Hjälp. Inga hovar kvar!! Tips på barfotaboots tack!

H

Heero

Har haft tappsko nr 6 på 4 veckor nu. Hästen har gått på bete 24 tim i 2 av dessa, men uppenbarligen funkar det inte:(. Funderar nu på att ta av framskorna (de som ryker mest) och sätta på barfota boots. Har någon tips på bra märke?
Jag har Old Mac´s, men tycker de är rätt klumpiga. (Det är ett fullblod, 14 år lite trång och innåt tåad)).
Hittade ett par galoscher på nätet: Poly Horse Shoe, nån som provat?
Det är tänkt att hästen ska gå på bete dagtid och tas i på natten. (ev ute nått dygn då och då), rids ej under ca 6 veckor nu.
Andra tips emottages tacksamt.
Fattar inte varför skorna ryker så helt plötsligt, gick på bete förra året med några enstaka tappskor bara.:confused:

Sv: Hjälp. Inga hovar kvar!! Tips på barfotaboots tack!

Har du samma hovis? Om hästen har problem med att fötterna inte klarar att gå barfota så skulle jag försöka ha skor på och hitta orsaken till att de tappas. Funkar det att ha boots på ute i hagen så är det inte lika lätt att trampa av skorna? Att ha barfotaboots på i hagen jämt vet jag inte, de kan nog lätt få skav, iaf till en början och särskilt kanske på ett fullblod med sin tunna päls. Jobbigt, men det bör gå att hitta nån orsak..
Finns det nåt lerigt dike? leker de mer i hagen detta år? Skos hästen annorlunda? Har den lärt sig "ta ut" steget mer o därför trampar av sig?

Först och främst ska du byta hovslagare och kolla om problemet återstår. Jag tror nämligen att problemet försvinner när du skaffar dig en duktig hovslagare.

Jag har provat Poly Horse Shoe på mitt ena fullblod när hon gick i hagen (tappsko-trasigt).
Hade ett litet helsike att få på den och den satt på i exakt 2 timmar, sedan låg den väldigt prydligt avplockad på backen :devil:

Fattar inte varför skorna ryker så helt plötsligt, gick på bete förra året med några enstaka tappskor bara.:confused:

1) ny hovslagare - ändrad skoning?
2) flockkonstellation - oro/bråk/lek och bus i flocken?
3) typen av hage? vissa hagar är ökända tappsko hagar.....

På ett sulömt fullblod skulle jag ha boots på i hagen, vid tappsko trots boots, göra silvertejp bandade för att undvika att hoven slits ner i väntan på hovslagaren, samt se till att få ut denna max ett par dagar senare, för att slå på skon igen.

poly horse shoe är inte lämpliga till hagbruk. jag har boa boots och cavallo simple boots. cavallo är mkt enklare att sätta på och kanske ngt lättare. har dom på min arab när vi är ute och går på vägarna och även i hagen. dom sitter på även vid vilda galopper! tycker inte dom är klumpigare än joggingskor för människor. jag använder alltid comfort sulor i bootsen.

innan du börjar tänka på att byta hovslagare osv så måste ju hoven få växa ut lite, för nu finns det inte mkt att spika i kan jag tänka mig?? runda hovväggen ordentligt med en rasp så att den inte spricker upp och sen på med boots!
det behöver inte vara hovis fel heller för den delen, kan vara andra orsaker till att hästen fått sämre hovkvalite, tex sjukdom, strö, foder, mineralbrist osv.

Tack för svaren.
Hmm. Jo våran hovis är tyvärr sjukskriven sedan ett halvår, och det är i samband med detta som problemen börjat egentligen. Har faktiskt ändrat ridstil oxå sedan i vintras (hästen samlar sig och går bättre än nånsin). Så det finns ju förklaringar om jag tänkte efter lite.

varför är inte Poly Horse shoe lämpliga i hagen? Har ju precis beställt ett par...
Tittade även på Easyboat glove, men de finns inte i exakt rätt storlek.

Det känns som att om jag skulle sätta på en riktig sko nu och han trampar av sig igen, ja då blir det inte mkt hov kvar... så det känns faktiskt inte som ett alternativ just nu.
Tänkte att jag kan alternera "poly-galoschen" och oldmacks tofflan (som jag har sedan tidigare) för att variera tryckpunkter lite.
Är jag helpuckad som tar av båda framskorna? Tänker att det måste vara bättre att det är lika, om jag ska försöka med detta under ett par veckor??

Förlåt, du som skrev att jag har ett PM... vart hittar jag det??

HMQ
Jag hittade ditt PM. Tack för tipset, kanske värt att prova om det inte funkar med barfota tofflor...

Finns det ingen annan hovslagare som kan ta över?

eeh? Jo det är väl klart. har provat 2 olika tillomed. den ena skodde fort och slarvigt. den andra har jag just nu...

ialla fall så tog jag av den andra framskon igår. HOPPAS han klarar av att gå helt barfota så småningom, utan tofflor.

Liknande trådar

S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 636
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka