hjälp! hunden åt choklad

Buck

Trådstartare
Hjälp! En hund jag passar åt precis en halv 200g choklad kaka ( 30% kakao)
Handen är en knappt 1 år gammal gul labbe. Ganska stor men smäcker.
Bör jag vara orolig? Läer nu att det ska vara ca 100g ren kakao per 100g hund för att det ska vara dödligt.

Choklad kakan låg i förpackningen på ett bord och jag var borta en minut... labbar och dess glupskhet. :banghead:. Såg folien på golvet nu när jag gick in och hunden såg väldigt sklydig ut :/.

Hjälp mig buke! Jobbar i morgon från kl 12- 21 så är ingen bra dag för voven att få diarré eller kräkningar av att ha ätit choklad..

Du kan ringa till ett jouröppet djursjukhus och rådfråga, Lund eller Malmö är närmast dig.

Själv hade jag nog inte varit så orolig för den mängden på en ung, frisk hund. Men jag har fått köra in akut inte mindre än två gånger för att jyckan käkat choklad/kakao. Tipset senast var att ge rejält med olja, typ matolja, och extra mat.

Hade också ringt och rådfrågat. Hundar reagerar olika på choklad, en del kraftigare än andra. Kan vara bra att veta vilka tecken du ska titta efter och hur det ser ut om det blir dags att åka in akut till veterinär.

Hjälp! En hund jag passar åt precis en halv 200g choklad kaka ( 30% kakao)
Handen är en knappt 1 år gammal gul labbe. Ganska stor men smäcker.
Bör jag vara orolig? Läer nu att det ska vara ca 100g ren kakao per 100g hund för att det ska vara dödligt.

Choklad kakan låg i förpackningen på ett bord och jag var borta en minut... labbar och dess glupskhet. :banghead:. Såg folien på golvet nu när jag gick in och hunden såg väldigt sklydig ut :/.

Hjälp mig buke! Jobbar i morgon från kl 12- 21 så är ingen bra dag för voven att få diarré eller kräkningar av att ha ätit choklad..

100g ren kakao per 100g hund!? Nä, jag tror det är dödligt i betydligt mindre doser än så... En 200g mjölk(?)chokladkaka skulle jag tippa kan ta livet av en mindre till medelstor hund (10-12 kg kanske)...

Ring veterinär! Även om det inte är dödligt kan hunden bli mycket sjuk, med kramper mm. Det handlar inte bara om illamående och diarre.

100g ren kakao per 100g hund!? Nä, jag tror det är dödligt i betydligt mindre doser än så... En 200g mjölk(?)chokladkaka skulle jag tippa kan ta livet av en mindre till medelstor hund (10-12 kg kanske)...

Jag kan säga att en hund kan må ganska bra efter ett paket kakao, dödssjuk av en låda dålig choklad (inkl papper)...

@Buck Tecken är stress, oro och rastlöshet, förutom magsjuka då. Det är nämligen så att framförallt hjärtat påverkas och hunden blir nästan hög.
Min blev väldigt orolig, relativt snabbt, iaf inom en timme.

(Och på tal om försäkringar, med tanke på andra tråden, kan jag säga att chokladförgiftning inte är jättebilligt.)

Enligt denna är det väldigt låg risk. Jag räknade på 25 kg hund.

Ja, jag provräknade lite också men jag har svårt att gissa vad en labbe på knappt året väger... Jag hade dock velat ringa vet också för säkerhets skull, både för att höra vad jag ska vara uppmärksam på och för att kolla vad som faktiskt är öppet såhär på nyårsdagskvällen. Även om jag tyckte den där räknaren var väldigt smidig är jag inte villig att lita på en amerikansk internetsida 100%.

ringde vet nu och hon sa att det nog inte var ngt att oroa sig för, bara att jag skulle hålla koll.

och det var 100g kakao per 10g hund, mobilen ändrade sig själv ;).
tycker att de flesta veterinära sidor jag läser på säger att det är ganska lugnt, medans forum säger att det är total panik...

choklad toxi saken som länkades visade ingen fara, trots att jag nog maxade vikten på både choklad och hund lite

ringde vet nu och hon sa att det nog inte var ngt att oroa sig för, bara att jag skulle hålla koll.

och det var 100g kakao per 10g hund, mobilen ändrade sig själv ;).
tycker att de flesta veterinära sidor jag läser på säger att det är ganska lugnt, medans forum säger att det är total panik...

choklad toxi saken som länkades visade ingen fara, trots att jag nog maxade vikten på både choklad och hund lite

100g per 10 kg kanske? :confused:

Som sagt, ge lite olja, eller en dl, och lite extra mat.
frågade djursjukhuset om olja kunde hjälpa ngt, (är ju bra för vid förstoppning, och kanske kan ge hunden lite snabbare utförsel av chokladen) men hon sa att det nog inte skulle göra ngt skillnad.

Ingen matolja! Risk för bukspottskörtelinflammation om man ger stora mängder fett åt gången.

Ska man ge något ska man ge aktivt kol/kolsuspension som finns receptfritt på apotek för att absorbera eventuellt gift som kommit ut i tarmen. Men den mängden mjölkchoklad på en labrador hade jag inte varit orolig.
svårt att hitta aktivt kol kl 22 en söndag.
hann ge ca en halv dl raps olja, innan jag läste detta. Knappt, det var det som fanns i huset, han fick det med lite torrfoder och en halvliter vatten vilket som den dammsugare han är glatt sög i sig.

Ingen matolja! Risk för bukspottskörtelinflammation om man ger stora mängder fett åt gången.

Ska man ge något ska man ge aktivt kol/kolsuspension som finns receptfritt på apotek för att absorbera eventuellt gift som kommit ut i tarmen. Men den mängden mjölkchoklad på en labrador hade jag inte varit orolig.
Bra att du dementerar, jag har själv fått tipset från inte mindre än två veterinärer, men kunskapen om chokladförgiftning verkar väldigt ojämn.

hunden är lugn och fin nu, varit ute 2ggr, antagligen bara för att kissa. men nu ligger han i sin korg och ser trött ut, inga tecken på stress eller magknip.
hur länge kan det ta innan symptomen visas? dvs kan det köra igång i morgon em när jag är på jobb och hundarna är ensamma till kl 17 då de tas in för kvällsmat?
(de har en stor rastgård och tillgång till uppvärmt utrymme, så ev diaree kommer ute i så fall i alla fall)

hur länge kan det ta innan symptomen visas? dvs kan det köra igång i morgon em när jag är på jobb och hundarna är ensamma till kl 17 då de tas in för kvällsmat?
(de har en stor rastgård och tillgång till uppvärmt utrymme, så ev diaree kommer ute i så fall i alla fall)

Enligt Giftinformationscentralen kommer symptomen vanligen mellan 4 till 24 timmar efter intag. Står lite där om hur man kan räkna ut farlig mängd också (beroende på hur hög kakaohalt det är i chokladen). Använder sidan (och även deras jourlinje) i jobbet när jag handlägger förgiftningstillstånd hos människor och upplever den som mycket tillförlitlig då (baseras ju till stor del på tidigare inrapporterade fall) så den är nog faktamässigt ok även på djursidan.

http://www.giftinformation.se/farligt-for-djur-register/choklad1/

Fick konsultera den mitt i julbaket när min glade DSG på ca 8 kg slickade i sig resterna av en blandning av smält mörk och ljus choklad på en tallrik i den öppna diskmaskinen... :banghead: Räknade ut att han knappast fått i sig mer än ett par gram men det var ett lätt ångestfyllt dygn därefter. Hunden mådde dock helt bra hela tiden och förstod inte varför matte var så nojig... :D

Liknande trådar

Hundhälsa Passar två söta hundar när ägaren är på semester. Lämnade köket två sek. då jag skulle kolla en sak i ett annat rum. på bordet...
2
Svar
23
· Visningar
9 278
Senast: Pippi73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar