Hjälp med analys

proxygirl555

Trådstartare
Ts: 76
Smbrp 30 g/kg foder
Energi, foder 7,4 MJ/kg foder

---------------------------------------------

Råprotein 76 g/kg Ts
Smbrp råprotein 40 g/kg Ts
Energi 9,8 MJ/kg Ts

Vilka siffror ska jag gå efter när jag beräknar en foderstat?
Vad anser ni om detta hösilaget?
Varför står det 2 enheter på detta sättet?
Hur räknar man ut kvoten? På vilka siffror?

Mvh sandra

Sv: Hjälp med analys

Använd ett program, titta t ex på freefarm.se, lägg in värdena och använd för att laborera med olika sammansättningar på foderstaten.

Angivet är per kg foder och per kg ts. Du använder självklart siffrorna per kg foder om du inte mäter per kg ts varje gång du fodrar.

Kvoten räknar du genom att ta smrp/mj, d v s i ditt fall strax över 4.

Tack för svaret.
Alltså e detta ett rätt så dåligt hö när jag beräknar på det? Blir mkt kraftfoder om jag ska lyckas balansera upp detta bra?

Jag tycker att det är ett halvdåligt foder. Kan gå bra till en svårfödd häst med lite tillägg av protein. Till en lättfödd är det inte bra. Mycket tillägg av protein.

Hmm, känns inte så okay detta. Har hela stallet fullt med travhästar i full tävlingskondition. Börjar fundera lite på höet nu. Vi fick analysen ida, utav ett helt år utav tjöt efter den. O nu fick vi det nya ensilaget med en ny analys. Men bonden sa att det andra höet var utav samma värden.

Kanske df hästarna har vart så svårfödda, o inte vart i topptrim :( Det har ju blivit att man har fodrat med ögat, gett så mkt de bara kunnat äta, o sen mkt kraftfoder på det.
Lättare nu när man har analysen. Fick ju ett bra tips om ett bra program ;)

Har du hästar i full tävlingskondition gör rätt foder ALL skillnad. Har själv räknat på foderstater till travhästar i tävlingskondition (starthästar) och det kräver en hel del. Ett BRA grovfoder är grunden till träning, tävling - vinst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka