Hjälp med att göra foderstat!

paramore

Trådstartare
Jag får hem en ganska nyinriden stor 5åring denna veckan, och ska göra en foderstat till honom. Han kommer äta ridskolans hösilage och ska ner och titta på deras höanalys, vilka värden behöver jag för att sedan räkna ut?

Är det något annat han som så färsk unghäst kommer behöva extra av för att ha de bästa förutsättningarna för att bygga muskler?

Sen har jag inte en aning hur man räknar ut men det ska finnas program för det va? Tacksam för hjälp, vill få detta så rätt som möjligt från början!

Sv: Hjälp med att göra foderstat!

Jag har använt mig av beräkningsprogrammet på hastsverige.se
Du ser där vilka värden du behöver veta

Jag fotar alltid av alla analyser med kameran i mobilen, tills jag kommer till datorn och ska räkna.
Då har jag dom alltid lättillgängliga.

Har skrivit in på hastsverige.se nu, och det står att det behövs mer energi och mer selen! Vad kan jag komplettera med då?

Köp och läs Hästens näringsbehov och utfodring, av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Jag byggde min egen foderstatsuträkning utifrån den boken.

Till min unghäst hade jag:

Först och främst ett bra hö, hon åt mellan 12-25kg beroende på årstid.
Och när jag räknat på det la jag till:

Dodson&Horell Build Up Mix :love:
Mineraler (D&H´s Vits&Mins)
Betfor
Kalk
Linfröolja (för magen)

Samt att hon i perider fick D&H´s Stroppy Mare :p

Och givetvis morötter! ;):d

Har skickat pm till dig TS :)

När jag räknar ut så räknar jag först ut vad hästen har för behov, sedan tittar jag på höanalysen & räknar på hur mycket hö hästen behöver för att uppfylla sitt behov. Man ser direkt på analysen om man kan tänkas behöva något mer & isåfall av vad :)

Jag får inte riktigt till foderstaten, är alltid något som fattas, sen vill den ha mer energi men då blir det för mycket protein!

Ett överskott från proteinet är inte farligt, snarare bra på en unghäst! :) (I alla fall om det kommer ifrån höet)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar