jag läser det rakt upp och ner hade jag LÄTT valt stall 2. Jag tycker ridhus är jätteviktigt (jag menar, hur är det här i Sverige okt-mars :angel:)

Synd att det ligger en bit bort men 2 mil är ju inte så farligt tycker jag. Det är där min gräns går. När du kommer fram har du ju "allt"...

Nej, jag vet att du inte bor i Skåne, men om jag skulle ha såna krav så skulle Skåne vara närmast för mig att flytta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 686
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 774
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama