Hjälp med att hitta rätt vagn

taccotad

Trådstartare
Har en redan inkörd fjordhäst. Kommer mestadels köra ute på gropiga grusvägar och skogsvägar.
Fick tips om att köpa en begagnad på saab-axel men enligt min lilla erfarenhet upplever jag det som man sitter så lågt i den jag testat.

Är det värt att köpa en sprillans ny? Hittar inte många som är så robusta som den jag testat men antar att det kanske var något hemmabygge.

Jag är själv helt ny inom körning så jag vet knappt vad jag ska leta efter mer än att det ska vara fjädring och bra däck som klarar terrängen. Sen har jag fått för mig att jag vill "komma upp" lite men det kan säkert vara en vanesak.

Har kikat på drive out´s vagnar men vet som sagt inte... Någon som har bra tips om vilken man ska köpa?

Sv: Hjälp med att hitta rätt vagn

Ska du "bara" ha något stadigt att åka med hemma på vägarna så är det inte alls en dum idé med en saabaxel-rockard.

Även om de man hittar på annons är med låg sits osv så är de ofta enkla att bygga om! Vi köpte ett "skelett" för 500 kr, där man satt riktigt illa. Men med lite ombyggnad så tycker jag att den blev rätt bekväm och om man jämför med priserna på en ny vagn så kan man få väldigt mycket för pengarna!

(Sen köpte vi i och för sig en 4-hjulig maratonvagn och DÄR blir det skillnad i komfort :love: )

Dåliga bilder, men så här såg den ut före och efter. Kanske kan ge lite idéer?

vagn1.jpg

vagn2.jpg

Tack för ditt inlägg!

Ja det ger verkligen inspiration men när jag letar så är allt så långt iväg... Störigt som bara den!

Det är inte lätt, man pratar med olika folk och får höra deras åsikter...slutar med att alla säger olika och där i mitten står man själv och försöker bilda sig en uppfattning.

Ja de finns så många olika varianter på körning!
Var å en tycker ju olika oxå:)

Även om man köper en ny, ska man ju tänka på vilken sele och hur högt skaklarna ska sitta...

Vet nån som beställt en ny vagn till en loksele, ja då byggde dom den så att balanseringen blir bra när skaklarna sitter lågt i selen.
Men lågt skakelfäste är inte så fördelaktigt mot hästen...
Bättre att fixa högre skakelfäste på lokselen i sånt fall:idea:

Ja du får nog göra som du tycker, vill du sitta högt? Ja då fixar du en rockard där du sitter högt.
Tycker du det är helt okej utan fjädring/stötdämpning? Ja då fixar du en sådan vagn;)

Det finns ju vissa varianter som är obekväma för hästen...
Högre skakelfäste och svängel är att rekomendera:)
(Sele, att man ska ha en stor annläggningsyta (bred mjuk däckel) mot hästens rygg vid enaxlat).

Låga skakelfästen är ofördelaktiga mot hästen när du ska vända tajt och snabbt på vanliga skogsturer och brukskörning m.m så funkar låga aledes utmärkt utan att störa hästen

Nu du:devil::D

Du svarar på mina inlägg, är det mig du eller TS du skriver till?:confused:

Det där får du allt skriva om lite tydligare!;)

Ja till dig men samtidigt så att TS kan läsa och förhopningsviss förstå om h*n behöver bygga om sin sele eller inte ;) Nu när jag skrev det kom jag på att jag inte vet vad TS har för sele :crazy:

Men det jag menar är att om man bara ska ha den till att "köra ute på gropiga grusvägar och skogsvägar" så kommer låga skakelfästen inte vara ofördelaktiga för hästen. MEN om man ska göra snäva och tajta svängar så kommer de låga skakelfästerna bli ofördelaktiga. :laugh:
Det finns ju en anledning till att skakelfästerna sitter lågt på en loksele från början :D

Jag har ingen sele i nuläget men har funderingar på att köpa en härifrån http://www.cliffords.se/debut.html

Har kikat runt på lite olika rockarder. Senast idag tittade jag på en och den verkade vettig förutom att den inte hade fjädring. Är det krångligt att få dit fjädring? Får den i stort sett gratis så det känns som det är ok att lägga ner lite tid och pengar på att få den fixad.

Jag kommer förmodlign köpa en liknande syntet sele nästa gång jag ska köpa en sele.
Men till en sådan sele som de som är där måste du ha en rockard som är balanserad för höga skakelfästen.

Hej!

Du är välkommen hem till mig för att prova lite olika vagnar med mina hästar om du vill! :idea: (har fått för mig att du bor i mellansverige men kan ha fel...)
Bästa sättet är att prova lite olika vagnar för att komma fram till vad det är man vill ha...
Här kan du se de vagnar vi kör mest med http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=911152&page=2

Oj vad generöst! Man tackar!
Tyvärr bor jag i Skåne så det känns som det är rätt långt iväg.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 181
Senast: TinyWiny
·
Körning Nu har snart hela sommaren gått och jag rodde att vi idag äntligen skulle göra en premiär-tur med vagnen men icke! Köpte en billigare...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Vimsan
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 001
Senast: Rosalinda
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 580
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka