Hjälp... Många viljor i kollektivstall!

T

thorri

Vi har ett femtontal islandshästar i kollektivstallet jag står i. Alla går ute dagtid, i hagar med ganska mycket gräs och "ogräs". En del har sina hästar inne på natten med egna kvällsfodergivor. Mitt problem är att vi inte kan enas om hur mycket mat (HorseHage, TS 66%) hästarna ska ha ute. Visst är en del av dem lite överviktiga men nu får de som sover ute bara 3 kg/dag (1 kg frukost och 2 kg kväll), är inte detta alldeles för lite grovfoder?? :confused: Hur mycket näring finns kvar i gräset så här års?
Jag ger mina hästar mer mat än ovanstående och givetvis kraftfoder och mineraler men skulle gärna vilja veta hur mycket mat ALLA hästar i stallet behöver (samtliga är i "lätt arbete"). Det gör ont i hjärtat att se dem så hungriga, eller är jag bara mesig?

Sv: Hjälp... Många viljor i kollektivstall!

Det låter som på tok för lite ts - minimigiva enligt SLU / Christina Planck och övrig expertis brukar anges till 1,2 kg ts / 100 kilo häst. I nödfall 1 kg TS. Och med 66% ts så kan du räkna ut resten själv ...
Sen så krävs antagligen mera om de är ute dygnet runt.

Det finns bra böcker i ämnet, t ex senaste ISLANDSHÄSTEN som kom förra året har ett kapitel som antagligen flera hos er borde läsa. Eller nån av Christina Plancks böcker - kolla bibblan!

thorri skrev:
Vi har ett femtontal islandshästar i kollektivstallet jag står i. Alla går ute dagtid, i hagar med ganska mycket gräs och "ogräs". En del har sina hästar inne på natten med egna kvällsfodergivor. Mitt problem är att vi inte kan enas om hur mycket mat (HorseHage, TS 66%) hästarna ska ha ute. Visst är en del av dem lite överviktiga men nu får de som sover ute bara 3 kg/dag (1 kg frukost och 2 kg kväll), är inte detta alldeles för lite grovfoder?? :confused: Hur mycket näring finns kvar i gräset så här års?
Jag ger mina hästar mer mat än ovanstående och givetvis kraftfoder och mineraler men skulle gärna vilja veta hur mycket mat ALLA hästar i stallet behöver (samtliga är i "lätt arbete"). Det gör ont i hjärtat att se dem så hungriga, eller är jag bara mesig?

Mina islandshästar som går på ungefär samma typ av bete som du beskriver, får i dagsläget 6 kg hö/dag och minimalt med kraft så att det täcker alla näringsbehov, samt mineraler.
Höet hade kanonvärden i år, så jag behövde inte tillsätta så mycket kraft, vilket jag är nöjd med, satsar hellre på ordentligt med grovfoder istället.

Näringsvärdet i gräset så här års är väldigt dåligt så jag tycker absolut att ni ska fodra med mycket mer grovfoder tänk på att dom måste ha mycket energi för att hålla värmen utomhus nu! Hoppas du kan övertala dom andra för 3 kg är alldeles för lite, minst 1 kg ts per 100 kg häst!;)

Oj- dom måste ju verkligen få i sig nåt grovfoder- det är ju nada näring i gräset nu.!!

Har precis samma problem i mitt stall, där vissa dåligt pålästa hästägare vill fodra under underhållsbehovet, precis som i ditt fall. De använder argument om att hästarna är för tjocka, det ända jag har att tillägga då är att dom får börja rida sina hästar istället för att banta dom:mad:

Har förstått att detta tyvärr är ett vanligt problem för många!!! En god vän till mig har sin häst inackorderad på ett stall, där stallägarna inte fodrar något på dagen (i hagen) då de anser att "hästarna bara trampar ner" höet.... :confused: Vet inte hur dessa människor tänker... Till råga på allt fodras morgonhöet i hagen, och alla hästarna ska alltså slåss om detta... (är mer än fem hästar) och resultatet är att en eller två hästar är feta, och resten skulle behövt mer grovfoder än vad de får i sig!!!! :(

Själv har jag rutinen att hästarna i mitt stall (egna och inackorderade) frukost-fodras inne, för att i lugn och ro kunna äta upp utan stress eller konkurens. De får även hö ute i hagen senare på dagen.

Nu har jag inte islandshästar, men den grovfodermängd du uppgav verkar för mig mer passa typ en liten shetlandsponny :smirk: än en islandshäst! Tycker du ska stå på dig, och om inte ta fram fakta från exempelvis Christina Plancks böcker. Annars ger KRAFT ut en väldigt bra "bok" om just utfodring, tror den kan beställas gratis eller för en billig peng därifrån eller via återförsöljare, Granngårdsbutikerna säljer deras produkter.
Sedan tar du med dig faktaunderlag som i detta fallet torde styrka din åsikt, och visar tvivlarna!!!!! :cool:

Kan inte så mycket om just islandshästars underhålls behov men det är väl ändå lägre än andra hästars? Det är kanske inte så mycket näring i gräset de äter ute nu men det är ju ändå en grovfodet källa som man inte helt behöver bortse från. Hästarna får ju ändå fri tillgång hela dagen, och mage och tarmar har något att jobba med, Horsehage är väl ganska näringsrikt?

ang skrev:
Det finns bra böcker i ämnet, t ex senaste ISLANDSHÄSTEN ...
Boken jag avser heter Islandshästar - skötsel, hälsa, gångarter
Författare: Åse Ericson, Rebecka Frey, Lena Lennartsson

Där finns som sagt en bra behovstabell för just islandshästar och dessutom har de sammanfattat foder och förutsättningar mycket bra.

Du är INTE mesig, det behövs mera mat. Att banta är inte samma sak som att svälta, och det låter som era hästar är där i grannskapet ...

Givetvis kan de inte få för mycket mat om de är runda, men får kroppen för lite mat så är det faktiskt muskler som tar stryk också - liksom männniskokroppen kommer inte hästkroppen att selektivt göra sig av med fett vid matbrist.

Jag har fött upp Islandshästar i 15 år.
Mina ridhästar får 4kg hö, 1kg halm och minst 1kg tillskottsfoder som passar till höet.
I år så består tillskottet av 1,2kg lusern och 1kg sädkross.
Jag matar fortfarande med fjolårshö, betessäsongen var lång i år.

Se min tråd Analyser och foderstater, där så står alla värden och givor.
En Islandshäst som är ridhäst behöver minst 47MJ och 280g smbpr för att över huvud taget fungera.
Oftast så behövs det mera.

Islandshästar behöver lika mkt protein per kg kroppsvikt som andra hästar. Många, men inte alla, är dock mer energisnåla än varmblodiga hästar. Fodrar man för lite protein nu ångrar man sig bittert i februari när hästen tappat alla muskler. Det framför protein som saknas i det sena betet. HH

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 803
Senast: Eliin98
·
B
Foder & Strö Denna tråd är ang mitt problem. foder och foderstat! Jag är första gångs hästägare och har en hel del att lära!! Jag har fått hjälp av...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 030
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst