Hjälp, lymfan ger sig inte...

D

Dalidah

Ja min kuse har haft SVÅR mugg och rasp i snart 1 år, och vi har behandlat med nästan allt tänkbart. Nu ser det dock ut som om det ger med sig, såren har läkt och håret börjar komma tillbaka. Dock så har han balltramp med 2 små sår kvar, och hoven är trasig:cry:...

Han har även haft lymfangit hela tiden till och från, men efter sista behandlingen med hippotrimm och finadyne i 10 dagar så verkade det ge med sig.... Men nu i morse så var benet så svullet igen, hjälp vad ska jag göra?

Kan tillägga att "muggen" har varit så grov att det bara varit köttsår runt hela benet från hoven upp över kotan....

Sv: Hjälp, lymfan ger sig inte...

ingen.... Nån mer måste ha erfarenhet av lymfa?

kanske behöver finadyne några dagar till?

usch...de där är inte roligt.
vet en häst som fick stora bölder ända upp på ryggen pga lymfan...
HEMSKT!
berodde med på mugg från början...
Så kämpa på.

Att hålla igång hästen brukar hålla nere svullnaden...

Hoppas att du får bukt på det!

Tyvärr är de väl så att om hästen en gång fått Lymfangit så kommer det lätt tillbaks. Min får de i dag av minsta lila sår, och han har haft stora hudproblem på benen. Svullnar han upp nu så brukar svullnaden gå ner om jag skrittar honom och lindar med Back om Track.

ja back on track kanske kan vara värt att prova. Det fanns (???) inte på den tiden när denna polle levde.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Fazeem
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 084
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna