Hjälp! Kisstråd..

Ness

Trådstartare
Hejsan, jag vill börja med att jag googlat och sökt men inte hittat svar. Jag har också aldrig haft hund förut så jag ber om ursäkt för min okunnighet.
Jag har iallafall köpt en hund, har haft honom i ca 2 månader. Han är 15 månader och världens goaste.
Men såklart har vi ett litet (stort) problem, han kissar inne, och det är inte för att han är kissenödig. Går ut med honom vart 4e timme ungefär, först trodde vi att det bara var lite markeringskiss och att han skulle sluta när vi kastrerade honom, men det har inte slutat.
Han kissar små pölar, ofta på samma ställen 2-3 gånger i veckan och det driver min sambo galen och jag blir orolig att det är något fel. Han gör det aldrig så en ser heller.. Han gör det både på natten, när vi är hemma och när han är ensam. OBS, inte varje dag.
Bör jag ringa veterinär? Eller vad skall jag göra? Känner mig hjälplös..
Har frågat min sambos syster om råd pga att hon har 2 egna hundar och hon säger att han protestkissar, vad är det? Och hur löser man detta?

Tack på förhand.

Tyckte den var så jävulskt lång, men får väl ta en titt en gång till. :)

En del av det kan du säkert bara skumma förbi (långa trådar spårar alltid ur i något litet sidospår här och där ;)), men jag tänkte du kunde få lite nya uppslag att fundera kring. Eftersom den är så färsk i allas tankar skulle du nog bara få exakt samma frågor och förslag till att börja med ändå, så i praktiken blir det nog en genväg att läsa den först. :)

Tyckte den var så jävulskt lång, men får väl ta en titt en gång till. :)

Ja, och längre lär den bli om jag känner min hund rätt :devil: Kortfattat vad jag har lärt mig av min långa amatörmässiga pågående utredning:

- Kissande inne kan bero på stress/oro/annan psykisk ohälsa, sjukdom (UVI, diabetes mm.), trots/revirmarkering eller att hunden helt enkelt inte fattat skillnad på ute och inne.
- Att skälla på en hund som mår dåligt av någon anledning kommer förvärra situationen så man gör gott i att grundligt utreda orsaken så gott det går innan man går till handling
- Det är fasen inte alltid en lätt grej

Men tips är att iaf ta ut hunden ännu oftare för att alltid vara på den säkra sidan under tiden ni håller på att lära er orsaken. Så man som matte i alla fall sköter sin del av "samarbetet" ordentligt. Hoppas det löser sig för er!

Om det är på samma ställe kan det ju vara för att ni inte får bort lukten helt också. Ibland funkar det att torka av med ättika på platsen

Det kan ta upp till ett par månader efter kastrering innan revirpinkning "försvinner". Det kan alltså ta så lång tid innan hormonerna går ur kroppen.

Jag skulle börja med ett urinprov hos veterinär för att utesluta infektion och socker i urinen (diabetes).

Jag skulle ta ut hunden ännu oftare, varannan timme kanske och avgränsa hunden övrig tid. Ha ALLTID hunden under uppsikt! Har man inte tid med det så är det komposthage eller bur som gäller. Självklart komposthage även på nätterna.

Vad är det förresten för ras? Jag bara antog rakt av att det var någon av de mindre som ofta verkar ha svårt för det där med att inte pinka inne, men insåg nu att det vet jag ju inte alls om det är. :o

Och du har haft honom i två månader, och han är 15 månader. Vet du om han hade det här problemet hos sina förra ägare, eller har det uppstått hos er?

Tackar för alla svar. Försöker svara på allt i detta inlägg.

Hunden är en liten en, blandning mellan chihuahua och papillion, de förra ägarna hade inga problem med detta, men där hade dom honom avgränsad till ett rum, kan det påverka?
Jag trodde liksom det var gött för hunden att kunna röra sig fritt. Hehe.. För nu har han tillgång till hela våran lägenhet på 85 kvadrat.
Har också tänkt på att han kanske kissar där han kissar för det luktar kiss sedan innan så nu har jag städat som fan här hemma. Så får vi se hur det går.

Jag kan gå ut oftare med honom, och se om det hjälper men ibland har han kissat typ 5 min efter promenad, fasten han har kissat så mycket ute att allt kiss är slut..

Jag har alltså aldrig sett honom kissa inne med egna ögon, jag bara hittar kisshögar här å där vart 3e dag typ..

Om en skall avgränsa honom på natten och så, hur stort utrymme skall man ungefär ge honom? Han vill ju helst vara med och sova i sängen, men min sambo tillåter inte det, men när jag har gjort det i smyg :angel: så har hunden vart jättenöjd och inte kissat alls.

Alla tankar bara snurrar runt här i huvudet. Känner mig helt kass.
Han verkar ju inte må dåligt i övrigt..

Glöm det där med trotskiss, antingen har han inte förstått att man ska kissa ute eller så är han bara bekväm...
Anledningen till att du ska gränsa av lägenheten är ju för att du ska se honom hela tiden och kunna lyfta upp honom om han börjar kissa och bära ut honom. Du kan ju flytta honom mellan olika avgränsningar beroende på var du är men han ska vara under uppsikt hela tiden!
Hagen på natten kan vara ganska liten, lite drygt 1×1 meter kanske?

Glöm det där med trotskiss, antingen har han inte förstått att man ska kissa ute eller så är han bara bekväm...

Eller så revirmarkerar han.

TS, när du säger "städat som fan", använde du något som bryter ner urin också? Antingen något specialmedel som man kan köpa i djuraffär, eller gammal hederlig ättika? Hundar känner markeringsdofter alldeles utmärkt fast vi kan svära på att det är rent-rent-rent. Det kräver kemisk krigsföring för att bli av med dofter på hundens nivå. :p

Jag körde med först rengöringsmedel och sedan ättika, men vet om hundens superbraiga luktsinne och skall nog köpa "piss-off". Eller vilket medel är bäst, något tips? @Monstermom

Jag tror han får tillräckligt med aktivering, en "långpromenad" på 1 ½ timme, 2-3 30 minuters promenader plus mindre kissrundor, här hemma leker vi med leksaker, ger han rullar fyllda med godis att riva upp och övar på tricks, samt ger honom tuggben. :) Sedan går vi på unghundskurs en gång i veckan också.

Han kan koppla av och vila när han inte aktiveras, ligger i sin säng och har det gött och sover eller slappar.
@Red_Chili

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
985
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 808
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka