Blandrastik
Trådstartare
Sitter och kollar igenom avtal då jag (förhoppningsvis) ska sälja min häst, den ska besiktas på fredag.
Under paragrafen "Hästens skick", finns två alternativ:
1. Endast vid konsumentköp enligt konsumentköplagen.
Hästen överlåts i befintligt skick utifrån vad en omsorgsfull köpare har anledning att förvänta osv.
2. Köp enligt köplagen
Hästen överlåts i befintligt skick. Köparen avstår alla anspråk mot säljaren och priset är fastställt med hänsyn till detta osv.
Jag vill ju kryssa i alternativ ett, men enligt lite runtsurfande skulle konsumentköplagen bara gälla om jag är näringsidkare. Jag säljer som privatperson till privatperson. Tycker alternativ två känns lite "härharuenhäst".
Vilken ruta ska jag bocka i?
Under paragrafen "Hästens skick", finns två alternativ:
1. Endast vid konsumentköp enligt konsumentköplagen.
Hästen överlåts i befintligt skick utifrån vad en omsorgsfull köpare har anledning att förvänta osv.
2. Köp enligt köplagen
Hästen överlåts i befintligt skick. Köparen avstår alla anspråk mot säljaren och priset är fastställt med hänsyn till detta osv.
Jag vill ju kryssa i alternativ ett, men enligt lite runtsurfande skulle konsumentköplagen bara gälla om jag är näringsidkare. Jag säljer som privatperson till privatperson. Tycker alternativ två känns lite "härharuenhäst".
Vilken ruta ska jag bocka i?