Hjälp! *långt...

M

MyownGucci

Hejsan! Jag behöver seriös hjälp och tips om min häst.
Jag har en häst som har blivit 6 år nu vid årskiftet. Han är ett fullblod med otroligt mycket energi! Saken är den att han har stått nu väldigt mycket under vintern eftersom jag har varit skadad i ryggen och inte kunnat rida. Under November, Deccember var han utlånad till en landslagsryttare under 1 månad som hårdtränade honom. Även hon kunde erkänna att hon har svårt att rida honom. Under tiden han har stått har jag longerat ngn gång ibland och även varit ute på kortare turer utan större problem.
Men nu har jag verkligen satt igång och det är ett h'lvete rent ut sagt. Jag vet att nyckelordet är överskottsenergi, Men hur ska jag bli av med den ??? Jag kan knappt rida min häst, det verkar som det har slagit runt i huvudet på honom. Han tvärkastar sig hemåt helt oprovocerat och bockar och skenar hemmåt, är rädd för allt; bilar, postlådor, människor, träd you name it... Han kan helt plötsligt bara bralla av i världens serie och då är det bara o hålla i sig. Han härjar så mycket att han går omkull nästan jämt. Han skenar ner i dikena, in i träd och andra saker, och jag har fått honom över mig ett flertal gånger. Det är med nöd och näppe vi tar oss hem överlevande från en ridtur. Alltså, han bockar så högt att jag ser stalltaket under mig! Det är samma sak i ridhuset, vi kan inte ens vara där inne för han härjar så att han drar med alla andra hästarna där inne och jag har fått tillsägelse flera gånger, så där kan vi inte heller vara. Jag longerar alltid innan jag rider, men då går han bara som en gammal åsna. Jag gör också NH o sånt med honom och han får använda huvudet mycket. Men inget verkar ta ner honom på jorden.
Jag ser alltid till att han kommer hem någorlunda svett otrött. Men även fast jag ridit i flera timmmar och galloperat o gjort "tänka övningar" så lyckas han alltid få till en bockserie eller ett sken i slutet.

Han är kollad och han har inte ont någonstans. Både tänder, ben rygg allt. Inget fel, bara mycket energi.
Mat får han bara korn och hö. Kornet för att han ska hålla hullet.

Alltså, jag gråter varenda dag över detta och jag orkar inte mer! Jag börjar ärligt talat bli rädd för min häst! Och inte för att skryta nu, men jag är faktistk ganska duktig och har ridit in ett flertal hästar. Jag har tävlat både nationell och internationellt och jobbat med problem hästar förr, allt från blockerade hingstar till ohanterade unghästar! Jag börjar snart ge upp! :cry: Det verkar också som det blir värre och värre, ju mer jag rider! Jag har tagit hjälp av tränare men alla tycker han är för svårt. Så nu vänder jag mig till er kloka bukare om tips, stöd och råd!

Sv: Hjälp! *långt...

Hur länge har det hållt på?
har det varit av samma "grad" hela tiden eller har det blivit bättre eller sämre?

Det kanske är väderskifte? fällning?
för några dagar sedan kom det massa snö här och hästarna (som fö är ganska lugna av sig) har busat och sprungit i hagen och hoppat och skuttat på ridturerna, inte i närheten av det du beskriver men lite åt samma håll. Du kanske kan låta honom stå till våren och longera och tömköra osv? eller är han lika pigg då?
Har ni snö? Du kanske kan pulsa i snön isåfall så går det åt ordentligt med energi och han kommer inte så långt/fort om han försöker sticka.

Förstår att du är rädd det skulle nog de flesta vara! tänk på att inte låta det gå för långt bara. Var rädd om dig!

Lycka till!

Tack för ditt svar. :)

Jo, jag vet vad energin beror på. Det är ju delvis att det är så kallt, delvis att han har antagligen kommit in i en fas då han testar väldigt mycket, han blev kastrerad sent och sen har han ju stått mycket. Alla de sakerna spelar in och gör han till en ohanterbar laddad bomb som sprängs när man minst anar det.

En annan sak är att han var väldigt mager när vi fick honom. Vi antar att han har varit väldigt besvärlig att rida in så de har svält honom.( Han är en import) O i andra länder är det ju mer en självklarhet än ett undantag att göra så på stora stuterier med krångliga hästar. Så vi gödde på honom rejält, och allt det är väll också energi antar jag.

Jo, jag rider alltid på typ helt igensnöade skogsvägar men hans energi verkar aldrig ta slut :( Kanske blir så att jag får vänta till våren som du säger.

jag reagearde på det du skrev:

"Men även fast jag ridit i flera timmmar och galloperat o gjort "tänka övningar" så lyckas han alltid få till en bockserie eller ett sken i slutet"

jo..det förstår jag...att han bråkar i slutet betyder att han är trött, inte pigg.

sen skrev du även:
"Under tiden han har stått har jag longerat ngn gång ibland och även varit ute på kortare turer utan större problem"

Nöj dig med korta och lätta pass? det viktiga är ju att han sköter sig..inte hur långa passen är under igångsättning.

Sedan tycker jag personligen,,,att om hästen inte blir bättre, o flera andra (rutinerade!) har försökt o dom tycker hästen är svår. Så kanske man bör fundera på att ta bort hästen. Man säljer ju dock inte en sådan häst med kan bli rent av farliga. Det din häst sysslar med är inte enbart överskottsénergi utan den är farlig också. Ge hästen den tid du tycker han är värd, vänta till hösten..fortsätter den som den gör nu, så tror jag det kan bli svårt att få bort. Den kan i grund o botten ha ont...men vissa hästar bara är såna här.

Välkommen till fullblodsvärden.

Vi har ungefär samma problem med vår herre, nu 19 år. Honom kan man dock sysselsätta med svårare grejor, byten och liknande, det kan dränera en del energi.

Men det är inte bara att sitta upp utan planering, det kan man glömma om man vill överleva. Igångsättning är noga planerad, med mycket övning i töm, löshoppning (studs har varit väldigt bra för att dränera ork både mentalt och fysiskt). Hemligheten är att inte bygga upp kondition förrän det finns lydnad och skolning. Lättare sagt än gjort va?

Personligen lutar jag lite åt Stiletts åsikt; är hästen så skarp finns det ju faktiskt anledning att fråga VAD det optimala användningsområdet hade varit (finns det ett?) och om det kanske vore bättre att låta någon anna ta över alternativt ta bort.

Ridning ska vara roligt. Är det inte roligt kan man ju lika gärna lägga av...

Jag tänkte lite på samma meningar som stilett skrev, ang hur mycket har du riidit? Den har varit ganska "avställd" men nu rider du flera timmar och i snö ibland, efter hur lång tid då? Kan den ha fått ont nu, av att ridas för hårt under igångsättningen pga att du vill bli av med energin?

Annars känner jag igen det där med massor massor av uppdämd energi pga det eländiga vädret med is och halt men inte snö hos oss så i hagen springer dom oftast inte mycket , vilket väl är bra i o f s. Men det tas ut i ridhuset istället:crazy:

En del blir som din, andra blir "bara" spända, sprättiga, explosiva, (som jag beklagat mej om i RAM-tråden på klassiska forumet...) Det har varit svårt att få skärpning och arbete och man blir lite trött :cool:(fast inte hela tiden, men vissa perioder)

Hästar som är vana att vara i bra kondition, jobba, tränas lite tuffare kanske, blir ju lätt såna tyvärr.....OCh ja, jag rider också fullblod, men inte som hittar på riktgit samma tokigheter som din men ja mycket explosiv mm.

Jag förstår att du blir rädd, inte pga energin utan pga det som din häst hittar på NÄR den gör något, skenturer, bockserier osv. Bockande har jag också, men det är en bussig och klok häst i grunden:bow: Vi har andra fullblod i stallet som är mera som din och det är ingen som tycker det är kul att rida såna:cool:

Råd, ja, att få igång den i regelbundet arbete, hagar med kompisar och möjlighet att rasta av sej, kanske ge lugnande innan du rider en period, jag vet folk som gör det för att komma över såna där trösklar. Kanske t o m graman vilket jag aldrig rekommenderar i stort sett utom kanske av säkerhetsskäl som i ditt fall.
Samt som l-l skrev löshoppning och tömkörning är bra men såna knäppskallar som din brukar tyvärr vara jobbiga när de rids i alla fall.

Jag skulle också vara tveksam att rida en sån, och omigen, det är inte energin, jag sitter på en krutdurk ofta, så här års, men det är en krutdurk med omdöme och bra huvud:love: och det går inte att jämföra med en dåre som slänger sej i diken mm:mad:

OCh alla fulllbod är inte alls såna, jag skiljer på dem som har energi och humör mm men är kloka och har sitt huvud kallt och som sagt idioter som slänger sej var som helst och hur som helst när det knäpper till och tyvärr hör din till den kategorin. Såna vill inte jag ha, det är inte ett bra huvud på en häst, tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar