Hjälp!! Hur ska jag göra??=(

S

SirWillgott

Har en halvblods valack på 11år och 170cm i mkh, tränas normalt/hårt -tränas å tävlar i hoppning främst..
Har alltid haft svårt att sätta muskler främst vid hals/rygg och kan bara inte få upp honom i hull över revbenen (resten utav kroppen):confused:
Det ända där han verkar få hull är "hömagen" , men det kan väl inte vara hömage eftersom jag endast får i honom 9kg hösilage och 2kghalm??:confused:
Snälla behöver hjälp om han ska kunna bygga upp sig igen efter vintervilan!!!!:bow:

Foderstat /dag
Hösilage: 9kg
Halm:2kg
Havre: 2kg
Alfa Grow: 1kg
Lucern strå: 1,5liter (hur många gram kan det va:angel: )

+ linfröolja, hippo mineraler, b-vitamin och salt=)

Såhär ser parveln ut idag..bakre revbenen syns ganska tydligt under schabraket i verkligheten!
DSC00476.jpg

Såhär såg han ut när jag köpt honom, ser likadan ut nu fast med mer musklad bog/rumpa och något mer "Häng mage"
PICT0093-1.jpg

Tacksam för svar:bow:

Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra??=(

Så här såg han ut för 1mån sedan, ungefär likadant nu:cry:
DSC00524.jpg

Rent spontant vill jag ge hästen mera hö! 9 kg hösilage är rätt så lite för en stor häst på 170 cm. Nu vet jag visserligen inte vad hästen väger eller vad ts i hösilaget är. Men 12 kg hö tycker jag känns mer lagom. Ur magens synpunkt är det dessutom bättre att äta mer hö. Av vad jag har lärt mig (är längesedan de lektionerna), så tyder buken på för mycket stärkelse. Så kanske är det idé att ta bort havren som det är mycket stärkelse i och ersätta med något annat foder. Ger du dessutom mer hö kan du dra ner på kraftfodret.
Mitt fullblod som tränas lätt och tävlas (eller ska åtminstone) i lätta klasser dressyr äter bara 12 kg hö om dagen. Inget kraftfoder alls.

Jag tycker att hästen är fin i hullet, dock väldigt muskelfattig. Jag skulle höja upp höet och iomd kan du ju ta bort halmen, som dom lätt får lite hängbuk av. Dra ner lite på havren och köpa lite E-vitamin som underlättar när hästen ska bygga muskler.
Jag är ingen expert eller utbildad inom området, men så skulle jag gjort med mina hästar.
Jag tycker han ser mycket finare ut nu än för en månad sen, så "keep up the good work".

Lycka till!

Det här är ingen vidare foderhjälp, men de hästar jag sett som varit så muskelfattiga runt manken har väldigt ofta haft sadlar som legat illa och hämmat muskeln.

Svarar alla:
Jo, jag vill också öka på hösilaget, men han drar bara runt allt i boxen om jag ger mer:( Kanske kan öka på lucernet till 2-3 liter?

Havren har jag faktiskt inte tänkt på:o Kanske borde slopa den nu när säcken snart är slut?..
Har inte haft tankarna på att magen skulle kunna komma därifrån..!?
Fast behöver han inte den energin som finns i havren då?

De där om att sadeln ligger fel är helt rätt! Den ska säljas nu och sadelutprovare skall tas ut ev. i slutet av veckan!:banana:

Mer kloka svar nu!!:bow:

Jo.. De där med att han är muskel fattig beror på att han inte har något hull att bygga muskler av..:(
Därför det är så svårt..

Tror det skall finnas analys på silaget i stallet! Kan kolla ikväll när jag ska dit!:)

Tycker ni jag ska slopa havren och alfa grow och ge runt 2kg Groov Grund istället? Eller Groov 125?
Bara en tanke..;)

Om han inte vill ha mer hösilage kan du uppa lucernet då? Mina hästar är tokiga i lucernstrå och slösar inte bort ett enda strå....:smirk:

Som en jämförelse: min lättfödda arab som går som promenadhäst får 9kg hö om dagen och en hel hink lucern (hinken är en 10-litershink men han får inte smockfullt, han kanske får en 8-9 liter, jag har mätt det till typ ett kilo). B-ponnyn får en halv hink. Så du förstår att jag tycker att du gott kan öka på lucernet.

Prova det först kanske? :idea: Lätt eftersom det är något han redan äter och du bara ökar på. Funkar inte det kan du börja fundera över kraften.

Muskler byggs inte av hull. Hull är i princip fettet man lägger på hästen. Protein är den främsta byggstenen till muskler. MEN det måste till rätt träning. Med utrustning som passar. En muskel som inte kan arbeta korrekt (för att något klämmer, något gör ont etc) kan aldrig utvecklas.

Börja med att hitta en sadel som passar, vänta någon vecka (hästen får självklart inte gå ner under tiden!) och se om något händer med musklerna när hästen inte längre går att ha ont.

Kan tillägga att vårt fullblod rasar i vikt direkt när han har ont, det tar fruktansvärt på hull och muskler att ha ont.

Jo, men ont de har han inte utav sadeln! Massör har gått igenom han:)
Men jo den ligger för "djupt" på honom, just därför dessa muskler blivit undantryckta, hoppas sadelutprovarn kan komma på sön!:banana:

Rider för tränare och han jobbas rätt och omväxlande.

Tussinussen- ja de håller jag faktiskt på att göra!!:) Ökar mer och mer /dag nu så nu får han en hink (vet inte hur många liter det är, men runt 2-3litr) Han älskar också sin lucern ,lämnar inte en tugga:rofl:

Lusern kan du ösa på ordentligt med, det är ju grovfoder!
När vi har taskiga proteinvärden i grovfodret brukar jag hänga in en stor murarhink packad med lusernhack (ca 4 kg) i min hästs box. Så har hon fri tillgång över natten(+ att hon får hö/hösilage också).
Mumma för hull och muskelfattiga hästar!;)

Lusern kan du ösa på ordentligt med, det är ju grovfoder!
När vi har taskiga proteinvärden i grovfodret brukar jag hänga in en stor murarhink packad med lusernhack (ca 4 kg) i min hästs box. Så har hon fri tillgång över natten(+ att hon får hö/hösilage också).
Mumma för hull och muskelfattiga hästar!;)

Detta tror jag verkligen hade gjort susen fö TS häst! (jag känner ig som en fjortonåring när jag skriver så här, men som sagt var mitt intrycka att hästen behöver mer mat och mer protein) Lusernhack vara super.

Jo det där med lucern tycker jag låter super:bow:
Ska börjas med på en gång!!:d

Lucern är jättebra och en ny sadel. Min häst musklade på sig utav ett foder tillskott som heter Equitop Myoplast. Jag kan ju inte svära på att det verkligen var det som hjälpte men både hovslagare och tränare kommenterade att hon satt mer muskler en tid efter jag började med fodertillskottet. Jag red som vanligt och fodrade som vanligt i övrigt

Ta groov 125 det är mycket protein. Sedan finns det väl ingenorsak att ge din häst halm- byt ut det mot hö istället.

Att de blir bukiga brukar bero på protein brist. Prova att ge fodra upp honom upp till t.ex.3 kg groov 125 efter du vant in honom på det övrigt kan du ju fortsätta med som vanligt. Naturligtvis kollar du matsmältning, avföring osv. som vanligt när du fodrar upp.

Det är en fin häst som för tillfället behöver mer mat!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka