Hjälp med att räkna ut behovet!

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har förträngt allt jag kunde om unghästutfodring (eller okej, inte allt, men..), och skulle vilja ha hjälp med lite riktlinjer ang behovet, så jag har något att gå på.

Welsh sektion B, född maj 2006, valack, blir stor C eller liten D, förväntad vuxenvikt är värre, vad ka en sån väga som vuxen, 300 - 350? (Arabvalacken är maxad D och väger 400, men rätta mig gärna om jag är fel ute ang vuxenvikten).

Inte sett honom än, men enligt uppgift kräver han rejält med käk och behöver lägga på sig litegrann med, inte tyckts vara den lättfödda sorten alltså. Hullet ordnar sig med råge på betet, men fram tills betet, och från efter betet.

Jag har kunnat allt det här framlänges och baklänges, men förträngt det. Så någon med kunskaperna i färskt minne som har lust att hjälpa till med tabellbehov och kvoter samt mineralerna, så jag har en riktlinje.

Sv: Hjälp med att räkna ut behovet!

Räknat på 350 Kg

Upp till 12 månader: 43 mj, kvot 7
13-18 månader: 46 mj, kvot 6,5
19-36 månader: 47 mj

Mineraler:

Selen 0,2 mg/100 kg kroppsvikt

Minimitillförsel:
Kalcium upp till 12mån 0,50 g/mj
12-36 mån 0,40 g/mj

Fosfor upp till 12 mån 0,30 g/mj
12-36 mån 0,25 g/mj
Ca/p-kvot upp mot 1,8 (högre delen av skalan)

Allt enligt C.Planck;)

Det där känns spontant lågt? MJ alltså? Vad är det beräknat på så att säga? Ponny 350 kg? (Dvs finns det medtaget i beräkningen att det är ponny och sådana brukar vara lättfödda?)
I mitt huvud så ploppar envist ca 60 MJ upp, men eftersom jag inte riktigt vet vad hjärnan stöder det på (dvs den kunskap som finns därinne någonstans, eller något helt annat som den fått en fix ide om) så kan jag inte motivera det heller.. (och min foderstatsbok är antik vid det här laget)

Om du räknar på förväntad vuxenvikt 450 kg, var hamnar du då på för behov? *nyfiken, vill jämföra de med K:s verkliga behov*

I boken delas det inte upp ponny/häst utan bara efter beräknad vuxenvikt. Utgick från att ponnyn inte ska påbörja tävlingskarriär som 2-3 åring. Men jag håller med, tycker det låter lite? Jag undrar om jag bara raddat upp tilläggen:o , ska kolla upp det..

Då hamnar jag på 54 mj. (Vuxenvikt 450 kg)

Det verkar stämma som jag skrivit ovan. Men tycker det låter lite. Iofs brukar det räknas snålt tycker jag, mitt fullblod tex ska enligt boken ha 58 mj i underhåll. Hohojaja, hon skulle vara skinn och ben, kräver 120 mj bara i underhåll!

Okej, om du orkar kolla gärna vad det blir för 450 kg förv vuxenvikt, för jag minns ju både vad K låg på, och vad tabellerna sa. Då är det ju lättare att 'kolla av' om vi bara är nojiga och tycker 'såå lite', eller om den är så 'låg'.

Okej, om du orkar kolla gärna vad det blir för 450 kg förv vuxenvikt, för jag minns ju både vad K låg på, och vad tabellerna sa. Då är det ju lättare att 'kolla av' om vi bara är nojiga och tycker 'såå lite', eller om den är så 'låg'.

Upp till 12 mån 51 mj
13-18 mån 56 mj
19-36 mån 57 mj

Hur låg K, verkar det stämma någotsånär?

Provräknade på skoj på hippocampus, och dom räknar lite lite högre, 2 mj ungefär.

Kom på att Hippocampus har foderstatsberäkning för småttingarna! Så var in där, man kunde dock bara välja på 300 och 400 kg som vuxenvikt. Jag fyllde i vistas utomhus större delen av dygnet och i grupp, och svårfödd, normalhull, sommar (dvs över nollgradigt) Inget arbetstillägg eller så.

De ansåg 60 MJ från 6 - 12 månader.
Normalfödd men i övrigt lika 58 MJ.

Om jag tar 300 kg vuxenvikt, allt annat lika, så för normalfödd 50 MJ, och svårfödd 57 MJ.

Och från 13 - 18 månader:

300 kg normalfödd, allt annat lika, 50 MJ, svårfödd 52.
400 kg normal 62, svårfödd 65 MJ

Upp till 12 mån 51 mj
13-18 mån 56 mj
19-36 mån 57 mj

Hur låg K, verkar det stämma någotsånär?

Vi tänkte lika ang Hippocampus där =)

K hade ett beräknat behov på 60 - 65 MJ, beräknad vuxenvikt 450 kg. och svårfödd då. Hon krävde en hiskelig massa mer i verkligheten dock, men den risken finns ju alltid.

Jag tror jag går efter hippocampus siffror faktiskt, de känns mer 'korrekta'.. Däremot brukar jag vara oense om HC ang kvoterna, men får kolla hur det ser ut nu (länge sen jag använde det)

Men då stämmer det ju rätt bra, det jag skrev är bara räknat som underhåll, normalföding;)

Fast HC räknar också bara på underhåll, men kan ju vara det där med 'vistas utomhus i grupp' som gör det (kollade inte vad det anndra skulle vara). Men jo, de känns mer rimliga även Plancks siffror nu =)

Men provar lägga den lille på 55 MJ ungefär då, och så får vi se. Det är ju snart bete med och då lär jag inte ha några problem alls ;)

Får jag i kraken 6 kg hösilage/dygn så är jag home safe med 1 kg kraft och en liiiten dutt mineraler.

Oddsen för jag får i honom 6 kg är väl en annan fråga..

Det hör ju inte hemma här, men jag vill bara passa på att beklaga det som hände med K, otroligt sorgligt:(
(Har läst i annan tråd).
Lycka till med den nya "lille"!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka