Hjälp! Martha och andra kunninga

J

jari

Har fått en rejäl blisterskada på ena hasen :o En fläck stor som en handflata är helt hårlös... Vad göra? Sprutar på Aloe vera Vetrenary Formula.
Finns det ngt annat jag kan göra för att påskynda läkningen?
Syns ju rätt bra med en grå fläck på en annars kolsvart häst :o

Sv: Hjälp! Martha och andra kunninga

veterinary formula är bra..är det svullet kan du ha på senapspulver(brukar finnas i affärerna) aloe vera gele är också bra.....att ha efter formulan....tur är ju att dom sätter pälsen nu :D så det blir ju inte så långvarigt hårlöst.....

martha..är det svullet kan du ha på senapspulver(brukar finnas i affärerna) aloe vera gele är också bra.....att ha efter formulan.........[/QUOTE skrev:
Vill bestämt avråda från att använda senapspulver i en blisterskada. Senap är starkt retande och fördjupar skadan. Blister på blister sas.
HH

Hmmm, jag har du aldrig fått blisterskador av det, tar man en tsk pulversenap i 1 L ljummet vatten så blir det bara antiinflammatoriskt och drar ur svullnader.....

martha skrev:
veterinary formula är bra..är det svullet kan du ha på senapspulver(brukar finnas i affärerna) aloe vera gele är också bra.....att ha efter formulan....tur är ju att dom sätter pälsen nu :D så det blir ju inte så långvarigt hårlöst.....
Tackar för svaret! :bow:
Det är inte svullet (längre) Var ute och promenerade flera kilometer 2 ggr per dag och kylde... då gick det ner.
Vilken gel rekomderas? Hur ofta? Skall jag tvätta rent med tvål o vatten emellanåt?

du har väl forever livings formula förstår jag....dom har ju gele i tub..( den vanliga) om det är "skitigt" kan du ju tvätta av med ljummet vatten bara och sedan spruta på formulan..sen kleta på gelen ..troligtvis kommer pälsen att växa ut ganska så snabbt i omed att det är pälssättnings säsong nu....
..är det sår också?? eller bara pälsen borta??

martha skrev:
du har väl forever livings formula förstår jag....dom har ju gele i tub..( den vanliga) om det är "skitigt" kan du ju tvätta av med ljummet vatten bara och sedan spruta på formulan..sen kleta på gelen ..troligtvis kommer pälsen att växa ut ganska så snabbt i omed att det är pälssättnings säsong nu....
..är det sår också?? eller bara pälsen borta??
Ja det är deras. Finns på en skönhetssalong här!! Jari stövlar in i hästkläder och handlar då och då :p
Inga sår men huden är liksom skrovlig och torr, men blir mkt bättre med Aloen. Det var väldigt i varmt i skinnet långt efter att svullnaden gick ner, ett par dagar iaf.
Tänkte närmast på om jag skulle tvätta av den "gamla" gelen ibland...

kleta på bara...nu är det ju så fint på marken också så sätt inte på bandage utan ge det så mycket luft som möjligt....

martha skrev:
kleta på bara...nu är det ju så fint på marken också så sätt inte på bandage utan ge det så mycket luft som möjligt....
Ja det är riktigt inge blött nu... Är "allergisk" mot bandage spolar med Vatten och sprutar på aloen på alla småsår. Aldrig haft några "problem" med dom sen jag började så!!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712
S
Hästvård Hej, jag rider en 8-årigt valack (ej min häst), ca 155 i mkh. han är riden i ca 2 år, har varit problem häst; stegra, protestera m.m...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: Soda_no_Lemon
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka