Hohoho..jag har eget stall, dvs noll i stallhyra.
Om jag BARA räknar med maten, inget annat, så blir det (OBSERVERA att jag har BILLIGT foder) i foder och strö 950 kr/månad.
Foder, strö, hovslagare, försäkring, avmaskning och vaccination blir 2000 kr/månad.
Då är det BILLIGT alltså, och INGA extra kostnader såsom veterinär, utrustning etc är medräknade, och billigt foder.
Har dessutom BRA hö (bra värden) och billigt som sagt.
Det har dock aldrig i historien inträffat att det "bara" blir 2000 kr per månad, det är alltid något extra varenda månad. Och EN veterinärräkning räcker för att DUBBLA summan...
Iaf, såhär fördelar det sig:
2 kg hö/dag á 1 kr/kg (BILLIGT) = 62 kr/månad
7 kg hösilage/dag á 2.50 kr/kg = 542,50 kr/månad
0,2 kg hippo lincubes/dag á 11.90 kr/kg = 74 kr/månad
Mineraler etc 50 kr/månad
4 balar spån/månad á 55 kr/bal = 220 kr/månad
Skoning (770 kr/ggn, var sjunde vecka = 8 ggr/år, utslaget per månad) 513 kr/månad
Försäkring 446 kr/månad (A1 40 000 kr plus utökad vetvård)
Vaccination, influensa och stelkramp 1 ggn/år, utslaget per månad 85 kr, avmaskning ca 40 kr/månad.
Som dus er så sticker kostnaderna snabbt iväg, TROTS att jag har gratis stallplats och billigt foder. Skulle jag ha sämre hö och behöva ge en massa kraftfoder t ex skulle kostnaden lätt sticka iväg. Och osms agt, veterinärräkningar, utrustning etc lägger på, och det är i princip INGEN månad det stannar snällt på 2000 kr, utan det är alltid något oförutsett.